Innowacje

Home Innowacje

INNOWACJA „ZABAWY, WIERSZYKI I MASAŻYKI, KTÓRE LUBIĄ SMYKI” 

REALIZOWANA W GRUPACH “JEŻYKÓW” I “MISIÓW”.

ROK SZKOLNY 2023/2024

Autor :  Weronika Stasicka

             Zajęcia innowacyjne będą się odbywały raz w tygodniu w wymiarze ok. 20 min.

Innowacja „Zabawy, wierszyki i masażyki, które lubią smyki-wspomaganie rozwoju mowy dzieci w młodszym wieku przedszkolnym” skierowana jest do dzieci z grupy „Misie ” oraz „Jeżyki.” Będzie realizowana od listopada 2023r. do marca 2024r. Zajęcia będą miały charakter zabawowy, gdyż jak mówią badania, dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, aktywnie działając.

Celem innowacji jest wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy u młodszych przedszkolaków czyli jak najszybsze rozpoznawanie zaburzeń w komunikacji językowej, a także w całym rozwoju, zapobieganie wadom wymowy i zaburzeniom komunikacji językowej, usprawnianie narządów artykulacyjnych głównie z zastosowaniem terapii miofunkcjonalnej, rozwijanie mowy biernej i czynnej poprzez różnorodne ćwiczenia logopedyczne, wierszyki z pokazywaniem, masażyki oraz zabawy ruchowe, plastyczne i muzyczne. W trakcie zajęć będą stosowane metody aktywizujące, m.in. elementy Metody Krakowskiej, pedagogika zabawy, elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Poza tym, dziecko, niejako przy okazji będzie doskonaliło pamięć, percepcję wzrokową i słuchową, orientację w schemacie własnego ciała, będzie usprawniało grafomotorykę, budowało pozytywny obraz samego siebie, kształtowało swoje relacje z otoczeniem. Podczas zajęć innowacyjnych dzieci będą zdobywały nowe umiejętności oraz na bieżąco utrwalały poznane podczas każdych poprzednich zajęć. Raz na dwa tygodnie dzieci będą dostawały do domu karty pracy, w ramach utrwalania poznanych wierszyków, masażyków oraz ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne.

Chciałabym, aby zajęcia innowacyjne były dla dzieci przede wszystkim świetną zabawą,  podczas której ich mowa będzie się rozwijała w odpowiednim tempie, co z kolei będzie pozytywnie wpływało na ich cały rozwój psychofizyczny.      

    Marzec 2024 r.

Słoneczko.

SŁONECZKO.

Na początku marca podczas zajęć innowacyjnych dzieci z najmłodszych grup utrwalały wierszyk o pieskach oraz poznały nowe ćwiczenie usprawniające język-czyli unoszenie języka do górnych dziąseł i opuszczanie do dolnych. Zadaniem dzieci było karmienie piesków kością oraz wykonywanie ćwiczenia języka. Następnie dzieci w grupach wyklejały pieski kulkami z plasteliny, a przy tym usprawniały małą motorykę i uczyły się współpracy.

Podczas kolejnych zajęć przedszkolaki utrwalały wszystkie poznane wierszyki oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawach ruchowych, w których udawały ptaszki, które musiały znaleźć swoje gniazdka. Następnie siedząc w kole, podczas grania muzyki, przekazywały sobie koszyk pełen pisanek-gdy muzyka przestawała grać, dziecko trzymające koszyk, wyciągało jedno jajeczko i wykonywało ćwiczenie usprawniające wargi i język, które było w nim ukryte. Kolejnym zadaniem, z którym przedszkolaki musiały się zmierzyć było segregowanie jajek-za pomocą szczypców dzieci wkładały jajka do miseczek- według wzoru. Ćwiczyły tym samym strategie lewopółkulowe, sprawność rąk, utrwalały kolory.

W tym miesiącu obchodziliśmy również Europejski dzień Logopedy, podczas którego dzieci także wykonywały różnego rodzaju ćwiczenia, wspomagające mowę (relację z tego dnia w postaci prezentacji, można znaleźć na stronie przedszkola).

Dzieci w kole przekazują sobie koszyk z jajkami.

Dzieci w kole przekazują sobie koszyk z jajkami.

Dziewczynka wyciąga jajko z ćwiczeniami języka i warg.

Dziewczynka wyciąga jajko z ćwiczeniami języka i warg.

Dziewczynka karmi pieska.

Dziewczynka karmi pieska.

Jeżyki wylepiają pieska plasteliną.

Jeżyki wylepiają pieska plasteliną.

Luty 2024 r.

Bałwanek.

