15.03.2021r. wszystkie dzieci obecne w Publicznym Przedszkolu nr 2 w Goczałkowicach-Zdroju wzięły udział w wojewódzkiej akcji edukacyjno-informacyjnej pod hasłem “Wirusoochrona”. Jej celem była: promocja podstawowych zasad higieny osobistej wśród dzieci w celu zapobiegania chorobom zakaźnym przenoszonym drogą kropelkową ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki koronawirusa i grypy, w tym: budowanie i wyrabianie wśród dzieci potrzeby i nawyków dbania o higienę rąk, nauczenie dzieci prawidłowego mycia rąk, zachęcenie i zwrócenie uwagi na rolę szczepień ochronnych jako najskuteczniejszej formy zapobiegania rozprzestrzenianiu się wielu chorób zakaźnych, oraz zachęcenie do codziennej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania. Nauczyciele w grupach wykorzystali materiały do realizacji przesłane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, w tym, m.in.: plakat informacyjno-edukacyjny, materiały edukacyjne (tablica edukacyjna
z krzyżówką, kolorowanka), plakat „Szkoła czystych rąk”, plakat „Grypo nie chcemy Cię w naszym domu”, ulotka „Grypa czy przeziębienie?”, ulotka “Koronawirus. Przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny”.
Ponadto dodatkowo nauczyciele:
Rodzicom rozdano ulotki informacyjne zawierające omawianą tematykę.
Każdego roku, rejestruje się wzrost zachorowań na choroby przenoszone drogą kropelkową – choroby wirusowe i bakteryjne. W ostatnim czasie, kiedy społeczeństwo zmaga się z epidemią koronawirusa szczególną uwagę należy zwrócić na rolę higieny w profilaktyce chorób zakaźnych oraz na podnoszenie świadomości w zakresie podstawowych czynności higienicznych związanych z zabezpieczeniem przed zarażeniem, postępowaniem w przypadku zachorowania, jak również zmniejszeniem ryzyka powikłań. Działania edukacyjne przeprowadzone w naszym przedszkolu w ramach akcji: wzbogaciły wiedzę dzieci z dziedziny zdrowia i higieny, wykształciły u nich postawę prozdrowotną, służyły nabyciu określonych umiejętności, oraz przyswojeniu prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Realizowana w 2021 roku na terenie woj. śląskiego akcja informacyjno-edukacyjna pt. „Wirusoochrona” powstała ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną
w Polsce i znaczącą rolę higieny jako podstawowego środka zapobiegania przenoszenia się wirusów (ze szczególnym zwróceniem uwagi na koronawirusa i grypę). Przestrzeganie zasad higieny osobistej oraz wdrożenie odpowiednich działań profilaktycznych w placówkach przedszkolnych pozwoli na ograniczenie zachorowań wśród dzieci i przenoszenia wirusów na członków rodzin.
Koordynator przedszkolny akcji: Anna Szmajduch
Dzień Psa został ustanowiony w Polsce stosunkowo niedawno, bo w 2007 roku. Celem tego święta jest przede wszystkim poszerzanie świadomości o roli psa w życiu człowieka i odpowiedzialności, jaką bierze na siebie każdy opiekun czworonoga. Co roku w czasie wakacji wiele psów trafia do schronisk lub jest wyrzucanych na ulice. Święto to postanowiły również uczcić wszystkie dzieci z naszego przedszkola uczestnicząc w zajęciach dotyczących czworonożnych pupili.
Zajęcia w grupie „Sowy” odbyły się pod hasłem „Czworonożni przyjaciele z nimi w domu jest weselej”. Aby dowiedzieć się jaki będzie dokładny temat zajęć dzieci miały za zadanie rozwiązać cztery zagadki i odkryć ukrytą pod czterema kawałkami kartki ilustrację psa. Następnie zastanawiały się dlaczego pies jest najlepszym przyjacielem człowieka i jaką rolę odgrywa w jego żuciu. Podpowiedzią do tych pytań były ilustracje, które dzieci opisywały. Stwierdziły, że psy są: przewodnikami dla niewidomych, ratują ludzi spod śniegu, czy gruzu zawalonego domu, pilnują stada owiec, albo domu, pomagają myśliwym w polowaniach, pracują w policji, biorą udział w dogoterapii (praca z chorymi dziećmi), pomagają niepełnosprawnym. Słuchając opowiadania D.E. Sobiesiak pt. „Prezenty” uświadomiły sobie jak ważna i cenna jest przyjaźń ludzi i zwierząt, jakiej pomocy mogą udzielić psy ludziom, a przede wszystkim osobom niepełnosprawnym. W zabawie pt. „Jakie imię dla psa” dzieci 6-letnie układały wyrazy z podanych przez nauczyciela liter – rozwiązanie było imię dla psa: „Burek”, „Reksio”. W tej zabawie dzieci utrwalały poznane litery. W wierszu D. Wawiłow pt. „Dziwny pies” przedszkolaki zostały zaproszone do liczenia, a przy okazji utrwalały przeliczanie w zakresie 10 pokazując na palcach liczebniki, które recytowały. Ważną częścią zajęcia było przypomnienie dobrych rad, czyli jak bezpiecznie i prawidłowo zachować się, gdy spotkamy nieznajomego psa – przypomnienie o przyjęciu bezpiecznej postawy „żółwia”. Podczas burzy mózgów dzieci zastanawiały się nad odpowiedzią na hasło: „Kogo można nazwać przyjacielem psa?”. Dużą atrakcją dla dzieci była zabawa pt. „Zaczarowany worek” w którym ukryte zostały różne akcesoria należące do psa, m.in.: smycz, sucha karma, ubranko zimowe i takie, które ubieramy pieskowi po operacji, zabawka dla psa. Następnie słuchały piosenki N. Kukulskiej pt. „Puszek Okruszek”, a śpiewając piosenkę pt. „Popatrzcie na jamniczka” naśladowały jednocześnie ruchem i gestem jej treść. Na zakończenie wykonały pracę plastyczną z szarego papieru pt. „Mój pies”.
Zajęcia w grupie „Pszczółki” dzieci rozpoczęły od opowieści ruchowej pt. „Psi spacer”. Następnie wysłuchały opowiadania A. Giełczyńskiej – Jonik, pt. „Kasia chce pieska” i rozmawiały na temat właściwego zachowania się względem zwierząt. Dowiedziały się, że można zaadoptować psa ze schroniska i będzie to na pewno kundelek jedyny w swoim rodzaju, który odwdzięczy za przygarnięcie go do swojego domu. Poznały także kilka ras psów o których była mowa w przeczytanym tekście: rottweiler, maltańczyk, owczarek staroangielski, owczarek niemiecki, jamnik, kundelek. Po tej części zajęć nastąpiła bardzo oczekiwana chwila przez dzieci, czyli wspólne tworzenie galerii ze zdjęć psów przyniesionych przez przedszkolaków. Każde dziecko, które przyniosło podobiznę swojego pupila opowiadało o nim i przyczepiało zdjęcie z imieniem pieska do tablicy, którą wystawiliśmy do wglądu w szatni. Następne zadanie postawione przed grupą „Pszczółki” dotyczyło odpowiedzi na pytanie: „Jak pies może pomagać człowiekowi?”. Dzieci wyróżniły kilka obszarów, gdzie zwierzęta pomagają nam ludziom: w myślistwie – psy myśliwskie, w policji i wojsku – psy tropiące, w ratownictwie – pies ratownik, w trudno dostępnych rejonach – pies zaprzęgowy, przy hodowli zwierząt – pies pasterski, w pomocy ludziom niepełnosprawnym – pies przewodnik, w pracy z chorymi dziećmi – pies terapeuta. Kolejno przedszkolaki przypomniały psich bohaterów literackich utworów i bajek. Nie zapomnieliśmy w grupie “Pszczółki” odtworzyć sobie, jak należy zachować się w sytuacji ataku agresywnego psa – przyjąć bezpieczną pozycję “żółwia”. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną z papierowego talerzyka pt. “Mój kundelek”.
