INNOWACJA „SZUMKI W TECZCE” – REALIZOWANA W GRUPIE „WIEWIÓREK
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Weronika Stasicka
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą jeden raz w tygodniu, podczas pobytu dzieci w przedszkolu od października 2025 r. do kwietnia 2026 r.

Innowacja ta jest moją odpowiedzią na wzrastającą liczbę dzieci, które przejawiają trudności w szeroko rozumianym rozwoju mowy. Są to trudności szczególnie w zakresie zaburzeń w sferze orofacjalnej, funkcji oddechowych, słuchowych oraz co za tym idzie nieprawidłowej artykulacji.
Wiek przedszkolny jest najlepszym czasem na wszelką stymulację, stąd zajęcia innowacyjne kieruję do grupy 5-latków, chcąc pomóc im przygotować się do prawidłowej wymowy szeregu szumiącego, poprzez usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych, pracy z oddechem, stymulacji funkcji słuchowych, ćwiczeń lewopółkulowych oraz usprawniania małej motoryki. Zajęcia będą miały charakter zabawowy, gdyż jak mówią badania, dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, aktywnie działając. Poznawanie nowych treści, nauka umiejętności i utrwalanie ich będzie się odbywało za pomocą metod aktywizujących, głównie metod logopedycznych, ruchowych, plastycznych oraz metody lapbooka.
W ramach innowacji jako element współpracy z rodzicami odbędzie się także konkurs plastyczno-logopedyczny oraz przegląd wierszyków logopedycznych.
Chciałabym, aby zajęcia innowacyjne były dla dzieci przede wszystkim świetną zabawą, podczas której zdobędą wszystkie potrzebne umiejętności, aby w konsekwencji poprawnie realizować głoski szeregu szumiącego, co wpłynie pozytywnie na ich cały rozwój.
Listopad
Na pierwszych listopadowych zajęciach dzieci stworzyły własne zabawki oddechowe, dzięki którym w domu będą mogły utrwalać naukę pobierania powietrza nosem i wydłużania wydechu. Śmieszne, rękawiczkowe ludziki bardzo spodobały się dzieciom. Poza tym dzieci ćwiczyły poznane na poprzednich zajęciach ruchowe ćwiczenia oddechowe, losując zadania do wykonania z tajemniczego pudełka.
Kolejne zajęcia to także utrwalanie toru oddechowego oraz usprawnianie mięśnia okrężnego warg. Dzieci za pomocą słomki przenosiły kropelki deszczu na kolorowy parasol. Wcześniej brały udział w zabawie ruchowo-słuchowej, podczas której spacerowały po jesiennym parku swobodnie oddychając przez nos, a na znak-dźwięk dzwonków-chowały się pod parasolami, kucając i przykrywając głowę rękami.
Trzecie zajęcia rozpoczęły cykl zajęć usprawniających wargi pt. „Cmokam, parskam, chucham.” Dziś dzieci dowiedziały się, jaka jest prawidłowa pozycja warg, kiedy nie mówimy i nie jemy-oczywiście wargi są luźne i złączone-nie widać zębów, języka, ale też nie są mocno ściśnięte. Wargi dobrze jest ćwiczyć w zabawie, naśladując odgłosy zwierząt, dlatego na początek przedszkolaki wcieliły się w myszki, pieski i kurki. Na dany znak-klaśnięcie, tupnięcie lub dźwięk marakasów, konkretna grupa zwierzątek wychodziła na środek i naśladowała dane zwierzę. Dzieci bawiły się znakomicie. Następnie Wiewiórki poznały dwa ćwiczenia warg-uśmiech i dzióbek-oraz utrwalały je wykonując kartę pracy, którą zabrały do domu, aby utrwalać ćwiczenia.
Ostatnie zajęcia w listopadzie poświęcone były dalszemu usprawnianiu warg. Dzieci poznały kolejne ćwiczenia, które są bardzo pomocne w tej czynności. Naśladowały odgłosy trzech pojazdów uprzywilejowanych: i-o: policja, a-o- karetka oraz e-o-straż pożarna. W ramach utrwalania dzieci zamknęły oczy, a to dziecko, które dostało do rąk konkretny pojazd-naśladowało jego syrenę. Następnie przedszkolaki wzięły udział w zabawie słuchowo-ruchowej- naśladowały auta, poruszające się po drodze, które na dany dźwięk, musiały znaleźć swój garaż, by zaparkować. Na koniec dzieci wykonały kartę pracy, pokonując labirynt-doprowadziły straż pożarną do palącego się domu, jednocześnie mówiąc wyraźnie e-o.