W lutym dzieci podczas dwóch zajęć innowacyjnych poznały nowy wierszyk-był to wierszyk paluszkowy o pieskach, którymi opiekuje się ich mama, doglądając ich ogonków, które masowała, myła, głaskała. Dzieci wykonując masażyki oraz mówiąc wierszyk, usprawniały swoją małą motorykę oraz pamięć, rozwijały mowę, wzbogacały słownictwo. Maluszki porównywały także pieski -ich rozmiary oraz kolory. Podczas zabaw ruchowych z muzyką dzieci bawiły się w szczeniaczki, które przechadzały się, turlały się i witały z innymi pieskami,  a gdy muzyka przestawała grać-spały. Przedszkolaki usprawniały także lewą półkulę mózgu, szeregując pieski od największego do najmniejszego.

Dzieci naśladują spacerujące pieski.

Dzieci naśladują spacerujące pieski.

 

Dzieci naśladują śpiące pieski.

Dzieci naśladują śpiące pieski.

Dzieci szeregują i kolorują pieski.

Dzieci szeregują i kolorują pieski.

  Styczeń 2024 r.

Podczas pierwszych styczniowych zajęć dzieci z pomocą Toli-naszej towarzyszki usprawniały swoje wargi-wykonując ćwiczenie cmokania oraz uczyły się nowego wierszyka z pokazywaniem „Moja buzia”, który mówił o częściach twarzy. Porozmawialiśmy także o tym, do czego służą poszczególne części twarzy: nos, oczy, uszy, usta, a w środku jamy ustnej: język i zęby. Dzieci doskonaliły także małą motorykę i percepcję wzrokową, rysując na owalu twarzy jej części w odpowiednich miejscach.

Dzieci ćwiczą cmokanie.

Dzieci ćwiczą cmokanie.

Dzieci dorysowują części twarzy.

Dzieci dorysowują części twarzy.

Kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od swobodnego tańca do muzyki, kiedy muzyka przestawała grać dzieci wykonywały ćwiczenie mięśnia okrężnego warg: cmokanie. Następnie dzieci wydłużały swój wydech i ćwiczyły wargi, dmuchając na różne sposoby na piórka. Następnym zadaniem dzieci było trafienie piłeczkami do bramek z jednoczesnym cmokaniem. Oczywiście utrwalaliśmy także nasz wierszyk, który poznaliśmy na poprzednich zajęciach.

Dzieci dmuchają piórka.

Dzieci dmuchają piórka.

Dzieci rzucają do celu.

Dzieci rzucają do celu.

Kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się różnymi częściami ciała. Następnie wraz Tolą powtórzyliśmy nasz wierszyk i poćwiczyliśmy cmokanie. Naszym wspólnym zadaniem, które kończyło tematykę związaną z częściami ciała i nauką cmokania, było odrysowanie jednego przedszkolaka na dużym arkuszu papieru. Następnie dzieci ozdabiały sylwety kredkami według własnego pomysłu.

Odrysowywanie sylwetki chłopca na arkuszu papieru.

Odrysowywanie sylwetki chłopca na arkuszu papieru.

Misie ozdabiają odrysowaną sylwetkę koleżanki.

Misie ozdabiają odrysowaną sylwetkę koleżanki.

     Grudzień  2023 r.

Girlanda bożonarodzeniowa.

W grudniu odbyły się dwa zajęcia innowacyjne w grupie „Jeżyków” i „Misiów”. Podczas obu kontynuowaliśmy usprawnianie pracy języka poprzez utrwalanie kląskania oraz ćwiczyliśmy pamięć oraz rozwijaliśmy mowę poprzez powtarzanie wierszyka o koniku.  Dzieci uczestniczyły w zabawach słuchowo-ruchowych z elementem porządkowym, reagowały na zmianę polecenia, zarówno słuchowego jak i wzrokowego w postaci np. zmiany koloru obręczy. Ćwiczyły swoją percepcję wzrokową i małą motorykę składając konika  z części, co okazało się nie tak łatwym ćwiczeniem. Wiele radości sprawiła przedszkolakom zabawa „Tor przeszkód z konikiem”, w której to musiały pokonać ścieżkę sensoryczną, a następnie nakarmić konika marchewką oraz jednocześnie kląskać. Jako podsumowanie tematu z konikiem, stworzyliśmy wspólną pracę plastyczną „Koniki na pastwisku”. Dzieci w kilkuosobowych grupach tworzyły swoje koniki, wylepiając ich sylwety kawałkami bibuły oraz tworząc ogony z wełny. Maluszki z radością i zaciekawieniem uczestniczyły w zajęciach, nabywały nowe umiejętności oraz utrwalały poznane.

Praca grupowa

Praca grupowa “Misiów”.

Praca grupowa

Praca grupowa “Jeżyków”.

Dzieci składają konika z części.

Dzieci składają konika z części.

 

     Listopad  2023 r.

