^Powrót na górę
logo
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
  
  
  

Kącik edukacyjny

ŻEBY DZIECIOM CHCIAŁO SIĘ CHCIEĆ -
SPOSOBY MOTYWOWANIA DO DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH

 

            Od motywacji w znacznym stopniu zależy, czy dziecko podejmie działania twórcze,
czy będzie je kontynuowało i jaki będzie ich rezultat.

            Motywowanie do kreatywności to nie nagradzanie oryginalności a karanie schematyczności,
ale ciągłe inspirowanie, pobudzanie ciekawości poznawczej, aranżowanie zadań i sytuacji sprzyjających pomysłowości i prezentowanie swoich pomysłów. Nie jest to zadanie łatwe. 

            Są dzieci, które bardzo potrzebują wsparcia, by poczuć się twórcami. Szczególnie dzieci nieśmiałe. Okazuje się, że wiele takich osób, pozytywnie zmotywowanych, to osoby o bogatym wnętrzu
i ogromnym potencjale poznawczym i sprawczym. Dlatego należy aktywizować dzieci do podejmowania jakichkolwiek wysiłków.

            Według Spinozy "aktywność" to naturalny stan człowieka. Oznacza "podmiotowość, dokonywanie wyborów, przyjemność istnienia, smakowania i doświadczania życia". Człowiek aktywny działa, przeżywa różne uczucia, czasami kieruje się intuicją i zdrowym rozsądkiem, a czasem chłodną kalkulacją zysków i strat, myśli symbolicznie i logicznie, potrafi dokonywać wyborów, posługuje się własną wolą, stawia sobie cele bliskie i dalekie, realizuje swoje potrzeby, tworzy, a także odpoczywa i działa w pewnym rytmie.    

            Aktywizacja zatem to uruchomienie chęci do działania. To zmotywowanie, zachęcenie, wskazanie różnorodnych możliwości działania, pomaganie w określeniu kierunków działań, inspirowanie, nakłanianie, umożliwianie współudziału, "uruchamianie potencjału rozwojowego". Aktywizować do działania możemy już poprzez odpowiedni wybór zabawki. Zakupiona piękna karuzela przez chwilę cieszy oczy barwami, zmianą świateł, może ma nawet piękne melodie. A co potem? Stoi gdzieś w kącie, na strychu i "łapie kurz". Za to klocki są początkowo przedmiotami, którymi łatwo rzucić, potem postawić jeden na drugim, gdy już ustawione zostaną na sobie ze cztery klocki,
to stoi wieża. A jeśli się nie przewróci, to wielki sukces. W miarę wzrostu dziecka poczciwe klocki stają się pociągiem, ?domem?, aż powstanie samolot, który można przenieść do kolegi w drugim końcu sali. Dalej powstają zagrody, garaże, całe osiedla, z samochodami, pociągami, drzewami, itp. Wyobraźnia dziecka, dostosowanie działań do wieku, mądry wybór zabawki, formy, metody i środków, motywowanie do podejmowania działań, mówienia o wytworach, udzielanie pochwał, to wystarczy, by naszym dzieciom chciało się chcieć.

            Można zatem tak zachęcić dzieci do twórczości, by dać im poczucie sukcesu przez:

-         dobranie odpowiedniego poziomu trudności oczekiwań;

-         wspólne planowanie zadań;

-         etapową ich realizację.

            By dzieci chciały być twórcze, by chciało im się chcieć, zastanówmy się, jakie sytuacje będą dla dzieci fascynujące, nowe, nietypowe, pozwolą im poczuć się odkrywcami i zachęcą do wysiłku twórczego.

Badania wykazują, że nadmierne nagradzanie niszczy motywację wewnętrzną, poprzez podanie innego powodu działania niż sama satysfakcja.

            Jak zatem zachęcić młodego człowieka do działania, do ujawnienia kreatywności? Otóż:

-         to ćwiczenia stymulujące zdolności twórcze mają stanowić atrakcję same w sobie, czyli powinny być ciekawe i intrygujące; powinny stanowić wyzwanie dla dziecka, kryć swego rodzaju tajemnice
i budzić emocje (przykład: mieszanie kolorów z barw podstawowych);

-         odwoływanie się do wielu zmysłów przez wykorzystanie różnorodnych materiałów, metod
i form; szukanie rozwiązań zaskakujących i nowych (przykład: malowanie w parach, trzymając pędzle między palcami u stóp);

            POPRZEZ WYBÓR NOWYCH, CIEKAWYCH TECHNIK, ŚRODKÓW WYRAZU, REAGOWANIE NA POMYSŁY, NA ICH CIEKAWOŚĆ ŚWIATA, MAMY INSPIROWAĆ DZIECI, ZACHĘCAĆ DO INNOWACYJNOŚCI, DO SZUKANIA ROZMAITYCH ROZWIĄZAŃ, DO CHĘCI PODEJMOWANIA ZADAŃ, A NIE NASTAWIAĆ SIĘ NA KONKRETNY EFEKT, BO PRZECIEŻ  DZIAŁANIA TWÓRCZE SĄ JEDYNIE ?WPRAWKAMI? DO WYBITNEJ TWÓRCZOŚCI.

 

                                                                                               Anna Czernecka - Mac
                                                                                              nauczyciel Publicznego Przedszkola nr2
Copyright © 2013 Przedszkole nr 2 Goczałkowice-Zdrój