Pluszowy miś to zabawka, którą posiada każde dziecko. Najczęściej towarzyszy mu od najmłodszych lat. Można go przytulić, spać z nim, a nawet powiedzieć coś ważnego. Pluszaki odgrywają znaczącą rolę w rozwoju dziecka i często wykorzystywane są jako narzędzie terapeutyczne, dla dzieci mających problemy z adaptacją czy też z emocjami. Uczą odpowiedzialności i troski, pomagają przełamać lęki u dziecka, przytulenie misia działa na większość uspokajająco, wspierają budowanie relacji międzyludzkich i pobudzają wyobraźnię podczas zabawy.
Z tej okazji w dniu 25 listopada obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Pluszowego Misia. Święto to obchodzone jest bardzo szczególnie. Tego dnia wszystkie dzieci przyniosły swojego ulubionego i ukochanego misia mając okazję przedstawić go swoim kolegom z grupy. Przedszkolaki zostały zaproszone do wspólnej zabawy w misiowej krainie. Podczas zajęć dzieci poznały historię Pluszowego Misia, opowiadały o znanych bajkach przedstawiających pluszowe misie przede wszystkim Kubusia Puchatka, MisiaYogi, Gumisie, a także znanego Misia Uszatka. Większość dzieci chciała także podzielić się historią swojego misia, kiedy go dostały, jak ma na imię i co lubią z nim robić. Podczas zajęć nie zabrakło również zabaw muzyczno-ruchowych. Grupy miały tańce ze swoimi misiami, śpiewali piosenki i wykonywali przeróżne prace plastyczne. Na koniec każda grupa zrobiła sobie pamiątkowe zdjęcie wraz ze swoimi ulubieńcami i otrzymała słodki poczęstunek w postaci misia Lubisia.
Ten dzień w przedszkolu przebiegł w bardzo miłej i sympatycznej atmosferze, a dzieciom na pewno sprawił wiele radości. Mamy nadzieję, że to misiowe przyjęcie zostanie w pamięci dzieci na dłuższy czas.
Monika Plewnia
„Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek
Tyle, że jeszcze mały.”
Korczak „ Prawa dziecka”
20 listopada w naszym przedszkolu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa. W tym dniu w sposób pozytywny i radosny chcieliśmy uświadamiać wszystkich, że prawa dziecka są ważne i każde dziecko powinno móc z nich korzystać. Dzieci tego dnia przyszły ubrane na niebiesko, jako symbol solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane. We wszystkich grupach zostały przeprowadzone zajęcia o prawach dziecka z wykorzystaniem ciekawych materiałów edukacyjnych oraz odbyły się rozmowy na ten temat. Wszystkie aktywności, w których brały udział przedszkolaki miały na celu zwrócenie szczególnej uwagi na dzieci i ich prawa oraz uświadomienie im, że każdy może z nich korzystać. Znajomość tych praw pozwoli najmłodszym uchronić się przed różnymi niebezpieczeństwami, natomiast dorosłym przypomina o tym, iż należy dołożyć wszelkich starań, by te prawa były przestrzegane. Dzieci oglądały filmy edukacyjne i prezentacje w tej tematyce, kolorowały ilustracje z wybranymi przez siebie prawami, wykonywały prace plastyczne oraz plakaty. Na koniec wykonano pamiątkowe zdjęcia.
Zredagowała Anna Wrzoł
Dzisiaj wielka jest rocznica jedenasty listopada!
Tym co zmarli za ojczyznę hołd wdzięczności Polska składa.
„11 listopada” L. Wiszniewski
Dla małego dziecka pojęcie „Niepodległość” jest słowem abstrakcyjnym, gdyż nie rozumie ono do końca jego znaczenia. „Polak – patriota – Polska – Ojczyzna – wolność”, zbyt proste z pozoru wyrazy, kryją w sobie szereg zdarzeń i cierpień naszych przodków – bohaterów narodowych, którzy walczyli o naszą niepodległość. Nauczyciele „małymi kroczkami”, metodami dostępnymi dzieciom, starają się rozbudzać w nich iskierkę patriotyzmu oraz ukazywać obraz dochodzenia naszego kraju do wolności.
W naszym przedszkolu przywiązujemy dużą wagę do uroczystości z okazji świąt rodzinnych, ale również i państwowych. Przeprowadzamy cykl zajęć poprzedzających świętowanie oraz staramy się angażować dzieci i rodziców do wspólnych działań, poprzez przygotowanie odpowiedniego ubioru, dekoracji, naukę wierszy czy piosenek.
8 listopada odbyła się wyjątkowa uroczystość – „Święto Niepodległości”. Dzieci przyszły do przedszkola w strojach galowych, co świadczyło o wyjątkowości tego szczególnego dnia. Każda grupa przedszkolna wykonała na tę uroczystość kotyliony w barwach ojczystych, które zdobiły piersi każdego uczestnik, a ciekawa i wymowna scenografia sali przystrojonej w barwy biało – czerwone i portrety Józefa Piłsudzkiego, nadały charakter powagi i skupienia.
Dzieci z grupy „Pszczółki” wraz z nauczycielami, przygotowały montaż słowno – muzyczny o treściach patriotycznych. Przybliżyły dzieciom krótką historię naszego kraju. Opowiadały o dawnych i trudnych czasach – zaczęło się od tego jak trzej władcy sąsiednich państw podzielili Polskę, która choć zniknęła z mapy świata, nigdy nie zniknęła z serc Polaków. Przedszkolaki dowiedziały się że po 123 latach Polska odzyskała niepodległość właśnie 11 listopada i od 1918 roku – 11 listopad jest bardzo ważnym świętem nas wszystkich. Dzieci zaprezentowały piosenki i wiersze opowiadające o naszym pięknym kraju- „Co to jest niepodległość, teraz wiem już na pewno, każde dziecko dziś woła, to „Polski dom, Polska szkoła” – te wymowne słowa refrenu piosenki zabrzmiały podczas wspólnego spotkania.
O godzinie 11.11 całe przedszkole uroczyście odśpiewało Hymn Narodowy „Mazurek Dąbrowskiego” dołączając się do akcji „ Szkoła do Hymnu”.
Przedszkolaki podczas uroczystości, utrwalały wiadomości z zakresu wychowania patriotycznego, a więc: narodowe symbole, barwy ojczyste i słowa oraz melodię hymnu państwowego. Słowem i piosenką dzieci oddały szacunek zwycięskim bohaterom walczącym o naszą wolność oraz wyraziły miłość do Ojczyzny.
Święto Niepodległości stało się w naszym przedszkolu bardzo radosnym dniem i mamy nadzieję, że zapadnie w pamięci naszych „Małych Polaków”. Dzięki udziałowi w tego typu uroczystościach dzieci uczą się patriotyzmu, kształtują postawy i uczucia patriotyczne.
Zredagowały: Małgorzata Władarz, Anna Wrzoł
Uroczystość pasowania na przedszkolaka dzieci z grupy Jeżyków.
Dzień 22 października pozostanie na długo w pamięci dzieci z grupy Jeżyków i ich rodziców. Tego właśnie dnia odbyła się ich pierwsza ważna przedszkolna uroczystość – pasowanie na przedszkolaka. Sala była wypełniona po brzegi, a goście czekali z niecierpliwością na występ swoich pociech. Podczas części artystycznej, maluszki zaprezentowały swoje umiejętności – dając tym samym dowód, jak dużo już potrafią. Wierszyki okraszone były piosenkami, a na koniec dzieci pięknie zatańczyły z kolorowymi chustkami. Otrzymały duże brawa od wspaniałej publiczności. Po części artystycznej, dzieci poprosiły Panią Dyrektor o pasowanie, aby stać się już prawdziwymi przedszkolakami. Złożyły przyrzeczenie i obiecały zgodnie bawić się w przedszkolu, przychodzić każdego dnia z uśmiechem, słuchać pań i rodziców, pomagać kolegom i być dzielnym przedszkolakiem. Pani dyrektor, każdego Jeżyka dotykała po ramieniu kredką – pasując go na przedszkolaka. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplom oraz prezent.
Z upominkami dzieci pobiegły do swoich rodziców. Dla wszystkich został przygotowany słodki poczęstunek. To był rodzinny moment dla dzieci i ich rodziców w murach przedszkolnych, kiedy po udanym występie, każdy mógł uściskać sowich rodziców.
Uroczystość była świetną okazją do integracji oraz poznania, nabytych przez dzieci umiejętności. Teraz dzieci z dumą mogą powiedzieć, że są już oficjalnymi przedszkolakami! Jeżykom życzymy, aby nowy rozdział w ich życiu, przyniósł im wiele radości, samych pogodnych i przyjemnych chwil w gronie kolegów oraz ciekawych doświadczeń.
Rośnie w polu dynia, wciąż policzki swe nadyma,
Rośnie ciężka i pękata, już przerosła siostrę, brata…
Jej figura nie ma końca, chce wyrosnąć aż do końca.
Nadszedł koniec jesiennych zbiorów, więc to najlepszy czas by pomyśleć o obchodach „Dnia Dyni” – królowej wszystkich warzyw. Dynia to bardzo zdrowe i urodziwe warzywo – przekonały się o tym przedszkolaki z Przedszkola Nr 2, które w środę 23 października, obchodziły „Święto Dyni’’. Tego dnia, dzieci przyniosły do przedszkola dynie i ubrały się na kolor pomarańczowy.