Jesienne Listki

Jesienne Listki

Miesiąc ten był poświęcony głównie na zapoznanie się dzieci z logopedą. Przeprowadzane były zabawy integracyjne, zabawy w kole oraz rozmowy z dziećmi w sali przedszkolnej. U wszystkich dzieci zostały przeprowadzone badania narządów artykulacyjnych- oceniona sprawność języka, warg i żuchwy. Diagnoza ta zostanie także przeprowadzona na wiosnę-jako zakończenie innowacji, w celu porównania wyników.

Zajęcia grupowe rozpoczęły się przywitaniem oraz nauką rymowanki z pokazywaniem „KONIK STUKA KOPYTAMI, MY- KLĄSKAMY JĘZYKAMI.” Następnie dzieci uczestniczyły w zabawie ruchowo-słuchowej. Podczas grania przez logopedę na instrumencie dzieci udawały koniki-galopując po dywanie, gdy muzyka się kończyła, musiały stanąć nieruchowo i wykonać ćwiczenie kląskania-konik odpoczywał. Następnie dzieci przy stolikach pokonując drogę palcem, a potem kredką, zaprowadziły koniki do stajni, jednocześnie kląskając. Zachęcam rodziców do utrwalania kląskania oraz rymowanki z dziećmi w domu, aby ćwiczyć pamięć oraz usprawniać narządy artykulacyjne.

Dzieci uczą się kląskać.

Dzieci uczą się kląskać.

Dzieci pokonują labirynt.

Dzieci pokonują labirynt.

Dzieci przeskakują przez przeszkodę.

Dzieci przeskakują przez przeszkodę.


  INNOWACJA “KAŻDA WIEWIÓRKA DO TWÓRCZEJ PRACY JEST GOTOWA”                              

REALIZOWANA W GRUPIE  “WIEWIÓRKI” 

ROK SZKOLNY 2023/2024

Prowadząca: Agata Bajbuła
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć po południowych
Dzieci w przedszkolu

Dzieci w przedszkolu

Jest to innowacja organizacyjno – metodyczna. Jej celem jest stymulowanie rozwoju twórczej aktywności plastycznej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez doświadczanie i eksperymentowanie z wykorzystaniem niestandardowych technik plastycznych.

Działalność plastyczna jest jedną z form wyzwalania ekspresji dzieci, a także wrażliwości estetycznej, wzruszeń i przeżyć. Rozwija twórcza inicjatywę dziecka, pomysłowość, wiarę we własne siły, pobudza rozwój umysłowy i emocjonalny, usprawnia ręce dzieci, stwarza możliwości ich artystycznych, technicznych i społecznych doświadczeń. W dzisiejszych czasach, gdy kolorowanki, komputery i programy multimedialne zdominowały świat przedszkolaków, mało uczy się dzieci stawiania kreski, rysowania, malowania i wycinania. Dlatego szczególnie celowe i potrzebne staje się prowadzenie ciekawych zajęć plastycznych. Dzieciom podoba się to co przynosi im radość, wywołuje miłe wrażenia, które pobudzają je emocjonalnie. Dzieci uczestniczące w ciekawych zajęciach plastycznych, konstrukcyjnych odkryją i rozwiną z pomocą nauczyciela drzemiące w nich talenty. Prace plastyczne wykonane przez dzieci pozwolą im odczuć sukces, który wzmocni poczucie własnej wartości i zmotywuje do dalszej pracy. Wprowadzenie innowacji rozbudzi w dzieciach zainteresowania i uzdolnienia plastyczne, wyzwoli w nich zaangażowanie twórcze, śmiałość otwartość i wiarę we własne możliwości. Przyczyni się do powszechnego rozwoju, rozwinie umiejętności wypowiadania się w formie pracy plastycznej.

Luty 2024 r.

“Zimowe drzewka”

Zima na dworze, drzewa pokrył śnieg, dlatego wraz z dziećmi postanowiliśmy wykonać zimowe drzewka. Do ich zrobienia potrzebowaliśmy tekturki i białych kartek z bloku rysunkowego. Najpierw przedszkolaki wycięły pień drzewka z szarej tekturki przyklejając go na niebieskim brystolu. Następnie przystąpiły do tworzenia białej korony drzewa. Wcześniej przygotowane kółka składały w taki sposób, aby wycinając niewielkie wzorki, po rozłożeniu powstały białe śnieżynki. Na koniec przykleiły powstałe śnieżynki na pniu i piękne zimowe drzewko gotowe.

Dzieci tworzą zimowe drzewka.

Dzieci tworzą zimowe drzewka.

Dzieci tworzą zimowe drzewka.

Dzieci tworzą zimowe drzewka.

