INNOWACJA “OD MANIPULOWANIA DO PISANIA”. REALIZOWANA W GRUPIE “PSZCZÓŁKI”
ROK SZKOLNY 2024/2025
Prowadzące: Anna Wrzoł, Weronika Stasicka
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, raz w tygodniu
Innowacja „Od manipulowania do pisania- rozwijanie małej motoryki dzieci w wieku przedszkolnym” skierowana jest do dzieci z grupy „Pszczółki”. Będzie realizowana od października 2024 r. do kwietnia 2025 r. Jest naszą odpowiedzią na wzrastającą liczbę dzieci, które przejawiają trudności w rozwoju małej motoryki. Poprzez ćwiczenia wzmacniające całe ciało, zabawy masami sensorycznymi, dotykanie różnych faktur, prace z użyciem różnorodnych materiałów oraz ćwiczenia manipulacyjne i grafomotoryczne będziemy realizować założone cele takie jak usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, łokci, dłoni, palców, rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków, kształtowanie prawidłowego napięcia mięśniowego, stymulowanie dużych ruchów, poprawa stabilizacji centralnej, przygotowanie do pisania, wydłużanie zdolności koncentracji uwagi, pamięci, kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, stymulacja percepcji wzrokowej i słuchowej oraz wzmacnianie wiary we własne siły.
Zajęcia będą miały charakter zabawowy, gdyż jak mówią badania, dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, aktywnie działając.
Listopad 2024 r.
“Sensoryczna głoska “O”
Pierwsze zajęcia w listopadzie rozpoczęliśmy od ćwiczeń ruchowych przez naśladownictwo. Dzieci podczas ćwiczeń naśladowały prowadzącego wzmacniając swoje ramiona i barki. Następnie przedszkolaki dotykały sensorycznej samogłoski O, zapoznawały się z jej kształtem. Po kolei układały nakrętki w kształt głoski O, a na nakrętki za pomocą szczypiec nakładały pompony, usprawniając przez to małą motorykę. Na koniec malowały palcami poznaną samogłoskę.
“Jesienny liść”
Podczas tych zajęć tworzyliśmy wspólnie masę solną. Dzieci uczyły jak tworzy się taką masę, jakich składników potrzebujemy oraz aktywnie brały udział w jej tworzeniu. Następnie pomagały rozwałkowywać masę oraz wycinały z niej kształt liścia.
“Sensoryczna głoska “I”
Na kolejnych zajęciach przedszkolaki kończyły swoje liście z masy solnej, malując je farbami w jesiennych kolorach. Usprawniały przez to ćwiczenie małą motorykę oraz przygotowywały się do ćwiczeń grafomotorycznych przez odpowiednie trzymanie pędzla. Następnie poznały kształt samogłoski I oraz wykonały pracę plastyczną- odrywając po kawałku wysuszone liście, wyklejały nimi poznaną głoskę. Dzięki temu ćwiczeniu wzmacniały swoje mięśnie dłoni, rozwijały kreatywność.
“Jesienne drzewo”
Podczas ostatnich zajęć dzieci utrwalały poznane samogłoski podczas zabawy ruchowej. Gdy prowadząca wypowiadała wyraz rozpoczynający się samogłoską O dzieci stawały na jednej nodze, a gdy samogłoską I robiły 3 przysiady; dzięki tym ćwiczeniom poprawia się koordynacja ruchowa, napięcie mięśniowe, reagowanie na bodziec słuchowy. Na koniec przedszkolaki wykonały jesienne drzewo, malując farbami w kolorach jesieni folię bąbelkową i odbijając ją na kartce.
Październik 2024 r.
“Dyniowa wydzieranka”
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy z wiewiórami i orzeszkami na których dzieci mogły znaleźć poznane już samogłoski A i U. Podczas muzyki dzieci tańczyły, gdy muzyka ucichła pani podnosiła krążek czerwony ( dzieci miały znaleźć głoskę A) lub zielony ( dzieci miały znaleźć głoskę U ) w celu utrwalenia poznanych głosek. Na koniec zajęć dzieci wykonały dyniową wydzierankę, wzmacniając swoje mięśnie dłoni i palców.