We wszystkich grupach wiekowych, dzieci odkrywały i poznawały na różne sposoby walory warzyw z rodziny dyniowatych. Przygotowane atrakcje pozwoliły im odkryć wiele zalet tego cennego warzywa.
„Dzień Dyni” pozwolił nam poznać wielką różnorodność dyń, wzbogacił naszą wiedzę na ich temat i pomógł poznać dynię od zewnątrz i od środka. Podczas wspólnych zabaw, dzieci brały udział w licznych aktywnościach z udziałem dyni: dyniowe kręgle, slalom dyniowy, dyniowe zawody, skoki przez dynię oraz ziarnko do ziarnka. Odbyły się dyniowe zabawy: klasyfikowanie dyń według wielkości, koloru i kształtu, szeregowanie od największej dyni do najmniejszej, przeliczanie, wybieranie pestek i wiele innych ciekawych zabaw. Wszyscy odkryli co dynia kryje w środku oraz co możemy z niej zrobić. Dzieci wykonały też różne prace plastyczne o tematyce dyni. Było na co popatrzeć – wiele różnych prac, stworzonych na bazie dyni, nie tylko zachwycały efektem końcowym, ale również i pomysłowością!
W czasie obchodów “Święta Dyni” nie mogło zabraknąć dania z dynią w roli głównej. Na obiad serwowano zupę krem z dyni – mniam! Zadowolone miny dzieci, to dowód na to, że był to dzień pełen wrażeń i dobrej zabawy. Ważne jest również to, że zabawa może promować zdrowy styl życia!
Dziękujemy Rodzicom za dynie i za ubiór dzieci w kolorach dyni.
Zredagowała: Małgorzata Władarz
16 października, w naszym przedszkolu odbyło się spotkanie z policjantem w ramach realizacji programu profilaktycznego „Bezpieczny Przedszkolak”. Naszymi gośćmi był sierż. szt. Adrian Psiuk i mł. asp. Katarzyna Gawlas z Komendy Powiatowej Policji w Pszczynie. Na początku spotkania dzieci z grupy „Wiewiórki” zaprezentowały krótki program artystyczny, a następnie oddały głos zaproszonym gościom.
Tematem spotkania było utrwalenie z dziećmi wiedzy z zakresu zasad ruchu drogowego oraz przypomnienie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa w przedszkolu i w domu. Omówione zostały główne atrybuty munduru policjanta, oraz wygląd radiowozu. Następnie wszystkie dzieci zebrane w sali oglądały krótki filmik dotyczący numerów alarmowych i prawidłowego zachowania się w sytuacji konieczności wezwania pomocy, prawidłowego przechodzenia przez pasy i zachowania się na drodze, a także unikania zagrożeń ze strony osób nieznajomych. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały rad i wskazówek zaproszonych gości. Dzieliły się także swoimi doświadczeniami, pokazując, że są odpowiedzialne i wiedzą, jak należy się zachowywać na drodze i w najbliższym otoczeniu. Po prezentacji przedszkolaki z grupy „Wiewiórki” jeszcze raz zabrały głos zadając po dwie zagadki na temat ruchu drogowego każdej z grup przedszkolnych, a każda z grup po udzieleniu odpowiedzi na pytanie zaprezentowała przygotowaną na tą okazję piosenkę. Na zakończenie wizyty przedszkolaki wręczyły gościom podziękowanie.
Dużą atrakcją był radiowóz policyjny, który zaparkował na parkingu naszego przedszkola i dzieci mogły go obejrzeć. Najwięcej radości wzbudzało włączanie sygnałów alarmowych.
Wspólne zdjęcia były zwieńczeniem tej niecodziennej wizyty. To był dzień, który na długo pozostanie w pamięci dzieci. Dzięki takim spotkaniom, policjant będzie kojarzył się przedszkolakom, jako osoba, do której zawsze i w każdej sytuacji można zwrócić się o pomoc. Kto wie, może kiedyś któryś z naszych przedszkolaków wstąpi w szeregi policji i założy policyjny mundur.
Serdecznie dziękujemy naszym gościom, że przyjęli nasze zaproszenie i udzielili naszym wychowankom cennej lekcji bezpieczeństwa.
Dobrze, że tuż obok nas jest ktoś, kto dba o nasze bezpieczeństwo!
zredagowały:
Anna Szmajduch
Weronika Stasicka
Wy nie wiecie, a ja wiem, co dzień witaminy jem.
I w owocach i w warzywach,
Każda się w nich sprytnie skrywa.
Choć to taka odrobinka, ta malutka witaminka.
Zdrowia naszego zawsze pilnuje i
naszym wzrostem dobrze kieruje,
bo gdy witaminy ochoczo jemy,
zdrowo i pięknie rośniemy
/…/
07.10.2024 gościliśmy w naszym przedszkolu Panią dietetyk. W trakcie trwania spotkania przedszkolaki dowiedziały się ,na czym polega praca dietetyka oraz poznały zasady prawidłowego odżywiania się. Podczas prelekcji przedstawiona została piramida zdrowego żywienia, która pokazywała, jakie znaczenie ma dla naszego funkcjonowania aktywność fizyczna oraz spożywanie różnorodnych składników w odpowiednich ilościach. Dzieci poznały także pojęcie talerza zdrowego odżywiania, który uwydatnia proporcję spożywanych produktów. Pani dietetyk wyjaśniła przedszkolakom, dlaczego należy w żywieniu ograniczać spożycie słodyczy i słodkich napojów a zwiększać spożywanie owoców i warzyw, oraz wpływ spożywania cukru na nasze zachowanie i organizm. Dzieci przekonały się jak wielkie znaczenie ma picie określonej ilości wody dla naszego organizmu, co za tym idzie jakie konsekwencje ma niewystarczająca jej ilość.
Podczas spotkania dzieci wspólnie zaśpiewały piosenkę dotyczącą zdrowego odżywiania, oraz recytowały wiersze dotyczące zdrowia i witamin. Aktywnie uczestniczyły w spotkaniu odpowiadając na zadawane przez gościa pytania. Tematyka zdrowego żywienia i zachowania aktywności jest bardzo dobrze znana naszym przedszkolakom, gdyż nasze przedszkole regularnie prowadzi zajęcia na temat zdrowego żywienia z intendentem placówki. Również wszystkie posiłki przygotowywane przez kuchnię są pełnowartościowe i bogate w witaminy
i składniki odżywcze. Jednak spotkanie ze specjalistą pozwoliło dzieciom usystematyzować posiadaną wiedzę .Podejmowanie inicjatyw tego typu ma na celu promowanie zdrowego trybu życia, profilaktykę zwalczania otyłości wśród dzieci oraz wdrożenie do wyrobienia prawidłowych nawyków żywieniowych. Pani dietetyk serdecznie dziękujemy za sporą dawkę wiedzy, która niewątpliwie będzie przydatna w dalszym rozwoju.
Nauczyciel przedszkola Agnieszka Jaworska
We wrześniu w całej Polsce obchodzimy Dzień Przedszkolaka. To ważne święto, ponieważ podkreśla wagę edukacji przedszkolnej oraz dostarcza dzieciom wspaniałej zabawy i radości z bycia przedszkolakiem.. Nasze przedszkole 20 września również obchodziło Dzień Przedszkolaka.
Tego dnia na naszych przedszkolaków czekało mnóstwo atrakcji. Od samego rana dzieci w zależności od grup wiekowych uczestniczyły w zabawach i atrakcjach zorganizowanych przez nauczycieli. Były pląsy i tańce do rytmicznych piosenek, elementy gimnastyki ,tory przeszkód, rzuty do celu, zabawy z chustą animacyjną, konkury .Na salach pojawiły się balony ,które towarzyszyły naszym milusińskim podczas tego wyjątkowego dnia.
Dzieci zostały zaproszone do wielu aktywności, gdzie radość i śmiech świadczyły o wspaniałej zabawie. Rozrywka trwała przez cały dzień , zarówno w salach, jak i na placu zabaw, ponieważ pogoda tego dnia nam bardzo dopisała.
Wiele grup miały okazję rozwinąć swoje zdolności i umiejętności wykonując różne aktywności Na każde dziecko czekały w tym dniu prezenty-niespodzianki ,które umiliły dalsze świętowanie. Była to także okazja do nabywania nowych umiejętności. Poprzez tego typu działania dzieci uczyły się współdziałania, doskonaliły umiejętność czekania na swoją kolej, rozwijały myślenie twórcze oraz małą i dużą motorykę.
Wszystkie aktywności miały na celu wszechstronny rozwój poprzez dobrą zabawę.
Wszystkim, maluszkom i starszakom złożyliśmy życzenia samych słonecznych dni i radosnych chwil w naszym przedszkolu, aby każdy dzień był wspaniałą przygodą i niósł ze sobą wiele cudownych i pozytywnych doświadczeń.