W grupie “Wiewiórek” wstępem do “Światowego Dnia Psa” było rozwiązanie na ranku zagadki oraz zabawy: dramowa i ruchowa w której dzieci wcielały się w role psa. Na zajęciu przedszkolakom zostały zaprezentowane ilustracje różnych psich ras, dzieci omawiały wygląd i budowę nazywały kolejne części ciała, określały wielkość i zwracały uwagę na barwę sierści psów. „Przyjaciel ze schroniska” – L. Łącz to wiersz, na podstawie którego dzieci uczyły się empatii do zwierząt. Potrafiły bez problemu podać propozycje poprawnych i negatywnych zachowań w stosunku do psa. Z przedmiotów przygotowanych przez nauczyciela z łatwością wskazywały te, które są potrzebne tylko i wyłącznie psu. Nauczyciel przeprowadził zabawę dydaktyczną podczas której dzieci utrwalały umiejętność liczenia w zakresie do 5, poprzez wkładanie do miseczek odpowiedniej ilości pokarmu dla psa. Dzieci wspólne zastanawiały się nad tematem – „dlaczego mówimy, że pies jest przyjacielem człowieka”. Oglądały obrazki przedstawiające psa, który pomaga osobom niewidomym czy na wózku inwalidzkim, psa pasterskiego, psa pilnującego obejścia gospodarskiego, psa – terapeutę pracującego z chorymi dziećmi, psa policyjnego czy pasącego owce. Na zakończenie wykonały pracę plastyczną „Szczęśliwy piesek”. Podczas poobiedniego odpoczynku dzieci słuchały opowiadania E. Szelburg – Zarębiny „Do zbłąkanego pieska”, następnie lepiły psy z plasteliny. Przypomniały sobie „pozycję żółwika” w razie ataku psa, bawiły się w kole do piosenki „Puszek Okruszek” oraz próbowały pocieszać pieska podczas zabawy w parach
Najmłodsza grupa “Misie” również obchodziła “Światowy Dzień Psa”. Tego dnia przedszkolaki wzbogaciły swoją wiedzę na temat psów, opowiadając o swoich pupilach oraz utrwaliły wiadomości dotyczące pielęgnacji i żywienia zwierząt. Omawialiśmy wygląd i budowę ciała naszych czworonożnych przyjaciół. Dzieci dowiedziały się, że psy mają doskonały węch i słuch, dlatego pracują w policji, jako terapeuci, ratują ludzi, a także pomagają niewidomym w codziennym życiu. Następnie maluszki podzielone na grupy składały bajkowe pieski z puzzli. Wcieliły się także w psich przewodników, których zadaniem było poprowadzenie kolegi z zamkniętymi oczami. Na zakończenie przedszkolaki wykonały psie opaski na głowę oraz bawiły się do piosenki o jamniczku.
Zajęcie miało na celu uświadomić dzieciom, że psy to stworzenia żywe, które czują, myślą i przywiązują się do człowieka. Nie należy wyrzucać lub oddawać jak niechcianej zabawki, która nam się znudziła. Przygarniając psa musimy pamiętać, że opieka nad zwierzęciem to też obowiązki takie jak: karmienie, wychodzenie na spacer, wizyty u weterynarza, szczepienia. Dobry właściciel pamięta, że pies zasługuje na właściwe traktowanie przez cały rok, a nie tylko od święta, wszystkim psom życzymy, aby do końca swoich dni były najlepszymi przyjaciółmi swoich opiekunów.
Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 2:
Anna Szmajduch, Bożena Rak, Edyta Smejkal, Agata Bajbuła
Świat dziecka jest dość skomplikowany. To huśtawka emocji towarzysząca odkrywaniu świata. Dla nas dorosłych niektóre problemy wydają się dość błahe, a z perspektywy naszych pociech niestety rosną do rangi olbrzymiej katastrofy. Każdy z nas jest inny i w różny sposób reaguje emocjonalnie na sytuacje, jakie napotyka na swojej drodze. Wyrazem smutku są łzy i przygnębienie. Nie mamy ochoty na nic, świat jest szary, nieciekawy, a smutek odbiera nam radość życia. Gdy bliska osoba ma problemy, jest smutna, w złym stanie psychicznym chcemy koniecznie jej pomóc podnieść się.
22 lutego w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom w naszym przedszkolu obchodziliśmy „Dzień pocieszania się”. W tym dniu już od rana przedszkolaki zastanawiały się, co to znaczy pocieszać się i co sprawia że jesteśmy smutni. Dzieci pięknie odpowiadały, że to znaczy wprowadzać kogoś w lepszy nastrój, poprzez mówienie mu miłych słów, przytulenie, wysłuchanie, wręczenie laurki, kiedy ktoś jest smutny i się czegoś boi.
Podczas zajęć starszaki z grupy Sowy wysłuchały wiersza A. Kownackiej pt „Pierwszy dzień w przedszkolu”, który opowiadał jak ważna jest przyjaźń, jak dobrze jest mieć dobrych kolegów, którzy pocieszą i nie pozwolą czuć się źle w grupie. Następnie w zabawie pt „Pocieszenie przyjaciela”, przykładając do twarzy ramkę jak na zdjęcia, prezentowały różne minki, które miały rozweselić przyjaciela. W zabawie prawda czy fałsz odpowiadały na pytania kto jest prawdziwym przyjacielem, a kto fałszywym podnosząc zieloną lub czerwoną dłoń. Brały również udział w zabawie „Zaufaj przyjacielowi” pokonując tor przeszkód z zawiązanymi oczami z pomocą kolegi, który prowadził go bezpieczną drogą. Uczestnicząc w zabawie ruchowej „Nie chcę cię znać” uświadomiły sobie, że nie wolno tak mówić nikomu, gdyż sprawia to, że czujemy się smutni i odrzuceni. Na zakończenie dzieci wykonały pracę plastyczną „Emocje” rysując dwie buzie – jedna ukazywała radość, a druga smutek.
Dzieci z grupy „Wiewiórki” na początku zajęć również wysłuchały wiersza pt. „Pierwszy dzień w przedszkolu”, który opowiadał o Oli, która po raz pierwszy w życiu została w przedszkolu sama. Rozmawiając na temat utworu przedszkolaki zastanawiały się nad tym, co powinniśmy zrobić, gdy widzimy, że jakieś dziecko płacze albo jest smutne. Stwierdziły, że należy je pocieszyć, przytulić, rozśmieszyć, zaprosić do zabawy. Następnie średniaki oglądały sylwety różnych emocji tj. radość, smutek, gniew, strach i omawiały je oraz pokazywały dany nastrój mimiką twarzy. Podczas „burzy mózgów” zastanawiały się, które emocje wymagałyby pocieszenia. Podczas zabawy integracyjnej w parach, na plecach koleżanki lub kolegi rysowały uśmiechniętą buzię, słonko, samochód, lub coś, co chciały by dać tej osobie. Drugie dziecko miało za zadanie odgadnąć, co to jest. W czasie zabawy w skojarzenia „Czy potrzebujesz pocieszenia?” omawiały różne sytuacje i reagowały na pytania nauczyciela wesołą bądź smutną buzią. Na koniec zajęć składały obrazek z części pt. „Pocieszamy” oraz kolorowały go.
W grupie starszej „Pszczółki” przedszkolaki wysłuchały opowiadania pt „Kto pocieszy Maciupka”, z którego dowiedziały się jak pokonać własne lęki i ograniczenia, jak zjednywać sobie przyjaciół. Podczas „burzy mózgów” zastanawiały się jak można pocieszyć kolegę, czy koleżankę kiedy jest jej smutno i źle i w jakich sytuacjach tak się czujemy.
Następnie uczestniczyły w zabawie pt „Lustro” naśladując nastój kolegi lub koleżanki. W zabawie w parach z balonami „Jest nam wesoło” wprowadzały się w radosny nastrój. Na zakończenie dzieci ozdabiały swój balon tworząc wesołą minkę, a następnie wykonały radosne buźki z wykorzystaniem talerzyków i plasteliny.