“Błyszcząca królowa Śniegu”

Inspiracją do innowacji był teatrzyk pt. „Na dworze króla Mrozu”, który gościł w lutym w naszym przedszkolu, a także wysłuchana baśń Hansa Christiana Andersena pt „Królowa Śniegu”. Po południu przedszkolaki wspólnie wykonały błyszczącą Królową Śniegu wykorzystując do tego folię aluminiową. Dzieci podzielone na grupy rozpoczęły wykonanie pracy od pocięcia folii aluminiowej na paski różnej wielkości, które zwijały w ruloniki. Z pasków tych wykonały piękną błyszczącą suknię , przyklejając je od dołu, zaczynając od najdłuższego paska. Druga grupa wykonała suknię Królowej Śniegu formując duży kawałek folii w pożądany kształt. Następnie dzieci przygotowały głowę, wycinając ją z brystolu, dorysowały oczy, usta i nos. Włosy naszej Królowej Śniegu zostały wykonane z cienkich pasków białego papieru, zakręcone lekko przez pociągnięcie nożyczkami, tworząc tym samym piękną przestrzenną fryzurę. Na zakończenie wykonały piękna koronę oraz dokleiły płatki śniegu z folii, a także puchate zaspy z waty. Podczas wykonywania tej pracy przedszkolaki wykazały się dużą kreatywnością i pomysłowością.

Przedszkolaki zespołowo tworzą Królową Śniegu.

Przedszkolaki zespołowo tworzą Królową Śniegu.

Gotowe prace dzieci

Gotowe prace dzieci.

“Marmurkowe serca”

Z okazji zbliżających się Walentynek, postanowiliśmy zrobić z dziećmi „marmurkowe serca”. Do ich wykonania potrzebowaliśmy piankę do golenia i barwnik spożywczy lub tusz. Piankę wycisnęliśmy do miski i rozsmarowaliśmy ją dość równomiernie po całej powierzchni. Następnie w różnych miejscach wylaliśmy barwniki i całość delikatnie wymieszaliśmy, np. szpatułką do ciasta czy palcem w celu uzyskania „esów-floresów”, czyli naszego marmurkowego wzoru. Na tak stworzoną powierzchnię dzieci kolejno przykładały serca wycięte z białego brystolu, dociskając je do wzoru. Po wyjęciu kartek, nadmiar pianki zdejmujemy linijką, a marmurkowy wzór pozostaje na sercu. Do tego nasze serduszka pięknie pachną. Już nie pierwszy raz przedszkolaki miały okazję przekonać się, że do wykonania ciekawej pracy plastycznej można wykorzystać produkty codziennego użytku, które każdy może znaleźć w swoim domu. 

Dzieci wykonują marmurkowe serca.

Dzieci wykonują marmurkowe serca.

Gotowe marmurkowe serca.

Gotowe marmurkowe serca.

Styczeń 2024 r.

“Fajerwerki”

Chyba większość dzieci uwielbia sylwestra i nowy rok, za możliwość obserwacji magicznych, a wręcz bajecznych sztucznych ogni. Ich kolory, blask i spektakularność niezwykle pobudza do twórczej pracy i odtworzenia tego niezwykłego efektu na kartce. Z kawałków starej gazety wycinamy domki. To świetne ćwiczenie motoryczne, a przy okazji uczymy dziecko, że nawet niepotrzebna gazeta może być elementem pracy plastycznej. Domki przyklejamy klejem w sztyfcie na dole czarnej kartki. Nad domkami za pomocą kleju w płynie rysujemy ślady rozbłyskujących na niebie sztucznych ogni, a następnie posypujemy je wybranym kolorem brokatu. Nadmiar brokatu zsypywaliśmy na tackę.  Na Koniec, gdy nasze niebo było już pokryte błyszczącymi fajerwerkami, dzieci ozdobiły domki według własnego pomysłu. Praca jest bardzo łatwa i niezwykle efektowna. (Pomysł zaczerpnięty od Moje dzieci kreatywnie).

Dzieci przyklejają gotowe domki do czarnego brystolu.

Dzieci przyklejają gotowe domki do czarnego brystolu.

A tak prezentują się gotowe prace.

A tak prezentują się gotowe prace.

“Śnieżynki”

Dzieci bardzo lubią wspólne eksperymenty i twórcze zabawy. Dlatego postanowiliśmy samodzielnie stworzyć farby, które w kilka sekund po włożeniu do kuchenki mikrofalowej rosną i tworzą piękną wielobarwną  strukturę. Przedszkolaki były zachwycone. Przepis na rosnące farby jest bardzo prosty, a czas wykonania to zaledwie kilka minut. Składniki na rosnące farby są dostępne w kuchni każdego z nas. Wystarczy po jednej równej porcji soli, mąki oraz wody. Te trzy składniki mieszamy razem i powstaje nam bazowa masa do rosnących farb. Masę bazową możemy zabarwić barwnikami spożywczymi, startą kredą lub farbami. My pozostawiliśmy biały kolor, który był nam potrzebny do wykonania śnieżynek. Dzieci kolejno nakładały wykonaną rosnącą farbę na kontury płatków śniegu, a następnie zostały one umieszczone w kuchence mikrofalowej na 30 sekund. Takie kreatywne zabawy z samodzielnym tworzeniem farb niezwykle pobudzają dziecięcą wrażliwość i twórczość artystyczną. Efekt rośnięcia jest elementem zaskoczenia i ekscytacji, dlatego przedszkolaki chętnie tworzą kolejne prace wymyślając co raz ciekawsze pomysły. (Pomysł zaczerpnięty od Moje dzieci kreatywnie).