Agnieszka Jaworska
19 września grupy starsze „Wiewiórki” i „Pszczółki” udały się na wycieczkę do „Funzeum”. To naprawdę wyjątkowe i największe tego typu miejsce w Polsce, które rozbudza wyobraźnię dzieci poprzez interaktywne wystawy i kreatywne przestrzenie. Unikalne ekspozycje łączą naukę, sztukę i zabawę tak, aby inspirować młodych odkrywców. Funzeum mieści się w Gliwicach i zajmuje powierzchnię 4000m², to dwie niesamowite wystawy światła i koloru, pokoje wypełnione multisensorycznymi eksponatami zachęcającymi do interakcji i aż 5 stref nauki i zabawy. Nasz program zwiedzania nosił nazwę „Pobudzająca ZABAWA”. Poprzez interaktywne i angażujące zajęcia dzieci zgłębiały tajemnicę łączenia barw, poznając przy tym mnóstwo ciekawych faktów. Mogły same poczuć jak wpływają na nas kolory. Podczas tego programu przedszkolaki m.in.: wyruszyły w barwną podróż po tęczy, gdzie odkrywaliśmy sztukę łączenia kolorów, zanurzyły się w fantastyczny świat odbić i załamań świateł, przekonały się jak w krzywych zwierciadłach nasze odbicia mogą zaskakiwać, dowiedziały się gdzie można zaobserwować naturalne zjawisko luminescencji, zwiedziły strefę fluo oświetlaną światłem UV, której oglądnie przez okulary 3D potęguje efekt wyciągania głębi z poszczególnych elementów wystawy, tworząc ogród czy rafę koralową, a także uczestniczyły w warsztatach plastyczny „Rysilandia” podczas których nasze rysunki „ożywały” na ekranie. W czasie wolnym korzystaliśmy ze strefy zabawy i relaksu, a na koniec otrzymaliśmy pamiątkowe zdjęcie grupowe.
To była bardzo udana wycieczka. Wróciliśmy w doskonałych humorach do przedszkola. W „Funzeum” przekonaliśmy się, że nauka jest nie tylko pouczająca, ale również radosna, a każde dziecko po wizycie w tym miejscu staje się bogatsze o nowe doświadczenia i wiedzę, oraz gotowe do podjęcia kolejnych kreatywnych wyzwań.
opracowała Anna Szmajduch
Wszystko zaczęło się od autora Petera H. Reynoldsa, który napisał książkę „The Dot” – „Kropka”. Przedstawia ona historię małej, nieśmiałej dziewczynki o imieniu Vashti, która nie wierzy w swoje możliwości. Kiedy Vashti na lekcji plastyki nie ma pomysłu na rysunek, nauczycielka cierpliwie czeka i mówi: „Postaw tu kropkę, i zobaczymy, co się stanie…”. Dziewczynka od niechcenia wycelowała czarnym flamastrem w środek białej kartki i sprawę uznała za zakończoną. Tymczasem to był dopiero początek kreatywnej przygody. Nauczycielka poprosiła uczennicę, żeby pod swoją pracą własnoręcznie się podpisała. Dziewczynka pod kropką umieściła swoje imię. Następnego dnia zauważyła, że kropka jest oprawiona w piękną, złotą ramkę. Poczuła się bardzo szczęśliwa z powodu tego, że jej praca się spodobała i wisi w miejscu, w którym wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i z ochotą zabrała się do pracy. Peter H. Reynolds stworzył bardzo budującą opowieść o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, ponieważ właśnie dzięki kropce uwierzyła w siebie, a także pomogła uwierzyć w siebie innym.
Kropka jest od tej pory symbolem talentu, pasji, rozwiniętych skrzydeł oraz stała się też pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – Międzynarodowego Dnia Kropki, który jest obchodzony 15 września już od 2008 roku.
Dlatego 16 września nasze przedszkolaki również upamiętniły ten niezwykle prosty, ale zarazem o wielkim znaczeniu symbol. Każdy zadbał o strój lub element stroju w przeróżne kropki. W placówce zakropkowało się od kolorowych piegów, drobnych kropeczek i większych grochów. W każdej sali na Jeżyki, Misie, Sowy, Pszczółki i Wiewiórki czekało mnóstwo zabawy i atrakcji. Pojawiły się opowieści z kropkami, kropkowane prace plastyczne, kolorowe zabawy ruchowe. Tego dnia również dostrzegliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie, nie zwracał uwagi. Okazało się, że kropki towarzyszą nam w naszym codziennym życiu: zdobią biedronki, z kropki można utworzyć słońce, bombkę choinkową, kolorową kulę, piłkę, a nawet łąkę pełną kwiatów. Mała kropka dała nam wielkie możliwości do rozwijania zainteresowań i talentów u naszych podopiecznych oraz dużo pozytywnej energii do działania w nowym roku szkolnym.
Piknik to doskonała forma spędzenia czasu wolnego dla całej rodziny. Jest to idealna okazja, aby w przyjemny sposób wypełnić czas na świeżym powietrzu, jednocześnie integrując się i bawiąc razem, a także, aby oderwać się od codziennych obowiązków i cieszyć się chwilą odpoczynku i relaksu.
Piknik w Publicznym Przedszkolu Nr 2 dostarczył nam tym roku wiele atrakcji. Wielkie otwarcie zapewniły dzieci wszystkich grup, które przygotowały wraz z nauczycielami przedstawienie pt. „Akademia Pana Kleksa”. Pan Kleks i przedszkolaki przywitały zebranych gości i zabrały wszystkich do krainy zamkniętej w bajkowej książce. Piosenka „Witajcie w naszej bajce” rozbrzmiała w naszym przedszkolnym ogrodzie, porywając wszystkich w takt muzyki. Grupa Wiewiórek z humorem przygotowała wiersz Jana Brzechwy o Kwoce. Najmłodsza grupa Jeżyków przygotowała piosenkę pt. „Na wyspach Bergamutach” z pięknymi ilustracjami przygotowanymi przez jednego z rodziców. Z grupy Pszczółek – Asia i Remek wystąpili z wierszem „Skarżypyta”. Sowy przygotowały inscenizację do piosenki „Kaczka Dziwaczka”. W rolę lenia z piosenki „Na tapczanie siedzi leń” wcielił się Grisza, a wszystkie dzieci towarzyszyły mu w piosence. Grupa Misiów w przepięknych szlafmycach zabrała nas nad staw, przygotowując piosenkę pt. „Księżyc raz odwiedził staw”. Cały występ został okraszony dialogami dzieci oraz piosenkami śpiewanymi przez całe przedszkole. Po części artystycznej przedszkolaki wręczyły swoim rodzicom upominki oraz mogły korzystać z wielu przygotowanych atrakcji. Największym zainteresowaniem cieszyły się dmuchańce, bańki mydlane, balony składane w różne zwierzątka, warkoczyki oraz malowanie twarzy i tatuaże. Dzieci mogły także malować farbami na folii, sprawdzić swoje sprawności w konkurencjach sportowych. Na wszystkich gości czekał także kiermasz domowych ciast, kiełbaski z grilla oraz popcorn.
Na piknik przybyły całe rodziny, a uśmiechnięte buzie naszych przedszkolaków, świadczyły o tym, że piknik zaliczamy do udanych!
Justyna Lapczyk
Fundacja „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom” krzewi czytelnictwo, wspiera mądre wychowanie i zdrowie psychiczne, pomaga rozwijać mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Podpowiada, co czytać, ma mądrych ambasadorów. „Cała Polska czyta dzieciom” to akcja, dzięki której dzieci poznają bajeczki, opowiadania, wiersze przeznaczone dla ich wieku. Poznają treści naukowe, baśniowe, humorystyczne i te wyciskające łezkę z oka. A że ten rok upływał pod kątem treści ukrytych w bajkach i baśniach, to właśnie ich treści, charakterystyczne elementy bohaterów były obecne podczas podsumowania kampanii 7 czerwca 2024 roku.
Przedszkolaki urządzały kąciki książki, opracowywały regulaminy korzystania z nich, słuchały przygotowanych przez nauczyciela ale też wybranych przez siebie utworów. Na ich podstawie powstawały ciekawe prace, czasem zbierane w książeczki, a także kolorowe zakładki, czy kukiełki. Wszyscy z ochotą dzielili się swoją wiedzą.
Codzienne czytanie książeczek dzieciom daje możliwość wyciszenia po całym, intensywnym dniu, często przebodźcowanym wzrokowo i słuchowo. Pozwala na bardziej intymny, osobisty kontakt z rodzicami zapewniającymi im poczucie stałości, bezpieczeństwa, ciepła. Poprzez dobrze dobrane treści przedszkolaki poznają otaczający je świat, wzbogacają słownictwo, potrafią odróżnić świat fikcji od rzeczywistego. Ale także próbują opowiadać, pytać, wyciągać wnioski. Dzieci uczą się cierpliwości, uwagi, intonacji dźwięków, ćwiczą pamięć. Zaczynają zwracać uwagę na to, że książeczka to nie tylko obrazki, ale że to także takie małe czarne znaczki, na które dorośli zwracają baczną uwagę. Oswajają się z literami, które rodzice stawiają im przed oczami, i z którymi później (jako przedszkolaki, uczniowie) i tak się spotkają.