Dzieci z grupy „Misie” wysłuchały bajki pt „Franklin ma zły dzień”. Franklin od samego rana ma muchy w nosie. Do wszystkich ma pretensję o wszystko co go spotyka złego. Pod koniec dnia Franklin był już tak nieznośny, że rodzice kazali mu iść do swojego pokoju. Okazało się, że Franklinowi jest po prostu smutno i żal, bo wczoraj wyprowadziła się jego przyjaciółka wydra. Jak zawsze rodzice mają wspaniały sposób, jak pokonać odległość. Maluszki oglądały sylwety różnych emocji tj. radość, smutek, gniew, strach i omawiały je oraz pokazywały dany nastrój mimiką twarzy. Podczas „burzy mózgów” dzieci zastanawiały się w jaki sposób można kogoś pocieszyć. Pięknie odpowiadały że należy kogoś smutnego przytulić, powiedzieć mu coś miłego albo można wręczyć własnoręcznie wykonaną laurkę. Następnie bawiły się wesoło w parach do piosenki „Podajmy sobie ręce”, co sprawiło im dużo radości.
W tym dniu przedszkolaki uświadomiły sobie, że możemy odczuwać różne emocje i to żaden wstyd być smutnym, bać się, czy się złościć, a także że nie należy przechodzić obok smutnego kolegi obojętnie, tylko należy go pocieszyć zapraszając np. do wspólnej zabawy, czy dotrzymując towarzystwa. Nie ma nic cenniejszego niż wzajemnie wsparcie, zrozumienie, które z pewnością przełoży się na lepsze samopoczucie. Bywają smutki małe i duże, ale najważniejsze jest to, żeby znaleźć przyczynę tego samopoczucia i sposób jak temu zaradzić.
Opracowanie: nauczyciel Publicznego Przedszkola nr 2
Agata Bajbuła
Niemalże wszystko, co nas otacza, może być inspiracją do tego, by zaszczepiać w dzieciach ducha ekologii. Celem edukacji przyrodniczej jest zbliżenie dziecka do świata, ukształtowanie opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt, doprowadzenie do zrozumienia miejsca i roli człowieka w przyrodzie.
Dzięki edukacji ekologicznej dzieci zdobywają niezbędną wiedzę, która stanowi podstawę ich działania, poznają środowisko przyrodnicze takie, jakie naprawdę jest, ze wszystkimi elementami pozytywnymi i negatywnymi, ponadto umacniają poczucie odpowiedzialności za przyrodę. Edukację ekologiczną powinno się rozpocząć od najmłodszych lat, gdyż dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje się dużą chłonnością wiedzy, a ukształtowane wtedy predyspozycje odznaczają się wysokim stopniem trwałości.
Od początku roku szkolnego, w ramach realizacji projektu edukacyjnego: „Okna Ziemi”, dzieci poznawały zagadnienia związane z przyrodą je otaczającą, zagrożenia powodujące degradację środowiska naturalnego – gleby, wody i powietrza, a także sposoby zapobiegania im. Gromadziły wiedzę, poszerzały swoje słownictwo.
W środę, 17.02.2021r., wszystkie grupy wzięły udział w konkursie ekologicznym, stanowiącym część projektu, podczas którego mogły wykazać się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami. Celem konkursu było uwrażliwianie dzieci na problemy związane z dbałością o środowisko naturalne, kształtowanie świadomości ekologicznej, motywowanie ich do ciągłego poznawania przyrody i chęci jej ochrony.
Podczas przygotowanych i proponowanych przez nauczycielki zadań, przedszkolaki rozwiązywały krzyżówki i zagadki, układały puzzle, dzieliły się wiedzą z zakresu segregacji i recyklingu, sprawdziły się w quizie ekologicznym, a także świetnie naśladowały odgłosy i poruszanie się zwierząt podczas zabaw ruchowych. Pracowały indywidualnie i grupowo, wzajemnie z sobą współdziałając.
Pokazały także własne rozumienie pojęcia recykling w prezentowanych podczas wystawy prac plastycznych, podczas której wykorzystane uprzednio przedmioty z plastiku, papieru, czy szkła zyskały nowe życie w postaci zabawek, doniczek, postaci zwierzątek, ozdób czy też wazoników, pojemniczków na drobiazgi, instrumentów itp. Ciekawość dorosłych w szatni, którzy obserwowali, dotykali, dopytywali, nawet fotografowali, stanowiła nagrodę dla twórców. Widać było, że rodzice odczuwają radość i satysfakcję z kreatywności swoich pociech.
Na zakończenie konkursu, po przeliczeniu punktów i podsumowaniu wyników, dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i kwiaty cebulowe, które będą mogły obserwować w domu, ale również uczyć się systematyczności i opiekuńczości, bo regularnie należy podlewać roślinkę, cierpliwości, bo konieczny jest czas, żeby kwiatek zakwitł.
Aktywny kontakt z przyrodą pozwoli wykształcić u dziecka właściwy stosunek do wszystkiego co żywe, stopniowo doprowadzając do zrozumienia przez nie stanowiska i roli człowieka w przyrodzie.
Opracowanie:
Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 2
Małgorzata Władarz, Anna Czernecka – Mac
Walentynki to święto zakochanych, kochanych, podkochujących się, kochliwych… Początki Walentynek sięgają średniowiecza, a wywodzą się z Anglii. Jego patron, czyli św. Walenty, był biskupem rzymskim, który miał moc uzdrawiania chorych. Tak przynajmniej mówi legenda. Walentynki szczególnie sprzyjają nieszczęśliwie lub niefortunnie zakochanym, którym brakuje odwagi lub nie potrafią wyznać swoich uczuć, ponieważ są nieśmiali i wstydzą się. W Polsce Walentynki obchodzone są zaledwie od kilku lat. Obchodzi je każdy bez względu na to, ile ma lat. Walentynkowe wyznanie, czyli laurki, liściki, kwiaty, drobne upominki nazywamy „Walentynką”. Można je ukradkiem włożyć do kieszeni, wsunąć do skrzynki lub wysłać pocztą. W ten sposób okazujemy miłość, przyjaźń, serdeczność. Wręczamy je najczęściej osobom, których darzymy ciepłym uczuciem: przyjaciołom, kolegom, znajomym.
Ponieważ w tym roku 14 lutego – dzień św. Walentego przypada w niedzielę, w przedszkolu, we wszystkich grupach wiekowych obchodziliśmy go w piątek 12.02.2021r.
Dzieci z grupy najmłodszej „Misie” bawiły się w specjalnie przystrojonej na tę okazję sali. Odświętnie ubrane wysłuchały legendy o św. Walentym. Następie dobierały się w pary, składając połówki serc w całość. Tak dobrane maluszki zatańczyły w parach taniec z balonami w kształcie serduszek. Wykonały również pracę plastyczną – walentynkowe drzewko.
Średniaki z grupy „Wiewiórki” w dniu Walentynek przyszły do przedszkola ubrane w czerwoną garderobę, gdyż symbolem tego dnia jest serce. Już „na ranku” bawiły się w zabawę kołową z wykorzystaniem serca przy piosence „Mam serduszko”. Na początku zajęć uczestniczyły w pogadance na temat zwyczaju walentynkowego, historii i tradycji obchodzenia „Dnia św. Walentego”. Dowiedziały się, że jest to dzień ludzi którzy się kochają, poznały imię świętego, który jest patronem zakochanych oraz sposoby okazywania sobie uczuć miłości, przyjaźni, serdeczności. Wymieniały osoby, które kochają oraz nazwały organ, którym kochamy i który jest niezbędny do życia. Następnie nauczycielka zaprosiła dzieci do zabawy. Siedząc w kole, w rytm muzyki przekazywały sobie serce, które krążyło z rąk, do rąk. Na przerwę w muzyce, to dziecko, które trzymało walentynkowe serce, odpowiadało na pytanie dotyczące bajek i postaci darzących się w nich miłością czy przyjaźnią. W zabawie „Mowa kwiatów” dzieci losowały obrazek z kwiatem. Zamknęły oczy i myślały o osobie, którą bardzo lubią i chcieliby jej wręczyć taki kwiat. Nauczyciel odczytał symboliczne znaczenie kwiatów. Bardzo podobała się dzieciom zabawa „Tańczące balony”. Chętni tańczyli w parach w środku dużego koła, tak aby balon ułożony na wysokości brzucha nie wysunął się. W kolejnej zabawie przedszkolaki swobodnie tańczyły, na przerwę w muzyce wykonywały określone ruchy czy gesty w stosunku do jak największej liczby dzieci: ściskały rękę, spoglądały w oczy, głaskały po plecach, uśmiechały się. Na zakończenie średniaki układały serca z czerwonych plastikowych zakrętek. Przygotowały również Walentynkę dla swoich rodziców w formie laurki.