Nasza śnieżynka przed wypieczeniem.

Nasza śnieżynka przed wypieczeniem.

Tak prezentują się gotowe prace dzieci.

Tak prezentują się gotowe prace dzieci.

Grudzień  2023 r.

“Witrażowe bombki”

Witrażowe bombki to doskonały pomysł na świąteczną dekorację. Do wykonania tych ozdób wykorzystaliśmy z dziećmi kolorowe kartki z bloku technicznego, taśmę klejącą, błyszczące konfetti i brokat. Najpierw wycięliśmy bombki z kolorowego brystolu. Następnie pustą przestrzeń w naszej bombce wykleiliśmy szeroką, bezbarwną taśmą klejącą, uważając aby nie przykleiła się do stołu. Nasze bombki odwróciliśmy taśmą klejącą do góry i dzieci zaczęły ozdabiać je błyszczącym konfetti i brokatem. Praca ta wywołała w dzieciach wiele radości. Witrażowe bombki stały się świąteczną dekoracją naszej gazetki w szatni.

Przedszkolaki ozdabiają bombki kolorowym konfetti.

Przedszkolaki ozdabiają bombki kolorowym konfetti.

Gotowe kombi, które ozdobiły gazetkę przedszkolną.

Gotowe kombi, które ozdobiły gazetkę przedszkolną.

Październik  2023 r.

“Miś”

W październiku swoje święto obchodziły „Bajkowe Misie”. Były one inspiracją do wykonania pracy plastycznej. Przedszkolaki podzielone na grupy wykonały misie z wykorzystaniem techniki łączonej. Podczas pracy grupowej dzieci uczyły się także współpracy w zespole. Najpierw wspólnie pokolorowały tło i mniejsze elementy kredkami, a następnie wypełniły kontury misia pociętą kolorową włóczką. Końcowy efekt robi wrażenie.

Dzieci wykonują pracę plastyczną.

Dzieci wykonują pracę plastyczną.

Gotowe prace plastyczne.

Gotowe prace plastyczne.

“Jesienne liście”

Do wykonania tej pracy potrzebne były kartki, farby, czarne pisaki, klej i nożyczki. Najpierw przedszkolaki pokryły całą powierzchnię kartki farbami w jesiennych kolorach. Następnie każde dziecko ozdobiło kontury wybranego liścia w geometryczne wzory, wykorzystując do tego czarne pisaki. Kiedy listki były gotowe dzieci dokładnie je wycięły, a następnie przykleiły na wcześniej wykonane kolorowe tło. Prace prezentowały się przepięknie, a dzieci wykazały się ogromną kreatywnością w tworzeniu wzorów.

Dzieci wykonują pracę plastyczną pt.

Dzieci wykonują pracę plastyczną pt. “Jesienny liść”.

“Jesienne lampiony”

W październiku dzieci z grupy „Wiewiórki” wybrały się na spacer do parku, gdzie obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, a wraz z nimi zachwycały się paletą jesiennych barw. Aby zatrzymać piękną złotą jesień na dłużej, wykonaliśmy jesienne lampiony. Do ich wykonania potrzebowaliśmy dla każdego dziecka dwa duże przezroczyste plastikowe kubki o pojemności 500ml, farby plakatowe i czarny marker. Pierwszym krokiem było nałożenie na jeden kubek różnych kolorów farb w odcieniach jesieni. Kubeczek z nałożonymi na wierzchu farbami włożyliśmy do drugiego kubeczka i obracaliśmy wiele razy dookoła wsuwając go i wysuwając. W czasie tej twórczej zabawy kolory cudownie się przemieszczały, mieszały, tworząc fantastyczne barwy i odcienie łącząc się razem. Taka twórcza zabawa pozwoliła stworzyć wyjątkowe lampiony dla dzieci. Po zamalowaniu całej powierzchni wyciągnęliśmy kubek i poczekaliśmy do wyschnięcia farby. Następnie narysowaliśmy zarys drzewa za pomocą czarnego markera. Aby dzieci mogły podziwiać efekt migoczących barw włożyłam do lampionów światełka na baterie. Lampiony bez światełek prezentują się równie ładnie dzięki naturalnemu światłu, które przenika przez ścianki kubeczka podobnie jak w witrażach.

Pomysł został zaczerpnięty ze strony „Moje dzieci kreatywnie”

Dzieci przygotowują jesienne lampiony.