Podczas zabaw podsumowujących rok dzieci chwaliły się swoją wiedzą, brały udział w rozwiązywaniu zagadek, naśladowały Kopciuszka, łączyły ze sobą postacie z tej samej bajki, odgadywały tytuły bajek po fragmentach uchylanych przez wychowawczynie grup, a także pomagały swoim paniom, które miały zawiązane oczy, dojść do planszy i wykonać zlecone im zadanie. Wzięły udział w zabawie ruchowej, a na koniec otrzymały drobne niespodzianki.
Trudno przełamać wrodzoną nieśmiałość podczas wypowiadania się na forum, a tutaj odpowiadały i chórem i indywidualnie. Wszystkie panie były i są dumne ze swych podopiecznych. Jak zwykle zachęcam do codziennego czytania i życzę wspaniałych przeżyć.
Anna Czernecka – Mac
Święto naszej planety jest obchodzone 22 kwietnia. Wydarzenie znane jest również pod nazwą Światowy Dzień Ziemi lub Dzień Ziemi. Ta data ma przypominać wszystkim o tym, jak ważne jest promowanie postaw proekologicznych i ochrona środowiska.
Pierwszy w historii Dzień Ziemi obył się w 1970 roku. Do jego organizacji przyczyniły się wydarzenia, które miały miejsce na początku 1969 roku, kiedy nieopodal plaży znajdującej się w Santa Barbara w Kalifornii doszło do wycieku ropy w skutek czego zginęło 10 tysięcy zwierząt i ptaków. Jedną z osób, która obserwowała tamte wydarzenia oraz jego skutki był Gaylord Nelson, ówczesny senator stanu Wisconsin. Katastrofa ekologiczna i jej konsekwencje wywarły na nim tak wielki wpływ, że postanowił zorganizować Międzynarodowy Dzień Ziemi, zwracając uwagę na problem ekologii i konieczność ochrony środowiska.
W 1970 roku, krótko po pierwszym Dniu Ziemi, powołano Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska. Dzięki temu zostały podpisane akty prawne, które pozwoliły na ochronę zagrożonych gatunków zwierząt i ptaków.
Z okazji Dnia Ziemi co roku w Polsce są organizowane wykłady i konferencje dotyczące ochrony środowiska. W szkołach z okazji święta naszej planety organizowane są akcje sprzątania lasów, parków i plaż. W wielu miejscach organizowane jest wspólne sadzenie drzew.
Również w naszym przedszkolu od lat staramy się rozwijać u dzieci postawy proekologiczne organizując m.in. imprezę z okazji Dnia Ziemi. W tym roku w każdej grupie przedszkolnej dzieci przez tydzień wzbogacały swoją wiedzę i umiejętności z zakresu „Ochrony Środowiska” poprzez szereg zajęć o tematyce ekologicznej: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje! Podczas naszych działań dzieci: kształtowały szacunek do przyrody w jej naturalnej formie, wzbogacały wiedzę o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony, wyrabiały nawyki dbałości o czystość i porządek otoczenia, doświadczały powtórnego wykorzystania surowców wtórnych w trakcie zabaw.
W „Dniu Ziemi” czyli 22.04.20204 roku największą atrakcją dla dzieci była przygotowana przez nauczycieli scenografia wodospadu, który został zanieczyszczony ogromną ilością śmieci. Przedszkolaki z każdej grupy podjęły się wysprzątania tego cudu natury, aby ryby i ptaki mogły godnie z nich korzystać. Wszystkie odpady zostały posegregowane do odpowiednich koszy, aby mogły zostać poddane recyklingowi. Nasi podopieczni udali się na spacer w okolicach naszego przedszkola jako „Strażnicy Przyrody” – obserwowali zachowania ludzi i czystość chodników oraz trawników, dekorowały medalami osoby wykazujące zachowania proekologiczne. Każdy przedszkolak otrzymał do domu broszurkę, zawierającą treści ekologiczne, informującą o działaniach proekologicznych naszej placówki oraz zachęcającą rodziców do wspólnych działań.
Jak ważna jest ranga naszej planety, o którą należy dbać, dzieci miały okazję odczuć podczas seansów filmowych w zaproszonym do przedszkola PLANETARIUM. Jest to jedyne w swoim rodzaju urządzenie, w którym widzowie mogą przeżyć wyjątkowe chwile, a seanse filmowe oparte są o najnowocześniejsze techniki animacyjne. Dzieci poprzez dobrą zabawę mogły nauczyć się wielu nowych rzeczy, oglądane filmy zawierały elementy edukacyjne, ukazujące tematykę związaną z funkcjonowaniem Ziemi. Podczas seansu przedszkolaki otoczone animacjami oraz dźwiękami, mogły poczuć się jak w kinie.
Mamy nadzieję, że prowadzone przez nas działania edukacyjne i ich różnorodność uświadomiły dzieciom jak ważna jest ochrona najbliższego środowiska oraz zachęcą do troski o Ziemię.
Aleksandra Kołodziejczak, Edyta Smejkal
W dniach od 3.04-5.04.2024 r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Świadomości Autyzmu. Celemakcji jest zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu. Ta kampania przyczynia się także do kształtowania postaw prospołecznych oraz przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu.
Z okazji tego dnia w każdej z grup odbyły się zajęcia, które miały na celu zaznajomienie dzieci z pojęciem autyzmu, zwiększenie ich świadomości i wrażliwości w tym temacie. Przedszkolaki dowiedziały się, iż autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym.Jego przyczyny nie są w pełni znane – wpływ na ujawnienie się objawów mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Autyzm jest częścią tożsamości każdej osoby nim dotkniętej- występuje od urodzenia i trwa do końca życia. Nie jest chorobą, nie można się nim zarazić ani go „wyleczyć.”Jest po prostu odmiennym sposobem myślenia i odbierania świata. W niektórych przypadkach prowadzi do niepełnosprawności o różnym stopniu, może powodować poważne problemy w życiu i ograniczać samodzielne radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami, z kolei niektóre osoby wykazują szczególne zdolności w różnych dziedzinach, sferach życia. Z tego powodu warto jest podejmować działania, które pomogą przezwyciężać trudności wynikające z autyzmu i lepiej sobie z nimi radzić na co dzień.
W zrozumieniu tej trudnej tematyki, pomogły dzieciom ze starszych grup dwa edukacyjne filmiki, pokazujące dzień osoby z autyzmem, opisujące sposób pracy ich mózgu oraz to, w jaki sposób osoby mogą sobie radzić w codziennym funkcjonowaniu. W najmłodszej grupie natomiast, podczas zabawy z chustą Klanzą, dzieci mogły zobaczyć, że każdy z nas jest inni, inaczej wygląda, lubi inne rzeczy.
Aby choć w minimalnym stopniu zrozumieć, jak mogą się czuć osoby z autyzmem, w jaki sposób odbierają i przetwarzają bodźce ze świata zewnętrznego, dzieci wzięły udział w zabawach ze zmysłami. Miały okazję słuchać dźwięków o różnym natężeniu i wysokości, dotykać przedmiotów o różnych fakturach oraz wąchać przeróżne zapachy. Rozmawialiśmy także o ulubionych potrawach, o tym, czy razi nas światło słoneczne, czy też, co to jest komunikacja oraz relacje z rówieśnikami. Celem tych zabaw było także pokazanie dzieciom, że wszyscy się różnimy, ale jesteśmy też do siebie podobni, że warto, abyśmy się szanowali i akceptowali takimi, jacy jesteśmy.
Dzieci podczas zajęć dowiedziały się również, że symbolem solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski, ale także kolorowe puzzle, ponieważ rozumienie i postrzeganie świata przez te osoby jest poznawane coraz lepiej, jednak nadal wiele elementów jest niewyjaśnionych. Najnowszym symbolem jest tęczowy znak nieskończoności, który to podkreśla różnorodność spektrum autyzmu i wskazuje na termin neuroróżnorodności. Przedszkolaki wykonały wspólnie piękne prace plastyczne, przedstawiające znak nieskończoności, który powstał z pomalowanych na tęczowe kolory i odbitych rączek. Ułożyły także puzzlowe, kolorowe, serca. A wszystko to po to, by wyrazić swoją solidarność z osobami z autyzmem, a także pamiętać, iż każdy z nas jest inny, ale wszyscy jesteśmy równi.
Pamiętajmy, że dla osób z autyzmem bardzo ważna jest akceptacja społeczna i wsparcie, bez których nie są w stanie bezpiecznie funkcjonować. Starajmy się nawzajem lepiej siebie rozumieć, gdyż dzięki temu będzie nam łatwiej i przyjemniej funkcjonować razem w społeczeństwie.
Weronika Stasicka
Anna Wrzoł
Koniec śniegu!
Wiosna w biegu!
Już bociany powracają,
Już skowronki koncert dają.
Tu krokusy, tam żonkile
Spoglądają na świat mile.
Trawa zmienia swoją zieleń,
Chętnie ją polubi jeleń.
Budzi się przyroda wkoło,
Będzie pięknie i wesoło.
Słońce teraz częściej świeci,
Na dwór wzywa wszystkie dzieci.