Dzieci z grupy „Sowy” w miłej oprawie utrwalały znajomość praw i obowiązków, w tym równego prawa do miłości wszystkich ludzi. Próbowały wyjaśnić, co to znaczy kochać kogoś. Starszaki stwierdziły, że kochać do znaczy być dobrym, troskliwym, opiekuńczym, życzliwym, serdecznym, miłym, przyjacielskim, koleżeńskim. Wysłuchały opowiadania pt. „Serduszko małego misia” czyli dziecięce rozważania na temat odwagi, dobroci, szacunku. Rozwiązywały zagadki dotyczące zakochanych par czy pięknej przyjaźni ze znanych utworów literatury dziecięcej: Kopciuszek, Calineczka, Jaś i Małgosia, Królewna Śnieżka, Pszczółka Maja, Kubuś Puchatek. Układały serduszkowce puzzle – szukając swych sercowych par /drugiej połowy/. Określały w zabawie ruchowej kierunki położenia serduszka w przestrzeni. Układały z paska czerwonej krepy „Serduszko dla przyjaciela”. Nauczyły się krótkiej rymowanki: „Masz ode mnie Walentynkę – byś wesołą miał dziś minkę”. Następnie wykonały Walentynki dla swoich rodziców, które wręczyły im wychodząc z przedszkola. Na pytanie „Czy tylko w Walentynki należy okazywać sobie serdeczność?’ odpowiedziały „Nie”. Bo zawsze kochamy mamę, tatę, dziadków, siostrę, brata, a bliscy kochają nas – opiekują się nami. Na zakończenie bawiły się do piosenki „Gdy szczęśliwy jesteś, to z Kubusiem skacz!”
Dzieci z grupy “Pszczółki” przyszły w tym dniu również ubrane na czerwono. Plan zajęć na ten uroczysty dzień obejmował cztery punkty. Na samym początku starszaki obejrzały prezentację multimedialną i poznały tym samym historię św. Walentego, który żył w III wieku i był rzymskim biskupem. Następnie otwarły skrzynkę z pocztą walentynkową i rozdały kartki, które dzieci przygotowywały już od środy dla siebie nawzajem. Skrzynka okazała się być pełna po brzegi, a niektóre przedszkolaki dostały nawet kilka kartek. Trzecim punktem na grupowej liście działań, który najprawdopodobniej przysporzył najwięcej śmiechu, była walentynkowa fotobudka – zrobiono dużo zdjęć, które można zobaczyć na stronie internetowej naszego przedszkola. Na koniec przedszkolaki wykonały w grupach plakaty walentynkowe w rozmiarze XXL. Wszystkie zadania dzieci wykonywały z wielkim zaangażowaniem i zapałem.
To był wspaniały dzień okazywania sobie uczuć i sympatii, każdy przedszkolak wrócił do domu w doskonałym humorze ze słodkim lizakiem w kształcie serca, kolorową książeczką „Franklin i walentynki” lub „Prezent od serca” i oczywiście kartką walentynkową, przygotowaną przez kogoś bardzo ważnego dla kogoś bardzo wyjątkowego.
Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 2:
Aleksandra Kołodziejczak, Bożena Rak, Agata Bajbuła, Anna Szmajduch
23 stycznia to dzień, w którym szczególnie zwracamy uwagę na wszechogarniający nas plastik. Coraz więcej krajów widzi problem w zagospodarowaniu tego produktu. Według badań tylko 10% tych opakowań trafia do recyklingu.
Ponad pół wieku temu, szwedzki inżynier Gustav Thulin Sten, stworzył pierwsze torebki foliowe. Jego produkcja jest szybka, łatwa, jednak służy człowiekowi niewspółmiernie krótko do rozkładu w środowisku. Korzystamy z niego średnio 10 – 20 minut, a rozkłada się 400 – 500 lat.
Dlatego tak ważna jest edukacja. Powstają filmy uświadamiające zagrożenie dla życia zwierząt lądowych i morskich spowodowane tonami plastiku zalegającymi w ich naturalnym środowisku. Ma to oczywisty wpływ na zdrowie i życie ludzi. Na szczęście obserwujemy coraz większą świadomość społeczną i liczbę konsumentów przejawiających proekologiczne postawy. Badania z roku 2019 pokazują, że 40% badanych wybiera na zakupy własne torby i pojemniki na żywność, a prawie 42% stara się ograniczać korzystanie z jednorazowych reklamówek. Są sieci supermarketów, które całkowicie zrezygnowały z foliowych toreb, a część wprowadziła reklamówki z materiałów biodegradowalnych, które mają krótki czas rozkładania. Wiele państw UE wprowadziło ograniczenia w stosowaniu foliowych toreb, opłaty za jednorazówki, rezygnację z jednorazowych opakowań typu: słomki, sztućce, tace, talerzyki i inne w placówkach gastronomicznych.
Realizując w przedszkolu projekt edukacyjny poświęcony ekologii, prowadzimy między innymi cykle zajęć uświadamiające najmłodszym rangę segregowania odpadów, możliwości recyklingu, dbałości o środowisko wokół nas, rozumnego i świadomego wyboru produktów i ich opakowań. 21 i 22 stycznia, w ramach realizacji programu Czytające Przedszkola w akcji Cała Polska Czyta Dzieciom, nasze przedszkole włączyło się do obchodów Dnia bez Opakowań Foliowych. Przedszkolaki poszczególnych grup mogły obejrzeć filmy edukacyjne poświęcone omawianej tematyce, m.in. „Zwierzęta dla dzieci – morskie zwierzęta dla dzieci – Podwodny świat zwierząt”, „Recykling”, „Drugie życie PETulki”, „See How It Feels to Be an Ocean Animal Stuch in a Plastic Bag” prezentowany przez National Geographic, „Rady na odpady”, ukazujące z jak wielkim problemem i zagrożeniem przychodzi się nam dziś borykać.
Nauczycielki, stosując metodę „burzy mózgów”, zachęcały dzieci do dzielenia się własnymi doświadczeniami dotyczącymi okoliczności, w których spotykają się z opakowaniami z tworzyw sztucznych, jak również szukania sposobów recyklingu opakowań czyli ponownego ich użycia w gospodarstwie domowym.
Podczas zajęć dzieci rozwiązywały zagadki, słuchały wierszy, oglądały prezentowane ilustracje i zdjęcia zdegradowanego środowiska wodnego – wyciągały wnioski, segregowały elementy, brały udział w zabawach ruchowych. Trzeba przyznać, że świadomość ekologiczna naszych podopiecznych jest imponująca. Kiedy szukano rozwiązania na foliowe jednorazówki, dzieci wskazały wykorzystanie artykułów wielokrotnego użytku, jak koszyki wiklinowe, płócienne i lniane torby, siatki na zakupy, torby ekologiczne – biodegradowalne, a także ponowne wykorzystywanie reklamówek jako worków na śmieci.
Inne przykładowe propozycje ponownego wykorzystania pojemniczków to: osłonki do kwiatów, pojemniczki na przybory szkolne, doniczki do sadzenia i siania młodych roślin, instrumenty perkusyjne, wazoniki, zabawki typu kręgle, pachołki do slalomu, czy ciężarki do dbałości o tężyznę fizyczną, z nakrętek – obrazki, pchełki, wyścigi, z woreczków foliowych – pompony dla kibiców i sznurki, ponadto prace plastyczne – kwiaty dla bliskich, smoki, biżuteria i wiele innych.