Październik
W październiku rozpoczęły się zajęcia w ramach innowacji „Szumki w teczce”, prowadzonej przeze mnie w grupie Wiewiórek. Dwa pierwsze spotkania poświęcone były diagnozie logopedycznej dzieci-budowy, sprawności i funkcjonowania ich narządów artykulacyjnych. Natomiast kolejne trzy spotkania były częścią tematu „Dobrze oddychamy, lepsze zdrowie mamy-nauka prawidłowego oddychania.” Podczas naszych zajęć dzieci poznały budowę aparatu artykulacyjnego, mogły nawet w lustrze obejrzeć swoje narządy artykulacyjne, z których największym zainteresowaniem cieszyło się wędzidełko podjęzykowe. Wiewiórki dowiedziały się, dlaczego prawidłowe oddychanie jest takie ważne dla rozwoju mowy. Z maskotką uczyły się prawidłowego toru oddechowego, co powtarzaliśmy na każdych zajęciach. Dzieci uczestniczyły również w zabawie słuchowo -ruchowej, w której podczas dźwięków muzyki tuptały jak jeżyki, a gdy przestawała grać musiały wdmuchać jabłko z bibuły na sylwetkę jeża. Przedszkolaki stymulowały także swoją percepcję słuchową, odgadując swoje imiona wyklaskiwane sylabami „jak robot”. Ważnym zadaniem była także nauka paru ćwiczeń oddechowych, powiązanych z ruchem m.in. „Liść na wietrze”, „Koci grzbiet”-dzieci dostały te ćwiczenia do utrwalania w domu. Przedszkolaki stworzyły także pierwsze strony swoich lapbooków „Szumki w teczce”. Mam nadzieję, że podczas kolejnych zajęć umiejętności dzieci będą się zwiększać, a lapbook będzie coraz bardziej obszerny i kolorowy.
INNOWACJA „Learn how to draw”. – REALIZOWANA W GRUPIE „PSZCZÓŁEK”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Anna Szmajduch
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych jeden raz w tygodniu od października 2025 r. do maja 2026 r.

Głównym celem tej innowacji jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole, wyrównywanie różnic i podnoszenie poziomu umiejętności językowych.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei nauki języka angielskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do interesowania się językiem angielskim, przyswajania nowego słownictwa, a w szczególności rozwijać kompetencje rozumienia ze słuchu. Doskonalenie tej kompetencji jest kluczowe dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ im starszy uczeń tym trudniej nabywać mu umiejętność rozumienia ze słuchu. Dodatkowo dzieci będą na każdych zajęciach wykonywać prace plastyczne zgodne ze zrealizowanym tematem. Zajęcia będą miały charakter zabawy, przeprowadzanej w pozytywnej atmosferze, bez wprowadzania stresu, współzawodnictwa czy nacisku na osiągane efekty tak, aby dziecko wypracowało jak najbogatszą bazę leksykalną i wykształciło swój poziom rozumienia języka angielskiego ze słuchu.
Listopad
Opis realizacji innowacji z j. angielskiego – listopad 2025 r.
Październik
Opis realizacji innowacji z j.angielskiego- październik 2025 r.
INNOWACJA „GRAFOMOTORYKA W ZABAWACH UKRYTA” – REALIZOWANA W GRUPIE „PSZCZÓŁEK”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Anna Wrzoł, Małgorzata Władarz
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych jeden raz w tygodniu od października 2025 r. do kwietnia 2026 r.

Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” jest naszą odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności ruchowej, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje i umiejętności motoryczne zostaną wykorzystane przez dziecko i pomogą mu odnieść sukces na wyższych szczeblach edukacji. Proponowane zajęcia bazują na doskonaleniu podstawowych cech motorycznych, jak siła koordynacja, równowaga i zręczność oraz usprawniają precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców, potrzebne do prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego i sprawnego posługiwania się nim. Wykorzystanie różnego rodzaju pomocy dydaktycznych oraz naturalnych przedmiotów o zróżnicowanej fakturze, kształtach i konsystencji zachęca i motywuje do polisensorycznego poznawania świata i korzystnie wpływa na usprawnienie procesów integracji sensorycznej i manipulacji. Zaplanowane działania pobudzają kreatywność i aktywność własną dziecka, a także rozwijają jego zainteresowania.