Dzieci przygotowują jesienne lampiony.

Jesienne lampiony.

Jesienne lampiony.


INNOWACJA “THE ABC PIRATES” REALIZOWANA W GRUPIE  “WIEWIÓRKI” 

ROK SZKOLNY 2023/2024

Prowadząca: Anna Szmajduch
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, raz w tygodniu.
Obrazek pirata.

Obrazek pirata.

Głównym celem tej innowacji jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole, wyrównywanie różnic i podnoszenie poziomu umiejętności językowych.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei nauki języka angielskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do interesowania się językiem angielskim, przyswajania nowego słownictwa, a w szczególności rozwijać kompetencje rozumienia ze słuchu. Doskonalenie tej kompetencji jest kluczowe dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ im starszy uczeń tym trudniej nabywać mu umiejętność rozumienia ze słuchu. Zajęcia będą miały charakter zabawy, przeprowadzanej w pozytywnej atmosferze, bez wprowadzania stresu, współzawodnictwa czy nacisku na osiągane efekty tak, aby dziecko wypracowało jak najbogatszą bazę leksykalną i wykształciło swój poziom rozumienia języka angielskiego ze słuchu.

Zostanie przeprowadzonych 26 epizodów. Bohaterem każdego odcinka będzie inna literka, która to z kolei będzie uzależniona od literki jaką dzieci będą poznawały jednocześnie w j. polskim. Jedna literka w jednym tygodniu. Każdej literce będą towarzyszyły wyrazy zaczynające się właśnie na poznawaną literkę. Dzieci będą oglądały krótki filmik o przygodach piratów, którzy będą zwiedzali za każdym razem inną “literkową” wyspę i podążając za mapą będą odkrywać skarb.  Zajęcia wzbogacą słownictwo, uzupełnią je, poszerzą i pobudzą dziecięcą wyobraźnię. Po każdym krótkim pokazie dzieci będą wypełniały odpowiednią, skorelowaną kartę pracy dla utrwalenia.

Marzec 2024 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

innowacja_angielski – marzec 2024

Luty 2024 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

Innowacja_angielski- luty 2024

Styczeń 2024 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

innowacja_angielski- styczeń 2024

Grudzień 2023 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

innowacja_angielski_XII.23

Listopad 2023 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

Podsumowanie innowacji “The ABC Pirates” – listopad 2023 r.

Wrzesień 2023 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

Podsumowanie innowacji “The ABC Pirates” – wrzesień 2023 r.

 

EWALUACJA INNOWACJI „CIAŁO W RUCH, JĘZYK W RUCH”

Wesołe dzieci.

Wesołe dzieci.

Zajęcia innowacyjne „Ciało w ruch, język w ruch” odbywały się od października 2022 roku do kwietnia 2023 r. w grupie Wiewiórek, w każdą środę, w trakcie zajęć popołudniowych. W  ramach innowacji odbyło się 26 spotkań.  

Celem głównym  innowacji była stymulacja rozwoju ruchowego oraz motoryki narządów artykulacyjnych czyli usprawnianie ruchów w zakresie dużej motoryki, ruchów w zakresie małej motoryki oraz motoryki narządów artykulacyjnych Poza tym dzieci stymulowały rozwój poznawczy oraz emocjonalno-społeczny, a szczególnie:

-wydłużały zdolności koncentracji uwagi, pamięci

-kształtowały koordynację wzrokowo- ruchową

-stymulowały percepcję wzrokową i słuchową,

-wzmacniały wiarę we własne siły,

-rozwijały zainteresowania aktywnością fizyczną,

-uczyły się współpracy z rówieśnikami,

-przygotowywały się do pisania oraz wymawiania głosek języka polskiego

W ramach ewaluacji zostały przeprowadzone diagnozy rozwoju ruchowego oraz sprawności narządów artykulacyjnych każdego dziecka, a na ostatnich zajęciach odbył się „Grupowy test sprawności”, podczas którego dzieci wspólnie wykonywały wszystkie ćwiczenia, które poznały i utrwalały od października do kwietnia, na każdych zajęciach innowacyjnych;  przeprowadzone zostały również rozmowy z dziećmi. Oprócz tego wszystkie wykonane przez dzieci prace były zbierane w ich teczkach, a rodzice regularnie otrzymywali do domu materiały z opisem ćwiczeń, które warto utrwalać każdego dnia. Na każdych zajęciach wykonywałyśmy także zdjęcia podczas różnych aktywności dzieci, które to wraz z opisem były prezentowane na stronie internetowej przedszkola.