Dzieci grup starszych miały również możliwość przygotowania dla siebie tekstylnych toreb na zakupy z własnym oznaczeniem: kolorową ozdobą lub imieniem. Mamy nadzieję, że zostaną niejednokrotnie wykorzystane. Małymi kroczkami uda się nam zredukować ilość plastikowych śmieci ze środowiska naturalnego dla zdrowia zwierząt i ludzi.
Anna Czernecka – Mac
nauczyciel Publicznego Przedszkola nr 2
„Podzielić się opłatkiem
powiedz mi, co to znaczy?
To dobrze życzyć innym
i wszystko im przebaczyć.
Przy wigilijnym stole
niech obcy gość zasiądzie.
W Twoim rodzinnym kole
przy opłatku i kolędzie”.
Świąt Bożego Narodzenia, najpiękniejszych świąt w roku nie było by, gdyby nie pewna historia, którą każdy zna. Czekają na nie, nie tylko dzieci, ale i dorośli. Są to święta najbliższe i najdroższe naszym sercom, gdyż towarzyszy im niepowtarzalna i wyjątkowa atmosfera. Zwyczaj „Wigilijki przedszkolnej” jest kultywowany w naszym przedszkolu od zawsze, a poprzedzony utrwalaniem tradycji i zwyczajów świątecznych. Przedszkolaki chętnie i aktywnie uczestniczą we wszystkich proponowanych przez nauczycieli działaniach. Wychowawcy zachęcają dzieci do udziału w przygotowaniach świątecznych we własnych domach, a w przedszkolu: słuchają opowiadań nauczycieli, wierszy, śpiewają piosenki i kolędy, kolorują świąteczne obrazki, wykonują kartki świąteczne, ozdoby choinkowe, łańcuchy, stroją choinki, pieką pierniki.
W tym roku naszej „przedszkolnej rodzince” nie udało się upiec pierników, wspólnie spotkać, kolędować, połamać się opłatkiem, złożyć sobie życzeń. Każda grupa przedszkolna w swoich salach obchodziła ten wyjątkowy, tradycyjny dzień w swoim gronie.
Miła i świąteczna atmosfera udzielała się naszym podopiecznym już od samego rana. Przedszkolaki wchodziły do sal z uśmiechem na ustach i w odświętnych strojach. Odczuć dało się wyjątkowy nastrój, oczekiwania na niecodzienne wydarzenia. Po śniadaniu w blasku kolorowych świateł i magicznego wystroju sal rozpoczęliśmy świętowanie. Nauczyciele zachęcali dzieci do wysłuchania opowiadań, wierszy, legend nawiązujących do zbliżających się świąt („Legenda o choince”, „Wigilijny wieczór”) bądź obejrzenia prezentacji multimedialnej zapoznającej dzieci z różnymi tradycjami i zwyczajami panującymi na świecie. Dzieci śpiewały kolędy i tańczyły do piosenki „Wokoło choinki”. Przedszkolaki z zainteresowaniem przypomniały sobie historię narodzin Jezusa i utrwalały rodzime tradycje tak bliskie naszemu sercu (choinka, stajenka, pierwsza gwiazdka, biały obrus, sianko – symbol narodzenia Jezusa w ubogiej stajence, stroik ze świecą, krzyż, dodatkowe nakrycie, opłatek, wigilijne potrawy, śpiewanie kolęd, prezenty od Aniołka, pasterka). Nie zabrakło też nakrywania do stołu, na którym znalazły się tradycyjne w naszym regionie potrawy przygotowane przez panie kucharki: zupa grzybowa, ryba, zasmażana kapusta, ziemniaki, kompot z suszonych owoców, makówki, opłatek, orzechy – symbol zdrowia, miód – symbol pracowitości, jabłko – żeby nasze drogi zawsze prowadziły do domu, suszone jabłko – lek na chore gardło. Przy wspólnym kolędowaniu i podczas składania życzeń poczuliśmy atmosferę Świąt Bożego Narodzenia a wizyta pani dyrektor, która składała dzieciom i pracownikom przedszkola najlepsze bożonarodzeniowe życzenia, dała nam poczucie wspólnoty ze wszystkimi na naszej placówce przedszkolnej. Największą ciekawość wśród dzieci budziła kolorowa choinka, a pod nią barwne prezenty, mandarynki, pamiątkowe książeczki z kolędami i kolorowanką pozostawione przez „Aniołka”. O godzinie 12.00 zasiedliśmy do przepięknie nakrytych stołów, gdzie wszystkie dzieci spożyły wigilijny obiad. Podczas posiłku cicho rozbrzmiewały kolędy.
Wierzymy, że wspólne przedszkolne świętowanie przyczyniło się do kultywowania typowo polskich tradycji i było miłym wstępem do przeżywania Świąt Narodzenia Pańskiego, najpiękniejszego okresu w roku. Wigilia w przedszkolu, to tylko wprowadzenie do chwil pełnych radości, oczekiwania, miłości i wiary w lepszą przyszłość.
Zredagowały: Edyta Smejkal, Bożena Rak,
Anna Szmajduch, Agata Bajbuła, Anna Wrzoł
Dzień Ryby organizowany jest w Polsce od 2003 roku 20 grudnia przez Stowarzyszenie Empatia I Fundację Viva! W dniu tym podczas akcji ulicznych zorganizowanych w polskich miastach uczestnicy próbują przekonać społeczeństwo, że ryby nie są przedmiotami i czują ból. Protesty często mają formę marszów milczenia lub happeningów. Data obchodzenia tego dnia w okolicach Wigilii ma nakłonić do zastanowienia się nad niehumanitarnym traktowaniem żywych karpi w punktach sprzedaży.
Ponieważ Dzień Ryby w tym roku przypada w niedzielę, w naszym przedszkolu obchodziliśmy go w piątek 18.12. 2020r. oraz w poniedziałek 21.12.2020r. W tych dniach w poszczególnych grupach wiekowych odbywały się interesujące zajęcia, których tematem przewodnim były zwierzęta zamieszkujące podwodne głębiny.
I tak w grupie młodszej „Misie” odbyła się rozmowa prowadzącej z maluszkami na temat zagrożenia dla różnych gatunków ryb z powodu zanieczyszczenia mórz i oceanów. Dzieci bawiły się w tworzenie fal z wykorzystaniem chusty animacyjnej, kołysały pluszowe ryby. Wykonały również grupową pracę plastyczną pt. „Podwodny świat” techniką stemplowania i naklejania na karton kolorowych rybek.
W grupie średniej „Wiewiórki” zajęcie rozpoczęło się zagadką, po rozwiązaniu której dzieci dowiedziały się, o czym będziemy dzisiaj rozmawiali. Następnie nazywały akweny wodne, w których bytują ryby tj. morza, oceany, jeziora, rzeki, stawy. Słuchały nagrania z szumem morza. Dużą radość sprawiła średniakom zabawa kawałkiem materiału imitującego wodę. W rytm muzyki relaksacyjnej przedszkolaki naśladowały małe i duże fale, burzę na morzu. Kolejnym punktem zajęć było wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy pt. „Ryby”. Dzieci wymieniały nazwy ryb występujące w wierszu oraz inne zwierzęta mieszkające w wodzie. Oglądając obrazki przedstawiające ryby zapoznawały się z budową ciała ryb, ich wyglądem Zauważyły, że wszystkie ryby mają głowę, tułów oraz ogon, jednak różnią się od siebie kształtem, kolorami. Na pytanie nauczycielki czy ryby są zdrowe i należy je jeść, padła twierdząca odpowiedź. A ponieważ nie wszystkie przedszkolaki przepadają za rybami nauczycielka zachęciła dzieci do skosztowania tej tradycyjnej potrawy podczas zbliżającej się Wigilii. Następnie zaprosiła uczestników zajęć do zabawy ruchowej pt. „Rekin i ryby”. W rytm melodii wygrywanej na trójkącie „rybki” pływały, po usłyszeniu dźwięku bębenka – pojawieniu się „rekina” chowały się w muszelkach. Podczas zajęć nie zabrakło także ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy. W czasie burzy mózgów na temat „Czy ryby są bezpieczne ?” średniaki zastanawiały się nad zagrożeniami dla różnych gatunków ryb z powodu zanieczyszczenia mórz i oceanów. Podczas zabawy „Wędkarze” , mali rybacy łowili rybki i dobierali je w pary. Zajęcie zakończyła aktywność plastyczna – wyklejanie konturu rybki kolorowymi łuskami.