/„Przedwiośnie” –Joanna Guściora/
W dniu 21 marca dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w tradycyjnym obrzędzie pożegnania zimy a przywitania wiosny. Już od samego rana nasze przedszkolaki wyczekiwały rozpoczęcia wydarzenia. Wiele dzieci swoim zielonym strojem bądź też elementem wiosennym chciało podkreślić przybycie tak długo wyczekiwanej pory roku. Pogoda tego dnia nie ukazywała wiosny w pełnej okazałości, jednak absolutnie nie przeszkadzało to w celebracji święta. Cała aktywność rozpoczęła się przedstawieniem, w którym bajkowe postacie rozpoczęły poszukiwanie Wiosny. W postacie wróżek, elfów, zwierząt wcieliły się dzieci z grupy Wiewiórek i Sów, które niczym prawdziwi aktorzy z zaangażowaniem odegrali swoje role.Przedstawienie również zawierało elementy tańca, gdzie nasze wróżki z rekwizytami w postaci kwiatów subtelnie zatańczyły w rytm muzyki klasycznej.
Całe przedstawienie przeplatane zostało piosenkami o Wiośnie zaśpiewanymi przez młodych aktorów. W ten oto sposób w części artystycznej symbolicznie nowa pora roku została odnaleziona. Jednak nasze świętowanie nie zakończyło się. Podczas uroczystości dzieci miały okazję wykazać się znajomością i wiedzą o nadchodzącej porze roku, rozwiązywały zagadki oraz wykonywały zadania dotyczące wiosny. Układanie puzzli, odpowiednich rymów, czy przeniesienie żab do stawu po slalomie nie sprawiało im żadnej trudności. Podczas uroczystości dzieci miały okazję przywoływać Wiosnę wierszykami i piosenkami , a także zdobyć wiedzę na temat tradycji przygotowywania marzanny i gaiku. Podsumowaniem uroczystości było otrzymanie przez każdą grupę kwiatu związanego z przybyłą porą roku- tulipana, a także wykonanie przez każdą grupę pracy plastycznej w swoich salach..Od kilku lat, dbając o środowisko naturalne, nie topimy i nie palimy symbolicznej kukły odchodzącej zimy. Nasza marzanna odeszła w siną dal, a nasze przedszkolaki serdecznie jej pomachały. Jesteśmy pewni, że wróci do nas za dłuższy czas, a teraz pozwoli cieszyć się wyczekiwaną porą roku. Wielość aktywności tego dnia sprawiła,że Wiosna na dobre zagościła w naszym przedszkolu.
Zredagowały: Agata Bajbuła
Agnieszka Jaworska
„Hej dzieci jeśli chcecie zobaczyć Smerfów las, na występ zapraszamy Was!”
Wyjątkowy prezent dla wszystkich przedszkolaków przygotowała grupa rodziców, która stworzyła amatorski teatr, a w nim, w rolach głównych pojawiły się Smerfy: Papa Smerf, Smerfetka, Ważniak, Laluś i Łasuch oraz Gargamel i Hogatha. Inicjatywa miała na celu zaangażowanie rodziców w działalność przedszkola, ale przede wszystkim sprawienie niezapomnianej niespodzianki przedszkolakom i pracownikom placówki.
Niebieskie stworzenia nigdy nie miały łatwo z Gargamelem. Zawsze zależało mu tylko na schwytaniu Smerfów i tym razem było dokładnie tak samo. Jednak zaprosił do współpracy Hogathę, swoją przyjaciółkę, która przebierając się za małą dziewczynkę, zdobywa zaufanie Smerfetki. Nieświadoma zagrożenia Smerfetka, prowadzi Hogathę do wioski, chcąc prosić Papę Smerfa o pomoc dla zagubionej w lesie dziewczynki. Tym podstępnym planem Hogatha łapie Smerfy będące w wiosce, na szczęście Smerfetka zdołała jej uciec, a część Smerfów była w tym czasie w Smerfnym Lesie. Po powrocie do wioski Papa Smerf i pozostałe Smerfy dowiadują się o zaistniałej sytuacji od ukrytej w wiosce Smerfetki i ruszają na pomoc swoim przyjaciołom. Jednak plan Papy Smerfa nie do końca się powiódł i Hogatha złapała również pozostałe Smerfy w domu Gargamela. Jednak zmęczony już obecnością Hogathy Gargamel
i przerażony jej planami ślubnymi, przyjmuje propozycję Papy Smerfa i razem rzucają zaklęcie na Hogathę, która tanecznym krokiem opuszcza dom Gargamela. W zamian za pomoc
w uwolnieniu się od Hogathy, Gargamel wypuszcza wszystkie Smerfy, które wracają do swojej wioski zmęczone, ale szczęśliwe. Smerfetka przyznaje, że już nigdy nie przyprowadzi do wioski nikogo obcego, bo mimo chęci pomocy i dobrego serduszka, naraziła całą wioskę na niebezpieczeństwo.
Dzieci oraz kadra nagrodziła aktorów gromkimi brawami, a Smerfy obdarowały wszystkich monetami, które udało im się wynieść z domu Gargamela. Duże zaskoczenie pojawiło się u pociech, których rodzice wystąpili w przedstawieniu, była to dla nich ogromna niespodzianka. W placówce po dziś dzień słychać co jaki czas charakterystyczną melodię „na na na na na na na na na na na na”.
„Granice mojego języka są granicami mojego świata.”
Ludwig Wittgenstein
„Język polski jest piękny, ponieważ szeleści jak jesienne liście, skrzypi jak mróz zimową porą, świszczy jak wiosenny wiatr, ale i tak rozgrzewa nas, niczym lato, ortografią i interpunkcją!”
Karolina Błażejczyk
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. W naszym przedszkolu także uczestniczymy w jego obchodach, aby tak jak to zostało ustanowione przez UNESCO w 1988 roku, wspierać ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
Język jest bardzo ważną częścią każdego narodu i świadectwem jego istnienia. Za Piotrem Bąkiem można powiedzieć, że „Język jest nie tylko składnikiem kultury narodu, ale zarazem najlepszym odbiciem tej kultury. W języku jak w zwierciadle odbijają się doświadczenia społeczne jednostki i narodu.” Powinniśmy go używać poprawnie, dbać o niego, a także cieszyć się jego pięknem. Język polski jest jednym z najtrudniejszych języków świata. Obecnie jednak można zauważyć w nim gwałtowne zmiany m.in. zapożyczenia, tendencje do skracania i zdrabniania. Z tego właśnie powodu nasze przedszkolaki w swoich grupach uczestniczyły w ciekawych zajęciach, których celem było głównie uwrażliwianie na piękno naszego języka, propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny.
Podczas zajęć dzieci wyjaśniały takie pojęcia jak „język ojczysty”, „mowa ojczysta”, „gwara”. Słuchały wierszy polskich poetów m.in. Juliana Tuwima „Kaczka dziwaczka”, „Lokomotywa”, Jana Brzechwy „Chrząszcz”Miały okazję spróbować swoich sił w wypowiadaniu łamańców językowych, gimnastykowały swoje języki oraz wargi.
W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Stół z powyłamywanymi nogami.
W czasie suszy szosa sucha.
Dzieci odgadywały także zagadki słowne i obrazkowe, rozwiązywały rebusy, rozmawiały na temat stosowania zwrotów grzecznościowych,a także wykonały ciekawe prace plastyczne nawiązujące do wysłuchanych utworów i obejrzanych bajek: „Kot w butach” „Kaczka Dziwaczka, „Pingwinek”, „Literkowy wąż.”
Przedszkolaki żywo i chętnie uczestniczyły we wszystkich proponowanych aktywnościach. Pamiętajmy, aby każdego dnia dbać o swój ojczysty język.
Zredagowała mgr Weronika Stasicka
“Ogon, tułów, szyja, głowa…
Postać prawie jest gotowa.
Jeszcze tylko cztery nogi i wychodzi potwór srogi.
Taki duży wśród zarośli…
Pewnie byśmy za nim poszli.
Lecz to było wieki temu.
Teraz już go nie znajdziemy.
A dlaczego?
Bo wymarły.
Mam na myśli – DINOZAURY!”
Skąd się wziął pomysł na świętowanie Dnia Dinozaura???
Dzień dinozaura jest nieoficjalnym świętem na cześć dinozaurów. Obchodzenie takiego dnia ma na celu rozbudzenie ciekawości i zainteresowania dzieci fascynującym światem dinozaurów i innych prehistorycznych stworzeń. Święto to, to nie tylko dobra zabawa i rozrywka dla najmłodszych, ale także pogłębienie wiedzy na temat dinozaurów i epoki, w której żyły. Choć dinozaury wyginęły już bardzo dawno temu to nadal nie przestają fascynować ludzi. Święto tych prehistorycznych stworzeń obchodzone jest w Polsce dokładnie 26 lutego, choć na świecie nie ma jednej dokładnie ustalonej daty. W naszym przedszkolu zgłębiliśmy się w tą tematykę kilka dni wcześniej, bo 16 lutego.
Co oznacza słowo dinozaur???
Nazwa Dinozaur pochodzi z połączenia greckich słów deinos oraz sauros, które w tłumaczeniu znaczy straszny jaszczur.
Co robiliśmy w tym dniu???