Jeśli chodzi o sprawność w zakresie motoryki dużej to porównując wyniki diagnozy wykonanej w październiku do wyników diagnozy kwietniowej nastąpiła duża poprawa. U wszystkich 14 dzieci, które uczestniczyły w zajęciach poprawiła się ogólna sprawność ruchowa w szczególność utrzymywanie równowagi statycznej ( stanie na jednej nodze ) oraz dynamicznej ( pokonywanie toru przeszkód ). Również poprawiła się koordynacja wzrokowo- ruchowa – rzucenie do celu. Podczas zajęć innowacyjnych przedszkolaki ćwiczyły pokonywanie toru przeszkód, najczęściej chodzenie po równoważni, by wzmacniać swoją koordynację ruchową. Ćwiczyły również trafianie do celu oraz kopanie do bramki.

Natomiast jeśli chodzi o sprawność narządów artykulacyjnych, głównie języka i warg, to w porównaniu z diagnozą z października, wyniki diagnozy kwietniowej znacznie się poprawiły. Wszystkie  14 dzieci uczestniczące w zajęciach ewaluacyjnych usprawniły pracę artykulatorów. Wśród nich była trójka dzieci, która na początku innowacji nie potrafiła wykonywać prawidłowo żadnego z ćwiczeń języka, natomiast na koniec wykonała każde ćwiczenie. Szczególnie istotną umiejętnością dla prawidłowego wymawiania głosek szumiących, które w tym wieku powinny się już pojawić w mowie dziecka, było wykonywanie z języka „koszyczka”, „glonojada”, układanie szerokiego języka na wałku dziąsłowym- praktycznie wszystkie dzieci w kwietniu potrafiły wykonać te ćwiczenia. Z pewnością poprawiła się także kinestezja artykulacyjna, dzieci zaznajomiły się także z nazwami narządów artykulacyjnych i potrafiły je wskazać, a dzięki temu łatwiej było im reagować na polecenia terapeutów w trakcie ćwiczeń. Dzieci ćwiczyły język i wargi podczas słuchania bajek artykulacyjnych, grania w gry planszowe, kalambury, podniebienie miękkie ćwiczyły przenosząc różne przedmioty za pomocą słomki, a funkcje oddechowe dmuchając w dmuchajki, na piórka, chrupki, robiąc wyścigi, wykonując zabawki oddechowe: łódeczki oraz krokusy, tworząc prace plastyczne np., „Deszcz”, „Zimowy pejzaż”.

            Każde zajęcia zawierały powtarzające się elementy: przywitanie, krótką zabawę na rozgrzewkę, usprawnianie dużej motoryki oraz motoryki narządów artykulacyjnych: poznanie nowych ćwiczeń lub utrwalanie poznanych na poprzednich zajęciach, zabawy oddechowe, plastyczne lub muzyczne, pożegnanie.

Zabawy były dostosowane do pory roku, bieżących wydarzeń przedszkolnych, świąt narodowych oraz dni specjalnych, które stanowiły tło dla zajęć lub były ich motywem przewodnim. Ćwiczenia były konstruowane tak, aby jednocześnie usprawniać, jak najwięcej funkcji, stymulować cały rozwój dziecka.

Wiele ćwiczeń usprawniających dużą motorykę oraz pracę narządów artykulacyjnych odbywało się przy muzyce, także klasycznej, gdzie dzieci odtwarzały jej rytm oraz nastrój ruchem, swobodnie tańczyły Dzieci uczestniczyły również w licznych zabawach słuchowo-ruchowych oraz porządkowych, które uczyły je reagowania na dany sygnał, zawierały elementy matematyki, ćwiczyły pamięć oraz koncentrację uwagi. W trakcie zajęć stosowałyśmy również ćwiczenia relaksacyjne oraz zabawy tradycyjne, pantomimiczne, zabawy z chustą animacyjną, bingo, elementy Integracji Sensorycznej, elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, elementy terapii miofunkcjonalnej, ćwiczenia słowne oraz oglądowe.

            Jesteśmy pewne, że cele innowacji zostały zrealizowane. Rozwój ruchowy 5-latków- ich duża i mała motoryka oraz motoryka narządów artykulacyjnych, które są ze sobą skorelowane, zostały usprawnione. Warto dodać, że większe postępy zrobiły dzieci uczestniczące w zajęciach regularnie oraz utrwalające ćwiczenia w domu. Innowacja przyczyniła się także do zwiększenia u dzieci oraz ich rodziców świadomości o istotnym wpływie ruchu na cały rozwój dziecka,  w tym szczególnie jego znaczenia w rozwoju mowy. Poza tym podniosła się jakość pracy i wizerunek  przedszkola w środowisku lokalnym,  poprzez współpracę z rodzicami oraz umieszczanie na bieżąco relacji z każdych zajęć innowacyjnych na stronie internetowej przedszkola.