Dzieci z grupy starszej „Sowy” przyszły do przedszkola w większości ubrane na niebiesko – kolor czystej wody i na głowy założyły opaski stając się morskimi zwierzątkami. Podczas zajęć porannych zbudowały łódkę z klocków potrzebną do dalszej części zajęć oraz samodzielnie wykonały gazetkę tematyczną „Życie w oceanie”. Dzieci kolorowały przygotowane wcześniej szablony zwierząt morskich różnymi przyborami, a następnie starannie je wycinały i nazywały. Zajęcie rozpoczęto zabawą ruchową z reakcją na sygnał „Rekin i ryby”, podczas której ćwiczyły cierpliwość w zastyganiu w bezruchu. W zabawie ortofonicznej „Rybki” przećwiczyły aparat mowy. Starszaki wysłuchały fragmentu „Baśni o rybaku i złotej rybce”, opowiedzianej przez nauczycielkę, a następnie chętne dzieci interpretowały fragmenty baśni za pomocą elementów dramy. Podczas tego etapu zajęć dowiedziały się o rodzajach akwenów wodnych /wody słone, słodkie/, a także o rybach je zamieszkujących. Poznały wartość czystych wód dla organizmów żywych oraz skutki zanieczyszczeń spowodowanych przez człowieka. Samodzielnie starały się znaleźć sposoby rozwiązań problemu zanieczyszczenia wód. Przeprowadziły zabawę badawczą „Filtrowanie wody” połączoną z obserwacją szybkich wyników założenia filtra. Odczytywały globalnie przygotowane wyrazy związane z tematyką: woda, ryba, karp, sum. Nie zabrakło także ćwiczeń matematycznych, które dzieci wykonywały podczas zabawy klamerkowej. W czasie zabawy „Wędkarze”, dzieci łowiły rybki, na których umieszczone były zagadki dotyczące stworzeń morskich. Starały się uważnie słuchać i wypowiadać się pełnymi zdaniami. Zwieńczeniem zajęć była praca plastyczna techniką orgiami „Złota rybka”.
Przedszkolaki z grupy „Pszczółki” z okazji Dnia Ryby przyszły ubrane na zielono. Obchody rozpoczęto od wywiadu z Panią Intendent na temat właściwości odżywczych ryb. Starszaki przypomniały sobie, dlaczego to tak ważne, aby nasza dieta obfitowała w produkty rybne. Następnie zobaczyły filmy edukacyjne poruszające tematykę budowy ryby, gatunków ryb, wpływu człowieka na środowisko /w tym rzeki, jeziora, morza i oceany/, a także prześledziły drogę jaką kropla wody musi pokonać, aby z zanieczyszczonej na nowo stać się zdatną do użycia. Na koniec wykonały pracę plastyczną – rekina, według filmiku instruktażowego na stronie Super Sipmle Learning.
Dzień Ryby obchodziliśmy w naszym przedszkolu po raz pierwszy, ale z pewnością przyczyni się ono do poszerzenia wiadomości przez dzieci na temat ryb, ich ochrony, środowiska, w którym żyją oraz zagrożeń, jakim jest dla nich prowadzona przez człowieka zła gospodarka, w tym np. przeławianie łowisk.
Opracowanie: Aleksandra Kołodziejczak
Jeśli w czasie przedświątecznym zapytamy dzieci: „Na kogo czekacie?” to z pewnością odpowiedzą: „Na Mikołaja!”. Dzieci na całym świecie, zgodnie potrafią rozpoznać Mikołaja pośród innych postaci i z pewnością jest on najbardziej wyczekiwaną osobą w całym roku. 7 grudnia, zgodnie z coroczną tradycją, odpowiadając na zaproszenie dzieci, zawitał do naszego przedszkola właśnie Mikołaj. Każda grupa już wcześniej przygotowała się na spotkanie z dobrym staruszkiem. Dzieci dowiedziały się, gdzie znajduje się Laponia, kraina Mikołaja i poznały jej charakterystyczne cechy. Czytały wraz z Paniami mnóstwo bajek, dotyczących Mikołaja, a potem omawiały jego wygląd, sposób podróżowania, to, jak dostaje się do naszych domów, w jakim celu przychodzi. Dzieci poznały także historię Św. Mikołaja- biskupa z Miry, uczyły się piosenek oraz wierszyków, by godnie przywitać Mikołaja. Wykonały również list w formie rysunków oraz różne prace plastyczne, które stanowiły dekorację sal.
Kiedy nadszedł długo wyczekiwany dzień, przedszkolaki w pięknych czerwono-białych strojach, z mikołajkowymi czapkami albo rogami reniferów, z niecierpliwością i podekscytowaniem czekały na Mikołaja w swoich salach. Zanim jednak zawitał do grup, dzieci musiały poradzić sobie z zadaniami, o których wykonanie Mikołaj prosił we wcześniej zostawionym liście. Dzieci z pomocą Pań, świetnie sobie poradziły i dostały mikołajkowe medale. W końcu, w przedszkolu rozległ się upragniony dźwięk dzwonków- to Mikołaj, wraz ze swoim przedszkolnym pomocnikiem- p. Mikołajkową, rozpoczął swoją wędrówkę- i dzielnie chodził od sali do sali, odwiedzając każdą grupę. Po długiej podróży został przywitany mlekiem i pierniczkami, z czego bardzo się ucieszył. Każda grupa zaśpiewała piosenkę oraz powiedziała wierszyk, których Mikołaj z radością wysłuchał. Potem przyszedł oczywiście czas na prezenty. Dzieci podchodziły do Mikołaja, on chwilę z nimi porozmawiał-znał nawet ich imiona!, a potem wręczył prezent. Oczywiście każda grupa zrobiła sobie z Mikołajem pamiątkowe zdjęcie.
Jednak nie tylko dzieci otrzymały podarki, na zakończenie. Także Mikołaj od naszych przedszkolaków dostał prezenty – był naprawdę wzruszony. To była niezapomniana wizyta, a dzieci już czekają na spotkanie z Mikołajem w przyszłym roku.
Bożena Rak
Małgorzata Władarz
Weronika Stasicka
Tradycje zajmują znaczące miejsce w życiu każdego człowieka. Droga przekazu tradycji wiedzie zwykle od pokoleń starszych ku młodszym, czyli od rodziców do dzieci. Kształtowanie tradycji dokonuje się w domu rodzinnym, ale ważną funkcję w kultywowaniu tradycji spełnia również przedszkole. Tradycje nie rodzą się z dnia na dzień. Składają się na nie całe długie lata wspólnych przeżyć i działań. Tradycyjne obrzędy wytwarzają u dzieci określone oczekiwania, przynoszą przeżycia, na które przedszkolaki czekają. W naszym przedszkolu kultywuje się wiele tradycji. Jedną z nich jest coroczne obchodzenie „ Andrzejek”.
„Andrzejki” to stary ludowy zwyczaj. Dawniej, wróżby czyniono 29 listopada. Miały one dać odpowiedź na pytanie, co kogo czeka w przyszłości. W wigilię św. Andrzeja prześcigano się więc w pomysłach, by z najróżniejszych oznak wyczytać swoją przyszłość.
Zwyczaj wróżenia w wieczór andrzejkowy znany jest od bardzo dawna. Pamiętajmy jednak, że wróżba to zabawa i nie należy traktować jej całkiem poważnie, chociaż nie jest wykluczone, że może się spełnić.