Świętowanie z dinozaurami odbyło się we wszystkich grupach wiekowych. Uczestniczyliśmy w wielu ciekawych działaniach i eksperymentach. Oglądaliśmy przyniesione przez dzieci zabawki – dinozaury, albumy, plakaty, książki. Podczas zajęć dzieci chętnie porównywały wygląd dinozaurów, określały ich wielkość, segregowały je według określonej cechy. Z łatwością rozpoznawały nazwy przyniesionych z domu dinozaurów, dzieląc się swoją wiedzą. Przedszkolaki udały się w podróż do prehistorycznych czasów, a w każdej Sali poprzez zabawy i zadania poznawały życie tych prehistorycznych stworzeń. Dzieci obejrzały ciekawe filmy edukacyjne, z których dowiedziały się jak żyły dinozaury, kim jest paleontolog. Wykonały wiele prac plastycznych a także edukacyjnych, wykorzystując przy tym różne materiały.
Dzień Dinozaura przeniósł nas w odległy, fascynujący i wciąż tajemniczy świat. Wszystkim dzieciom i rodzicom dziękujemy za przyniesienie zabawkowych dinozaurów i książeczek.
Na koniec w ramach podsumowania kilka ciekawych faktów o dinozaurach:
- Dinozaury były największymi zwierzętami, jakie kiedykolwiek żyły na ziemi.
- Największymi dinozaurami były prawdopodobnie zauropody, które mierzył nawet 60m długości i ważyły ponad 100 ton.
- Najwyższy zachowany szkielet dinozaura znajduje się w Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie. Należy on do gatunku Giraffatitan brancai i mierzy on 12 m wysokości i 22.5 m długości. Zwierze o takim szkielecie ważyłoby prawie 40 ton, czyli więcej niż 10 hipopotamów!
- Nie wszystkie dinozaury były ogromne. Większość z nich miała bardziej umiarkowane rozmiary, wielkości człowieka i mniejsze. Skąd więc przekonanie, że był one olbrzymami? Po prostu do naszych czasów przetrwało więcej skamieniałych kości największych z tych zwierząt.
- Dinozaury występowały na wszystkich współczesnych kontynentach.
- Dinozaury żył na ziemi przez 165 milionów lat, co oznacza, że żyły one na naszej planecie 64 razy dłużej niż my (2.5 miliona lat).
- Nie wiadomo jak długo mógł żyć pojedynczy dinozaur. Naukowcy spekulują, że niektóre z nich mogły dożywać sędziwego wieku 200 lat
- Największe jaja dinozaurów mogły mieć rozmiar piłki do koszykówki.
- Tyrannosaurus rex mógł pochłonąć nawet 22 tony mięsa rocznie, a jego zęby mierzyły 15 cm długości.
Anna Szmajduch
„To, czego dzieci potrzebują w obfitości dostarczają dziadkowie.
Dają bezwarunkową miłość, dobroć, cierpliwość, poczucie humoru, komfort, lekcje życia. ”
– Rudolph Giuliani
Styczeń to czas, gdy zimowa aura za oknem trwa w najlepsze. Jednak są takie dwa dni w tym miesiącu, które sprawiają,że w naszym sercu robi się szczególnie ciepło na myśl o bardzo bliskich nam osobach. Nasze Babcie i Dziadkowie- bo o nich mowa obchodzą swoje święto.
Z tej właśnie okazji, w naszym przedszkolu, w dniach 22-26 stycznia 2024 roku
odbyły się uroczyste spotkania, w których nasi wychowankowie najlepiej jak potrafili podziękowali swoim dziadkom za miłość, troskę, trud wychowania i czas im poświęcony.
W trakcie uroczystości Babcie i Dziadkowie mogli podziwiać swoje pociechy w różnych formach artystycznych. Każda grupa przygotowała swój indywidualny, niepowtarzalny program pełen wierszyków, piosenek i tańców. Był występ, w którym zaproszeni goście przenieśli się w czasy PRL ,gdzie myśl o :kolejkach,braku towarów, jeansach z Pewex-u
i pralce Frani spowodowała wiele uśmiechu i pozytywnych wspomnień. W innym dniu dzieci pokazały m.in. choreografię z wykorzystaniem muzyki filmowej oraz zatańczyły twista.
Gra na instrumentach , układ taneczny z wykorzystaniem papierowych serduszek oraz piosenka życząca seniorom „latek sto” także powodowała wzruszenie na twarzach zaproszonych gości. Był również występ nawiązujący do klimatu świątecznego, gdzie mali artyści przypomnieli jak bardzo ważne jest podtrzymywanie tradycji i czynienie dobra.
Inny dzień obfitował w pląsy i harce gdzie dzieci zaprosiły na scenę swoich dziadków
do wspólnego wykonania tańca .
Po skończonych występach wnukowie obdarowali swoich dziadków drobnymi upominkami, złożyli życzenia płynące z głębi serduszka. Odbył się także słodki poczęstunek. Buziakom
i uściskom nie było końca. Cały dzień przebiegał w miłej i rodzinnej atmosferze.
Organizacja tego typu uroczystości umacnia więzi rodzinne, uczy najmłodsze pokolenie szacunku do osób starszych oraz jest wyrazem wdzięczności wnuków za obecność dziadków.
Dziękujemy za udział w uroczystości i tak liczne przybycie życzymy wszystkiego dobrego!
zredagowała: Agnieszka Jaworska
„Dziś w naszej szkole wspaniały bal,
radośnie tańczy 50 par.
Tańczymy wszyscy, aż sala drży,
śliczny ten walczyk raz, dwa i trzy.”
Myślę, że wielu z nas może pamiętać tę piosenkę z lat dzieciństwa i szkolnych bali, szczególnie w młodszych klasach. Z rozrzewnieniem wracamy do tamtych lat. Wspominamy kółeczka, koszyczki, wężyki. Dzisiaj królują na salach najnowsze hity radia i Internetu. Cóż, współczesność. Nie zmieniła się natomiast chęć na bale, na chwile radości, wspólnego spędzenia czasu, podzielenia się pozytywnymi emocjami.
Karnawał ma bardzo długą tradycję. Dostępne wzmianki mówią o tym, że pochodzi on z pradawnych obrzędów ku czci bogów urodzaju, szczęścia, życia i światła. Kultywowano je zimą i wczesną wiosną. Tańczono skacząc nad ogniskami, wierząc, że im wyższy skok, tym wyższe zboże urośnie latem i da obfity plon. Albo, że wywodzi się z uroczystości ku czci bogów Dionizosa i Bachusa. Celem uroczystości było powitanie wiosny jako symbolu odradzającej się przyrody i życia. Na świecie mamy wiele ciekawych form karnawałów. Najbardziej znane to ten wenecki z poważnymi maskami i brazylijski z pięknymi strojami, sambą i paradami.
Pierwsze wzmianki o karnawale w Wenecji znaleziono w materiałach pisanych z roku 1268. Podobno maski w Wenecji noszono już w XI wieku. Prawdopodobnie zwyczaj ten podchwyciły Włoszki spotykając się z muzułmańską kulturą zakrywania twarzy u kobiet.
Jednak największym, najgłośniejszym, najbardziej kolorowym i roztańczonym balem jest karnawał w Rio de Janeiro. To od Portugalczyków, którzy kolonizowali tereny dzisiejszej Brazylii oraz sprowadzanych przez stulecia niewolników z Afryki wzięły się rytmiczne tańce i śpiewy. Przepiękne, bogate, pełne przepychu stroje robią ogromne wrażenie na zebranych tłumnie widzach.
W Polsce karnawał zwany jest zapustami. Przywędrował do nas z Włoch w XVIII wieku. Trwa od Trzech Króli, aż do wtorku przed Środą Popielcową rozpoczynającą okres Wielkiego Postu. To czas maskarad, zabaw, stołów uginających się pod obfitością potraw. Ciekawostką może być fakt, że w Warszawie, do której przywędrował w pierwszej kolejności, pokazanie się na balu bez maski oznaczało wyproszenie przez gospodarza lub brak zgody na wejście do domu organizującego bal. Zawsze jednak wiązał się z radością, zabawami, tańcami i śpiewem. Bez względu na pochodzenie, każdy karnawał cechuje wolność, równość wszystkich, radość życia. W jednym kraju to święto masek i kostiumów, w drugim tanecznych parad, w trzecim – ucztowania.
W naszym przedszkolu również nie zabrakło skocznej muzyki, poczęstunków, zabawy. Dzieci już od wejścia do sal przyglądały się strojom kolegów, prezentowały swoje, porównywały, starały się odgadnąć kto jest kim. Na „Balu u Kopciuszka” znalazły się wszelkie bajkowe postacie: księżniczki, królowie, słynni bohaterowie serii Marvela, policjanci, żołnierze, wojownicy Ninja, piraci, nawet mumia zagościła u nas. Lekarz, smok, dinozaur, Dzwoneczek, wróżka, rycerz, pszczółki, biedronki, motylki. Nie sposób wymienić wszystkich postaci. Do wspólnej zabawy przyłączył się cały personel przedszkola zamieniając się w księżniczki, piratki, Smurfy, a nawet
w choinkę, czy zwierzątka. W przerwie balu każda grupa miała chwilę na zdjęcia i sodki poczęstunek. Już do końca dnia głównym tematem rozmów były wydarzenia bajkowego spotkania. Wrażeń nie zapomną bardzo długo.
Wszystko wskazuje na to, że już myślą o przyszłorocznej zabawie.