“Jesienne zabawy z cieczą”
Kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od ogólnych ćwiczeń ruchowych, wyświetlanych na tablicy multimedialnej, dzieci wykonywały ćwiczenia razem z panią prowadząca, które wcale nie były łatwe, ale bardzo podobały się przedszkolakom. Po intensywnych ćwiczeniach przeszliśmy do tworzenia masy nienewtonowskiej razem z dziećmi – powstaje ona z połączenia mąki ziemniaczanej i wody, a następnie schowaliśmy do masy różne jesienne skarby i zadaniem dzieci było je znaleźć. Poprzez zabawy w masach sensorycznych dostarczamy bodźców dotykowych co również wypływa na rozwój małej motoryki.
“Sensoryczna samogłoska U”
Na trzecich zajęciach wzmacnialiśmy barki i ramiona poprzez ćwiczenia rozruchowe jak krążenia, skłony oraz wymachy rąk. Następnie przedszkolaki zapoznały się z kształtem litery U, dotykały sensorycznej głoski U oraz układały ją z drewnianych grzybków. Potem usprawniały swoją mała motorykę tworząc kuleczki z plasteliny, którymi następnie wyklejały poznana głoskę U.
“Sensoryczna samogłoska A”
Podczas drugich zajęć po przywitaniu się zaczęliśmy zajęcia od zabaw z woreczkami sensorycznymi, które to pobudzają czucie własnego ciała, wzmacniają ramiona i bark oraz usprawniają równowagę co jest podstawą terapii ręki. Dzieci zrzucały woreczki z ramion, próbowały utrzymywać woreczki na ramieniu podczas chodzenia itp. Następnie zapoznały się z kształtem litery A, dotykały sensorycznej głoski A oraz układały tą głoskę z kasztanów za pomocą szczypiec. Na koniec dzieci wykonały poznaną głoskę z użyciem papierowych słomek.
“Zajęcia wstępne”
Pierwsze zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się iskierką przyjaźni, którą będziemy witać się podczas każdych zajęć, a następnie dzieci tańczyły do utworu „Jesień” A. Vivaldiego, podczas przerwy w muzyce dzieci wykonywały zadania z kart pokazywanych przez prowadzącego jak np. „stań na jednej nodze jak muchomor, stukaj palcami jak deszcz, wyprostuj się jak marchewka, zwiń się w kulkę jak jeż.” Zdania takie wzmacniają całe ciało, uczą wykonywania poleceń przez naśladownictwo. Na koniec przedszkolaki wykonały dwie karty pracy, które potrzebne będą do diagnozy postępów podczas prowadzenia zajęć innowacyjnych.
INNOWACJA “Learn how to draw”. REALIZOWANA W GRUPIE “WIEWIÓRKI”
ROK SZKOLNY 2024/2025
Prowadząca: Anna Szmajduch
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, raz w tygodniu.
Głównym celem tej innowacji jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole, wyrównywanie różnic i podnoszenie poziomu umiejętności językowych.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei nauki języka angielskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do interesowania się językiem angielskim, przyswajania nowego słownictwa, a w szczególności rozwijać kompetencje rozumienia ze słuchu. Doskonalenie tej kompetencji jest kluczowe dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ im starszy uczeń tym trudniej nabywać mu umiejętność rozumienia ze słuchu. Dodatkowo dzieci będą na każdych zajęciach wykonywać prace plastyczne zgodne ze zrealizowanym tematem. Zajęcia będą miały charakter zabawy, przeprowadzanej w pozytywnej atmosferze, bez wprowadzania stresu, współzawodnictwa czy nacisku na osiągane efekty tak, aby dziecko wypracowało jak najbogatszą bazę leksykalną i wykształciło swój poziom rozumienia języka angielskiego ze słuchu.
Listopad 2024 r.
Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:
innowacja_angielski listopad 2024
Październik 2024 r.
Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:
innowacja_angielski_Październik 2024