I tak 23, 24 i 25 listopada, każda z grup przedszkolnych obchodziła „Andrzejki”. Sale przedszkolne powitały wszystkich przekraczających ich próg, tajemniczym andrzejkowym nastrojem. Stosowne rekwizyty, świece oraz zapach topionego wosku wywołały nastrój sprzyjający przepowiedniom. Przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów i wróżb. Nie zabrakło tych najbardziej popularnych. Dzieci poznały znaczenie kolorów, magicznych przedmiotów i liczb, koła fortuny oraz innych przepowiedni. Wróżby przeplatane były zabawami ruchowymi, pląsami i tańcami przy muzyce.
Jednak najwięcej radości i wrażeń dostarczyła dzieciom ostatnia wróżba – czyli lanie wosku.
„Oj darze, oj darze, niechaj przyszłość się ukarze. Czary – mary, wosku lanie co ma stać się, niech się stanie. Zaraz wszyscy się dowiedzą co nam wróżby przepowiedzą”.
Po tych słowach przedszkolaki kolejno podchodziły do stolika, na którym stała miska z wodą i z pomocą nauczycielki- przelewały wosk przez symboliczny klucz, który według tradycji zamyka i otwiera wszelkie tajemnice i sekrety. Z powstałych kształtów, dzieci wspólnie z nauczycielką odczytywały co je czeka i czego mogą się spodziewać w przyszłości.
Na zakończenie spotkania andrzejkowego wszystkie dzieci zaproszono na słodki poczęstunek.
I tak dni magii i czarów dobiegły końca. Z całą pewnością można je uznać za bardzo udane. Mamy nadzieję, że dzieci będą je mile wspominać, bowiem bawiliśmy się wszyscy naprawdę wspaniale.
Opracowała:
Małgorzata Władarz
Światowy Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest 25 listopada. To nie jest przypadkowa data, bo właśnie tego dnia przypada rocznica powstania tej maskotki. Samo święto nie ma jednak długiej tradycji, obchodzimy je dopiero od 2002 roku, kiedy to pluszowy miś świętował swoje setne urodziny. Warto przy tej okazji dodać, że z powstaniem pluszowego misia wiąże się cała legenda sięgająca 1902 roku. Wszystko zaczęło się od prezydenta Stanów Zjednoczonych – Teodora Roosvelta. W 1902 roku wybrał się on z przyjaciółmi na polowanie. W trakcie wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent stanął w obronie zwierzątka i nakazał jego uwolnienie. Całą historię zilustrowano komiksem w dzienniku “Washington Post”. Historia zainspirowała Morrisa Mitchoma, producenta zabawek i właściciela sklepu z zabawkami w Nowym Yorku. Stworzył on nową zabawkę dla dzieci w formie pluszowego misia. Autor nazwał go Teddy’s Bear, nawiązując do imienia prezydenta USA. Tym samym pierwszy miś maskotka powstał 118 lat temu i do dziś pozostaje jedną z najpopularniejszych dziecięcych zabawek na świecie.
Również w naszym przedszkolu świętowaliśmy “Dzień Pluszowego Misia”. Ze względu na panująca sytuacje epidemiczną, nie mogliśmy świętować tak jak zazwyczaj, kiedy to dzieci mogły przynosić do przedszkola swoje ulubione maskotki, nie zabrało jednak w tym dniu atrakcji. Grupa “Pszczółki” uczestniczyła w spotkaniu czytelniczym on-line na Facebook z Misiową Mamą, czyli panią Anetą Konefał, autorką projektu “Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Podczas tego spotkania przedszkolaki wysłuchały czytanego przez panią Anetę opowiadanie jej autorstwa pt. “Bruno i szary miś”, odpowiadały na zadane przez autorkę pytania oraz wykonały zadanie, które polegało na ułożeniu z kloców misia. Zdjęcie naszego misia umieściliśmy w komentarzach i otrzymaliśmy certyfikat ze spotkania. To było z pewnością bardzo ciekawe doświadczenie.
Pluszowy miś od wielu lat jest bohaterem wielu bajek i filmów dla dzieci. Zdecydowanie do najpopularniejszych należy Kubuś Puchatek, Miś Uszatek, Colargol czy zwariowany miś z filmu „Ted”. W każdym przypadku pluszowa postać jest pozytywna i dostarcza oglądającemu wiele uśmiechu. Miś jest bardzo ważny dla każdego dziecka. Można go przytulić, a nawet zwierzyć mu się z sekretów.
Z pewnością spotkanie z okazji “Dnia Pluszowego Misia” z panią Anetą Konefał zostanie w pamięci dzieci na długo. Anna Szmajduch
Nie ma dzieci – są ludzie
Janusz Korczak
Gdyby nie wyzysk, przemoc fizyczna i psychiczna, poniżanie, wykorzystywanie, wykluczanie ze społeczeństwa, uprzedmiotowienie dzieci, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka nigdy nie musiałby powstać. Jednak bezsilność najmłodszych, których głos jest bardzo słabo słyszalny, spowodowała, że już w 1924 roku w Genewie ujęto prawa dzieci w tzw. Deklaracji Genewskiej. Długo trzeba było czekać, bo aż do1989 roku, aby pełną listę praw dzieci spisano
w dokumencie o nazwie Konwencja o Prawach Dziecka. Są one zagwarantowane przez państwo. Konwencja, inaczej międzynarodowa umowa opisująca prawa najmłodszych, została przygotowana przez ONZ. Jest to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata. W Polsce ratyfikowano ją w roku 1991. W 2019 roku obchodziliśmy 30 rocznicę podpisania tego ważnego dokumentu.
Prawa zawarte w Konwencji można podzielić na:
Prawa wymienione w Konwencji mają wszystkie dzieci, bez wyjątku, bez względu na to, kim jest dziecko, gdzie mieszka, czym zajmują się jego rodzice, jakim mówi językiem, jaką wyznaje religię, jakiej jest płci, jaka jest jego kultura, czy jest w pełni sprawne, czy też nie, bogate czy biedne. Żadne z dzieci nie może być traktowane niesprawiedliwie. Obowiązkiem państwa jest dopilnowanie tego, aby ich prawa były przestrzegane.
Podstawowe prawa dziecka określone w Konwencji o Prawach Dziecka to między innymi:
Na straży ich przestrzegania stoi organizacja zwana UNICEF. A w przedszkolu? Codziennie zwracamy uwagę na równe prawa wszystkich dzieci do jednakowego traktowania, zabawy, odpoczynku, okazywania emocji, do swobody wypowiadania własnych myśli, nauki, a także
do wolności od przemocy.
20 listopada to dzień, w którym kraje obchodzą Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Nie inaczej było w naszym przedszkolu. Dzieci, z tej okazji, dowiedziały się o istnieniu tak ważnego dla nich dokumentu. Poprzez treść przytoczonych i recytowanych wierszy, np. „Prawa dziecka”
M. Brykczyńskiego, „W kraju Baju-Baju” T. Kubiaka poznawały kolejno własne prawa. Ponieważ każde dziecko ma prawo do zabawy, i w tym dniu nie zabrakło zabaw integracyjnych, kołowych, ruchowych, dydaktycznych. Wymienić można chociażby „Podróż do stacji PRAWA – WAŻNA SPRAWA”, „Posągi”, „Ramię przy ramieniu”, „Mały człowiek”, „Ping-pong pod hasłem Masz prawo”, „Pokaż mi, co czujesz”. Dzieci rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe, dopasowywały ilustracje do haseł opisujących ich prawa ale też obowiązki, wypowiadały się na zadany temat „Co oznacza prawo do …?”, „Lubię, gdy …”, „Nie lubię, gdy …”. Podczas zajęć śpiewały piosenki „Każde dziecko chce być kochane”, „Wszystkie dzieci nasze są”, „Podajmy sobie ręce”, akompaniowały do piosenki „Mam prawo żyć, mam prawo być”, współpracowały i współdziałały.
Na zakończenie zajęć nauczycielki zaproponowały m.in. zabawę „Dziękuję Ci (Haniu, Wiktorku) za mile spędzony czas”, pracę plastyczną utrwalającą prawa rysowane w płatkach kwiatu, a także prace zebrane w postaci „Księgi Praw Dziecka”.