Nauczyciel Publicznego Przedszkola nr 2: Anna Czernecka – Mac
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy i magiczny czas, pełen radości i rodzinnych spotkań. O tę świąteczną atmosferę w przedszkolu zadbały w tym roku dzieci z grupy Sowy, które podczas przedszkolnego spotkania opłatkowego zaprezentowały pozostałym dzieciom i pracownikom przygotowywane od dłuższego czasu Jasełka. Całe przedstawienie próbowały zepsuć dwa rabusie, które zakradając się w nocy do domu babci i dziadka, chciały ukraść wszystkim święta. Jednak czujne wnuki przyłapały rozbójników i z pomocą babci i dziadka przypomniały nieproszonym gościom o magii Świąt Bożego Narodzenia i wydarzeniach jakie miały miejsce w Betlejem. Poprzez żywą opowieść druga część grupy przedstawiła historię Maryi i Józefa, pasterzy oraz Trzech Królów, którzy przybyli do stajenki, aby oddać hołd narodzonemu Jezusowi. Dzięki tej opowieści rabusie oddały zagrabione prezenty i rzeczy i wszyscy mogli wspólnie świętować Boże Narodzenie. Przedstawienie zakończyła piosenka pt. „Jest taki dzień”, która wszystkich obecnych wprawiła w świąteczny nastrój.
Dla dzieci został przygotowany również pokazowy stół wigilijny z różnymi potrawami takimi jak m.in. barszcz, zupa grzybowa, ryba, makówki oraz symbolami Świąt Bożego Narodzenia, opłatek, sianko pod obrusem czy wypatrywanie pierwszej gwiazdki na niebie. Poprzez prezentacje tych wszystkich przygotowanych rzeczy, poznały znaczenie różnych świątecznych tradycji. Nie zabrakło wspólnego kolędowania, dzielenia się opłatkiem i składania sobie życzeń. Po części teatralnej i wspólnego świętowania dzieci zasiadły w swoich salach do wigilijek grupowych, gdzie przy udekorowanych stołach czekały na nich pyszne potrawy. Nie zabrakło też odwiedzin Aniołka, który ukradkiem podrzucał do sal pod choinki świąteczne upominki dla dzieci.
Był to wyjątkowy, pełen wielu wrażeń i nowych doświadczeń, szczególnie dla aktorów, dzień. Dzień, który pozwolił wszystkim poczuć atmosferę zbliżających się świąt, pełną ciepła, radości i bliskości. Bo „jest taki dzień, tylko jeden raz do roku; dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku; jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem; dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze”.
Nadeszła już zima, w kalendarzu grudzień
A szóstego grudnia, gdy księżyc zaświeci
Święty Mikołaj przychodzi do wszystkich dzieci.
Nadszedł wreszcie długo oczekiwany dzień. Wszystkie dzieci już od samego rana z wielką niecierpliwością spoglądały na drzwi, nasłuchiwały „Mikołajowych” dzwoneczków. Przygotowywały się do tego dnia już od dłuższego czasu tworząc przepiękne prace plastyczne, jak również pod koniec listopada pisząc listy ze swoim marzeniami. Przedszkolaki dowiedziały się, gdzie znajduje się Laponia, kraina Mikołaja i poznały jej charakterystyczne cechy. Czytały wraz z Paniami mnóstwo bajek, dotyczących Mikołaja, a potem omawiały jego wygląd, sposób podróżowania, to, jak dostaje się do naszych domów, w jakim celu przychodzi. Dzieci poznały także historię Św. Mikołaja- biskupa z Miry. Każda z grup przygotowała dla gościa piosenkę, a dzieci z grupy Wiewiórki i Pszczółki krótki występ artystyczny. Po śniadaniu wszystkie dzieci spotkały w jednej sali by wspólnie powitać długo wyczekiwanego gościa. Za oknem panowała piękna zimowa aura, aż wreszcie z daleka wszyscy usłyszeli dźwięk dzwoneczków i wszedł on – Święty Mikołaj w towarzystwie Elfa i Aniołka. Wszystkie przedszkolaki bardzo przeżywały to spotkanie, szczególnie te, które pierwszy raz witały Mikołaja w przedszkolu. Dzieci z ogromną radością przywitały Mikołaja śpiewając mu piosenki i recytując wiersze. Również poprosiliśmy gościa, aby przeczytał dzieciom bajkę świąteczna, która dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały. Na zakończenie, św. Mikołaj obdarował dzieci wspaniałymi prezentami. Jednak nie tylko dzieci otrzymały podarki, na zakończenie. Także Mikołaj od naszych przedszkolaków dostał prezenty – był naprawdę wzruszony. To była niezapomniana wizyta, a dzieci już czekają na spotkanie z Mikołajem w przyszłym roku.
Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 2: Anna Wrzoł, Małgorzata Władarz, Anna Szmajduch
5 października obchodziliśmy w naszym przedszkolu wyjątkową uroczystość – Światowy Dzień Zwierząt. Każda grupa przedszkolna poznała tego dnia prawa zwierząt, a także cechy wspólne, które nas z nimi łączą. Dzień rozpoczęliśmy od odgadywania zagadek o zwierzętach – oczywiście dla naszych zdolnych przedszkolaków nie było to niczym trudnym! Skoro obchodziliśmy Dzień Zwierząt, to i niektóre z naszych przedszkolaków, przyszły tego dnia ubrane za zwierzątka. Na zajęciach porannych dzieci miały okazję wypowiedzieć się na temat swoich pupilów domowych. Przedszkolaki chętnie opisywały swoje zwierzaki, a także mówiły jak spędzają czas ze swoimi ulubieńcami.
Po krótkiej pogadance przypomnieliśmy sobie jak możemy dbać i opiekować się naszymi zwierzątkami, dlatego każdy z nas może się nazywać przyjacielem zwierząt! Cały dzień obfitował w różnorodne aktywności; dzięki kartom ruchowym nasze przedszkolaki mogły naśladować charakterystyczne ruchy i dźwięki wydawane przez poszczególne zwierzęta, nie zabrakło również elementu muzycznego: bawiliśmy się świetnie przy piosenkach „Idziemy do zoo”, „My jesteśmy kotki dwa”. Młodsze dzieci zobrazowały gestami treść piosenki „Jamniczek” – dzięki zabawom paluszkowym rozwijamy motorykę małą dziecka.
Oczywiście podczas tak ważnego dnia nie mogło zabraknąć kultowej zabawy dywanowej „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Mieliśmy także okazję zagrać w grę karcianą „Ja mam, kto ma?” w wersji ze zwierzętami – przedszkolaki nazywały każde zwierzątko zobrazowane na karcie (nawet te rzadko spotykane!) Dzieci miały okazję dokonać podziału na zwierzęta domowe, hodowlane i egzotyczne – poradziły sobie z tym zadaniem świetnie! Poszczególne grupy wykonały prace plastyczne – dzięki kreatywności przedszkolaków, ich rodzice mogli podziwiać wytwory swoich małych artystów. W trakcie dnia, układaliśmy puzzle ze zwierzętami – tymi domowymi jak i egzotycznymi. Tego dnia dzieci dowiedziały się jakie funkcje może pełnić pies. Wiemy już, że możemy spotkać psa przewodnika, psa terapeutę, psa policyjnego, pasterskiego, a nawet psa ratownika. Podczas tak ważnego święta mogliśmy także poćwiczyć nasze umiejętności matematyczne – dzieci przeliczały kości w miseczkach, matematyka nam nie straszna, bo wykonaliśmy zadanie bezbłędnie. Nie tylko z matematyką radzimy sobie świetnie, ale i z kodowaniem! Na specjalnie przygotowanej planszy zakodowaliśmy drogę dla myszki. Na zakończenie dnia dzieci odpowiadały na pytania zawarte w interaktywnym quizie. Cały dzień wywołał wiele emocji u naszych przedszkolaków, uwielbiamy takie nietypowe dni!
Zredagowała:
Marcela Wojtas
27 września 2023 r., w naszym przedszkolu odbyło się spotkanie z policjantem z Wydziału Ruchu Drogowego – Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach . Na początku spotkania dzieci zaprezentowały krótki program artystyczny, a następnie oddały głos zaproszonemu gościowi.
Tematem spotkania było utrwalenie z dziećmi zasad ruchu drogowego oraz przypomnienie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i w domu. Pan policjant, w formie praktycznej, przypomniał podstawowe zasady zachowania się podczas przechodzenia przez jezdnię oraz poruszania się po niej. Wspomniał również o korzyści noszenia ubrań i obuwia posiadającego elementy odblaskowe. Policjant przypomniał także o konieczności jeżdżenia w fotelikach z zapiętymi pasami oraz korzystania z kasku i ochraniaczy podczas jazdy na rowerze. Następnie wytłumaczył, jak należy dbać o bezpieczeństwo własne i innych oraz do kogo zwracać się o pomoc w sytuacji zagrożenia, utrwalając z dziećmi numery alarmowe. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały rad i wskazówek zaproszonego gościa. Dzieliły się także swoimi doświadczeniami, pokazując, że są odpowiedzialne i wiedzą, jak należy się zachowywać na drodze i w najbliższym otoczeniu. Jednak największym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja wyposażenia policyjnego, niezbędnego podczas wykonywania pracy policjanta.