 Cele zostały osiągnięte poprzez zabawę, jako najlepszą formę nauki dla dziecka w wieku przedszkolnym, w taki sposób, że każde dziecko osiągało sukces, uwierzyło w siebie i we własne możliwości. Każde zajęcia wzbudzały w dzieciach wiele radości, przedszkolaki uczestniczyły w nich za każdym razem żywo, dzielnie i aktywnie. 

mgr Weronika Stasicka- logopeda, neurologopeda, pedagog, terapeuta pedagogiczny


Ewaluacja innowacji: „ Zabawy tradycyjne”

Zabawa jest naturalną potrzebą dzieci na całym świecie. Jej rola jest nieoceniona. Poprzez nią dziecko ma możliwość wypowiedzenia swoich uczuć, pragnień, dążeń. Poznaje świat realny, świat rzeczy i świat stosunków ludzkich. To właśnie dzięki zabawie rozwój psychofizyczny dziecka jest nieustannie stymulowany i to poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły.

Każda innowacja jest chęcią wprowadzenia czegoś nowego,  musi  mieć swój sens, swój cel, musimy widzieć płynące z niej korzyści. Celowość wprowadzania innowacji, jest tym wyższa, im więcej korzyści wyniesie z niej dziecko.

Niniejsza innowacja miała na celu zaprezentowanie korzyści płynących ze znajomości zabaw i gier tradycyjnych.Dlaczego zabawa tradycyjna? Ponieważ „zabawa tradycyjna ”nasuwa celne skojarzenia: „coś, co jest przyjemne”, „coś, co wyzwala spontaniczne zachowania”, „coś, co daje radość”.  Dzieci chętnie je poznają i biorą w nich udział. Zabawy z piosenką i ruchem wzmagają aktywność i uruchamiają pomysłowość.

Na podstawie wieloletnich obserwacji  w pracy w przedszkolu zauważyłam, że dorośli czasem próbują odwodzić dziecko od tradycyjnej zabawy na rzecz bardziej „rozwijających” form działalności. Niestety, dzieci sporadycznie bawią się z rodzicami. Dlatego też głównym celem  innowacji była potrzeba przypomnienia, że to właśnie zabawy i gry tradycyjne, te wspólne,  z rówieśnikami, rodzicami  są najbardziej naturalną i skuteczną metodą nauczania i uczenia się, a także sposobem na wspólne,  ciekawe spędzanie czasu.

Czasy przedszkolne nieodłącznie kojarzą się z grupową zabawą w kółeczku i wspólnym wyśpiewywaniem towarzyszących temu piosenek. Wprawdzie współczesne przedszkola pod wieloma względami różnią się od tych sprzed  lat, ale w tej kwestii nic się nie zmieniło – nadal bawimy się w „Starego niedźwiedzia”,  „Rolnika” czy  „Cebulkę”. Te zabawy to już część naszej tradycji. Wspólna zabawa w kole czy w parach to dla dzieci coś znacznie więcej niż tylko miłe spędzenie czasu. Poprzez śpiewanie i powtarzanie tekstów, dzieci doskonalą swoją pamięć, rytmiczność i melodyjność. Uczą się  czekania na swoją kolej,  a czasami muszą pogodzić się z przegraną i niepowodzeniem. Ponadto wspólna aktywność dziecięca daje najlepsze efekty i najwięcej radości.

Adresatami innowacji były dzieci w wieku 3-4 lat. Zajęcia  odbywały się  w ramach  zajęć porannych oraz wykorzystywane były jako element zajęć głównych. Teksty zabaw wraz z opisem i zdjęciami, zamieszczane były co miesiąc na stronie internetowej .

Podczas realizacji innowacji wykorzystywano  gry i zabawy, a także piosenki z repertuaru Marty Bogdanowicz. Miały one zachęcać dzieci do aktywnego i ciekawego spędzania wolnego czasu z rówieśnikami oraz dorosłymi ( w przedszkolu i domu).

Czy tak się stało?

Ewaluacja została przeprowadzona na podstawie wnikliwych obserwacji  oraz rozmów z dziećmi.  Pozwoliła ona  ocenić stopień realizacji zamierzonych celów.

Po wprowadzeniu innowacji rozwinęła się aktywność dzieci, zwłaszcza w działaniach z rówieśnikami. Zabawa w grupie lepiej niż jakiekolwiek tłumaczenia pozwalała  zrozumieć i doświadczyć, na czym polega współdziałanie. Pomogła  się dziecku rozwijać, była świetną okazją do poznania świata. Uczyła koncentracji, ćwiczyła zdolności motoryczne i poszerzała  horyzonty. Poznane zabawy zwiększały  poziom dziecięcej kreatywności. Doskonaliły  mowę.

Ponadto dzieci, poznane zabawy potrafiły zaprezentować, również na uroczystościach przedszkolnych. A przede wszystkim sprawiały one dzieciom wiele radości.

Poznanie nowych zabaw wpłynęło na atrakcyjność zajęć.

Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Władarz

Skip to content