Przedszkolaki coraz sprawniej wyjaśniają i rozumieją swoje prawa, ale znają także swoje obowiązki. Mamy nadzieję, że dzień ten na długo zapadnie w ich pamięci.
Anna Czernecka-Mac
nauczyciel Publicznego Przedszkola n 2
Święto Niepodległości obchodzone co roku 11 listopada dla upamiętnienia odzyskania przez Polskę suwerenności to dzień szczególny w kalendarzu państwowych świąt naszego kraju.
W 1918 roku po 123 latach okupacji i zniewolenia dzięki zawziętości i zaangażowaniu „Wielkich Polaków” odzyskaliśmy wolność i możliwość stanowienia o własnym narodzie.
Słowa POLAK – PATRIOTA – POLSKA – OJCZYZNA to słowa, które należy przybliżać dzieciom możliwie prostymi sposobami i metodami. Trzeba pamiętać, że dzieci obserwują co się dzieje w ich najbliższym otoczeniu, a potem przez całe życie pamiętają to, czego nauczyły się w dzieciństwie: zwyczaje, gwarę, obyczaje kultywowane w ich rodzinie i środowisku. W procesie wychowawczo-dydaktycznym przedszkola obejmującym całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój dziecka, oraz przygotowujących go do życia w społeczeństwie bardzo ważną rolę odgrywa tu strona działalności, która kształtuje uczucia patriotyczne i przywiązanie do ojczyzny.
Człowiek, który jest dumny ze swojej ojczyzny, który ją kocha i walczy o jej dobro to patriota. Patriotyzm nie musi oznaczać tylko bohaterskich czynów w boju, ale może się przejawiać jako sumienne uczenie się i zdobywanie wiedzy, rzetelne wykonywanie zwykłych obowiązków, jak również uczciwe postępowanie w codziennym życiu.
Najważniejszym miejscem, w którym dziecko poznaje pierwsze informacje o świecie, uczy się zasad moralnych, którymi będzie się kierowało w dalszym życiu jest dom rodzinny. Małe dziecko uczy się przez naśladowanie dorosłych – głównie rodziców i nauczycieli. To właśnie od nich zależy, czy obudzą się w dziecku szacunek, miłość do otaczającego go środowiska – do ojczyzny. Wiedza o najbliższym otoczeniu stanowi wstęp do powstania więzi z ojczyzną.
W naszym przedszkolu nauczyciele starają się wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję do kształtowania poczucia przynależności do społeczności tak lokalnej jak i narodowej. Elementami nierozerwalnie związanymi z pojęciami OJCZYZNA są bajki i legendy, z których dzieci dowiadują się o przeszłości naszego kraju. Nauczycielki na zajęciach starają się w przystępny sposób opowiedzieć dzieciom o tamtych dawnych i trudnych czasach – kiedy to władcy trzech państw podzielili Polskę i zniknęła ona z mapy świata na długi czas, ale nie z serc Polek i Polaków.
11 Listopada to bardzo ważny dzień – święto wszystkich Polaków. Mając na uwadze ważność tej tematyki przedszkolaki poszerzały i utrwalały wiedzę omawiając następującą tematykę: „Nasza Ojczyzna”, „Święto Niepodległości”, „Drużyna zuchów”, „Odwiedzamy miejsca pamięci narodowej”, „Legendy o Polsce”.
W tym roku nie odbyła się wspólna uroczystość, jednak każda grupa obchodziła święto w swojej sali. Aby uczcić Święto Niepodległości, dzieci 10 listopada przyszły do przedszkola odświętnie ubrane. Każda grupa na tę uroczystość wykonała kotyliony w barwach narodowych, które zdobiły pierś każdego wychowanka naszej placówki. Wspólnie z nauczycielem o godzinie 11.11 w ramach akcji #szkoladohymnu dzieci odśpiewały hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”. Utrwalaliśmy również wiadomości z zakresu wychowania patriotycznego; symbole narodowe, barwy ojczyste, nazwę stolicy Polski, opowiadały o ważnych dla Polaków znakach w wierszu pt. „Katechizm polskiego dziecka”.
Dzięki tego typu zajęciom i uroczystościom dzieci uczą się patriotyzmu, kształtują postawę i uczucia patriotyczne.
Opracowanie:
Nauczyciele Publicznego Przedszkola nr 2
Bożena Rak
Anna Szmajduch
„Pasowanie na przedszkolaka”, które odbyło się 27 października, to pierwsza wyjątkowa uroczystość w życiu dzieci, które we wrześniu tego roku po raz pierwszy rozpoczęły swoją przygodę z przedszkolem. Uroczystość ta w dużym stopniu stanowi zakończenie procesu adaptacyjnego dzieci do warunków i zasad panujących w przedszkolu. Podczas uroczystości pasowania maluchy swoim zachowaniem potwierdziły, że dobrze się czują w przedszkolu. Odświętny strój, a także wystrój sali podkreśliły doniosłość wydarzenia. Dla najmłodszych było to ogromne przeżycie, ale trzymały się bardzo dzielnie. Z uśmiechami na twarzach recytowały wierszyki i śpiewały piosenki, których nauczyły się od początku roku szkolnego. Po części artystycznej nastąpił akt pasowania, czyli dotknięcie ramienia każdego przedszkolaka ogromna kredką przez panią dyrektor Beatę Migacz oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów i kolorowych poduszek z postaciami z bajek.
Z uśmiechem na buziach, w atmosferze radości i przyjaźni minął kolejny, ale jak ważny dla maluszków dzień w przedszkolu.
Dzieciom z pewnością na długo utkwi ten dzień w pamięci i życzymy maluszkom, aby nowy rozdział w ich życiu, w roli przedszkolaka przyniósł im wiele radości, samych pogodnych i przyjemnych chwil w gronie kolegów oraz ciekawych doświadczeń.
Agata Bajbuła
“ZAJĘCIA SPORTOWE Z AKADEMIĄ BVB
IM. ŁUKASZA PISZCZKA
…daj(MY) z siebie wszystko !!!”
Fundacja Akademia Łukasza Piszczka została założona z inicjatywy Fundatora – Łukasza Piszczka w dniu 4 grudnia 2017 roku. Ideą, która przyświecała założycielowi było stworzenie fundacji, która będzie przyciągać dzieci i młodzież, promować aktywne działanie na rzecz zmiany otaczającej rzeczywistości poprzez sport oraz wspierać i inspirować swoich podopiecznych w odważnej walce o swoje marzenia. Celem działalności jest wspieranie, promowanie i propagowanie czystych wartości, które powinniśmy czerpać z uprawiania sportu oraz zakorzenianie ich w podopiecznych.
Główne cele Akademii im. Łukasza Piszczka to:
Ø wychowanie poprzez sport
Ø propagowanie zdrowego stylu życia oraz zachęcenie do aktywnego wypoczynku
Ø kształtowanie silnego charakteru młodych sportowców
Ø wspólna zabawa.
11.09.2020r. wszystkie starszaki z naszego przedszkola z rocznika 2014 wzięły udział w pierwszych zajęciach sportowych z trenerami Akademii BVB im. Łukasza Piszczka. Łącznie w zajęciach uczestniczy 25 dzieci. Cotygodniowe treningi trwają 45 minut, a dzieci podzielone są na zespoły około 10 osobowe, każdy zespół ćwiczy pod okiem swojego trenera. Przedszkolaki bardzo chętnie biorą udział w zajęciach, mają tym samym świetny kontakt z trenerami, są ciekawe nowych gier i zabaw. Każdorazowo dzieci wracają do przedszkola pozytywnie zmęczone wysiłkiem fizycznym, ale jednocześnie szczęśliwe i radosne.
Anna Szmajduch
Okres przedszkolny to czas, w którym kształtujemy osobowość dziecka oraz jego samodzielność. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest wyposażyć dziecko w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich oraz radzenia sobie w zaistniałych sytuacjach. Nigdy nie wiadomo, co może zdarzyć się w domu, czy na podwórku. Dlatego tak ważne jest uświadomienie dzieciom rangi znajomości chociażby numerów alarmowych.