Na zakończenie wizyty przedszkolaki wręczyły panu policjantowi podziękowanie.
Dużą atrakcją był radiowóz policyjny, który zaparkował na parkingu naszego przedszkola i dzieci mogły go obejrzeć. Najwięcej radości wzbudzało włączanie sygnałów alarmowych.
Wspólne zdjęcia było zwieńczeniem tej niecodziennej wizyty. To był dzień, który na długo pozostanie w pamięci dzieci. Dzięki takim spotkaniom, policjant będzie kojarzył się przedszkolakom, jako osoba, do której zawsze i w każdej sytuacji można zwrócić się o pomoc.
Serdecznie dziękujemy Policjantowi – Damianowi Sokołowskiemu, że znalazł czas oraz przygotował tak wspaniałe i atrakcyjne spotkanie z naszymi wychowankami.
Dobrze, że tuż obok nas jest ktoś, kto dba o nasze bezpieczeństwo!
Zredagowały:
Małgorzata Władarz
Anna Wrzoł
Od maluszka, aż do starszaka, każdy świętował Dzień Przedszkolaka!
To prawda. W całym przedszkolu, 20 września, było bardzo wesoło. Święto to powstało, aby podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju i edukacji dzieci. Dzień Przedszkolaka to czas na wyśmienitą zabawę. Z tej okazji Panie zorganizowały moc atrakcji. Na początek przypomniano zasady miłej zabawy określone w „Grupowych kodeksach zachowań”. Podczas świętowania nie zabrakło układania warstw tortu, kolorowych tatuaży, piosenek, tańców z rekwizytem i bez, zabaw ruchowych przy piosenkach, opowieści ruchowych, ćwiczeń zręcznościowych i sprawnościowych. Nie zabrakło również ćwiczeń oddechowych, zabaw integrujących społeczność przedszkolną, przezwyciężających nieśmiałość i obawy najmłodszych i nowych kolegów i koleżanek. Wykorzystano piłki, hula-hopy, tunele, klasy, chustę animacyjną, kolorowe krążki i woreczki, łyżki i piłki tenisowe, elementy toru przeszkód, śmieszne gadżety do foto-budki. W powietrzu fruwały kolorowe piórka, tasiemki, balony. A skoro czas zabawy to także czas nauki, to przy tej okazji nasi milusińscy wdrażali się do czekania na swoją kolej, słuchania się wzajemnie, uważnego poruszania się po określonym torze lub powierzchni dywanu, przełamywania strachu przed porażką
ale i okazywania radości z każdego niewielkiego i ogromnego sukcesu. Kształtowali umiejętność konkretnego reagowania na ściśle umówiony sygnał. Z każdej sali dobiegał wesoły gwar dzieci. Śmiech towarzyszył im także na placu zabaw. Świadczył on o wspaniałej zabawie. Był to dzień pełen uśmiechów, emocji i niezapomnianych wrażeń.
W tym dniu nasze przedszkolaki otrzymały pamiątkowe medale, dyplomy, drobne upominki, baloniki, a także smakowity i zdrowy upominek.
Janusz Korczak mówił „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” dlatego –
Wszystkim dzieciom życzymy spełnienia marzeń,
uśmiechu na twarzach każdego dnia, nie tylko od święta
oraz tego, aby każdy dzień spędzony w przedszkolu był wspaniałą przygodą.
Opracowała: Anna Czernecka-Mac
Grupa Sów i Wiewiórek wybrała się na wycieczkę do „Bajki Pana Kleksa” w Katowicach. W przedszkolu zawsze towarzyszy dzieciom świetna zabawa, jednak warto spróbować czasem czegoś nowego. Dlatego z pomocą rodziców i Pani Dyrektor, udało nam się zorganizować wyjazd, który przedszkolaki wspominają z ogromnym uśmiechem na ustach.
Po śniadaniu dzieci przypomniały sobie jeszcze w grupach wraz z Paniami zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wyjazdu. Dużą frajdą okazał się przejazd autokarem do miejsca docelowego. Dzieci zajęły swoje miejsca w autobusie, zapięły pasy i ruszyły pełne optymizmu po nową przygodę. Na miejscu czekał na nas Adam z kolorowymi piegami, który towarzyszył nam podczas zwiedzania Bajki Pana Kleksa.
Niezwykłą podróż rozpoczęliśmy w Ostatnim Rezerwacie Przyrody, gdzie tajemniczy głos opowiedział nam jakich przedmiotów mamy szukać w trakcie zabawy. Były to: czerwony guzik, kałamarz oraz szkatułka. Po zabawie z lornetkami wokół wielkiego drzewa przeszliśmy do Szpitala Chorych Sprzętów, gdzie pomogliśmy naprawić zepsute krzesła, stoliki i sofy, które dzieci budowały z piankowych elementów. W Krainie Szpaka Mateusza udało nam się odkryć sekrety Pana Kleksa, które ukrył w szufladach. Wystraszyliśmy także Beboka, który ukrył się za bajkowymi drzwiami. Później Adam zabrał nas do Psiego Raju, w którym pokonywaliśmy podniebny tor przeszkód i zjeżdżaliśmy na super szybkiej zjeżdżalni, która dostarczyła nam sporo pozytywnych emocji. Po tańcach z muzyką z magicznej szuflady Pana Kleksa udaliśmy się do Królestwa Bajdocji, gdzie na wielkim statku mogliśmy nauczyć się wiązać węzły marynarskie, łowić ryby oraz zjeżdżać do basenu z kulkami i morskimi stworzeniami. Dalej czekał na nas totalny kosmos, czyli Planeta Fantazja, ze statkiem kosmicznym, planetami i gwiazdami.
Podróż w kosmos była strasznie męcząca, więc zrobiliśmy sobie przerwę na małe co nieco. Kiedy odzyskaliśmy siły do dalszej zabawy, udaliśmy się do pracowni chemicznej, w której Adam pokazywał nam różne eksperymenty, największym zainteresowaniem cieszył się wulkan. Później Pani Agnieszka zabrała nas do podwodnego świata królowej Aby, gdzie mogliśmy układać rurociąg z piłkami, skorzystać ze ścianki wspinaczkowej, pozjeżdżać na zjeżdżalni wśród wodorostów i odkrywać podwodny świat.
Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do autobusu i w wyśmienitych nastrojach wróciliśmy do przedszkola, aby opowiedzieć wszystkim o naszych przeżyciach ze szczegółami. Czekał na nas pyszny obiad, który dodał nam sił na resztę dnia. Wyjazd wspominamy nadal
z wielkimi emocjami i mamy nadzieję, że uda nam się kiedyś tam wrócić i przeżyć tą przygodę jeszcze raz.
Opracowała: Justyna Lapczyk
PIKNIK RODZINNY
W piątek, 2 czerwca na terenie Publicznego Przedszkola nr 2 w Goczałkowicach-Zdroju odbył się Piknik Rodzinny z okazji Dnia Dziecka, Dnia Mamy i Dnia Taty. Przedszkolne podwórko zapełnili rodzice, rodzeństwo, a także babcie i dziadkowie. Licznie zgromadzonych gości serdecznie powitała pani dyrektor Beata Migacz.
Pierwszym punktem programu były występy dzieci. Każda grupa zaprezentowała wierszowane życzenia dla rodziców oraz piosenkę lub układ taneczny. Zarówno dla małych artystów, jak ich rodzin była to podniosła i wzruszająca chwila. Dzieci pod okiem swoich wychowawców zaprezentowały się perfekcyjnie. Widzieliśmy kwiecisty taniec „Jeżyków”, pełną miłości piosenkę „Misiów”, afrykańskie pląsy „Wiewiórek”, synchroniczny układ taneczny w wykonaniu „Sów” i energiczny występ „Pszczółek” w ludowym rytmie.
Po oficjalnej części nadszedł czas na zasłużony odpoczynek dla naszych pociech. Nauczyciele przygotowali wiele atrakcji – malowanie twarzy, tatuaże, balony do modelowania, fotobudkę, malowanie farbami na folii oraz ogromny tor przeszkód. Można było również wziąć udział w zabawach tanecznych z animatorami. Wszystko w towarzystwie balonów, kwiatów i ciepłych promieni popołudniowego słońca. Członkowie Rady Rodziców zorganizowali również kiermasz ciast, a pracownicy przedszkola przygotowali kolorowe kanapki i lemoniadę. Kącik gastronomiczny cieszył się dużym zainteresowaniem.
Dla rodziców piknik był szansą na lepsze poznanie się wzajemnie, ponieważ w codziennym pędzie brakuje czasu na dłuższe rozmowy. Mogliśmy też zobaczyć z bliska nowo powstały plac zabaw. Dla przedszkolaków i ich rodzeństwa była to okazja do wspólnej zabawy w plenerze.
Dziękujemy dyrekcji, pracownikom przedszkola i rodzicom zaangażowanym w organizację pikniku. Składamy również podziękowania Starostwu Powiatowemu w Pszczynie za odblaski, które uczynią drogę do przedszkola bardziej bezpieczną oraz Formie „TYMBARK” oddział Tychy za zdrowe i przepyszne soczki dla dzieci. Wszyscy z pewnością długo będziemy wspominać tę radosną uroczystość.
Zredagowała: Magdalena – mama Poli z Gr. „Jeżyki”