Listopad
„Koła, fale i owale”.
Na początku spotkania, podczas wspólnych zabaw w kole, dzieci kreśliły linie z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe – od góry ku dołowi, linie poziome – od lewej do prawej; – rysowały koła w powietrzu oburącz, następnie raz jedną, raz drugą ręką- rysowały koła przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Podczas zabaw z szarfą – ćwiczyły wymachy ramion pionowo, poziomo, przy wyprostowanych/zgiętych łokciach; naśladowały dyrygenta czy ruch drzew na wietrze. Następnie, podczas pracy przy stoliczku wykonywały ćwiczenia graficzne, które obejmowały rysowanie po śladzie- kreślenie linii pionowych i poziomych, ukośnych , przy zachowaniu kierunku od lewej do prawej. Na zakończenie spotkania, dzieci dostały kartę pracy: „Biedroneczki”. Najpierw zapoznały się z obrazem graficznym cyfr 1-9 – rysowały je w powietrzu; następnie – po wzorze . Wreszcie pisały po śladzie. Następnie, za pomocą kulek z plasteliny, przyklejały biedronce kropki. Tyle, ile wskazywała cyfra. Podczas ćwiczeń, dzieci doskonaliły płynność ruchów ręki .
„Nawlekanki, przeplatanki.”
Podczas spotkania dzieci bawiły się sznurówkami. Najpierw ćwiczyły podrzut i chwyt. Następnie nawijały sznurówki na palec. Podczas zabawy biegowej- znajdź parę, musiały znaleźć kolegę, który ma taki sam kolor sznurówki. Następnie przeskakiwały przez sznurówki leżące na podłodze. Dalsze ćwiczenia dzieci wykonywały, siedząc przy stoliczkach: zwijały sznureczek według wzoru, przewlekały sznurówki przez otworki w tekturze; próbowały wiązać sznurówkę na kokardkę. Na koniec zajęcia, dzieci dostały kartkę z narysowaną spiralą, którą miały przekształcić w ślimaka. Zabawy ze sznurówkami wpływają na mobilność nadgarstka, przedramienia i siłę chwytu. Ponadto rozwijają koordynację wzrokową i rozwijają kreatywność.
„Patyczaki”.
Na początku spotkania, po krótkiej rozgrzewce, dzieci, siedząc w kole na dywanie, układały przedstawione sekwencje, przy użyciu kolorowych patyczków oraz pomponów. Następnie pracowały samodzielnie przy stoliczkach, z zachowaniem stopniowania trudności: na wzorze, według wzoru i bez wzoru lub wg własnego pomysłu. Kolejna część zajęcia, to zabawy sztućcami – „ Nakrywamy do stołu”. Dzieci uczyły się, jak prawidłowo ułożyć sztućce, według instrukcji słownej (po lewej, po prawej, na górze, na dole, za, przed). Podczas zajęcia kształtowano umiejętność układania, segregowania, kategoryzowania, kształcono analizę i syntezę wzrokową.
„Kolorowe koła”.
Na początku spotkania wspólnie przypomnieliśmy sobie, jak wygląda koło i gdzie znajduje zastosowanie w codziennym życiu. Następnie przeszliśmy do ćwiczeń rozmachowych z kołem hula-hop. Dzieci wskakiwały do środka i na zewnątrz koła, przechodziły przez koło od stóp do głowy i odwrotnie. Następnie leżąc na plecach, przekładały hula- hop do przodu i do tyłu. Przechodziły tyłem, bokiem, bez użycia rąk . wreszcie przesuwały się na brzuchu i na plecach , przechodziły jak kraby- do tyłu. Ćwiczenia te wpływają na ruchomość i stabilizację obręczy barkowej, na rozwój motoryki dużej (koordynacja, równowaga, wytrzymałość) i mięśni (brzucha, pośladków, pleców), a także poprawiają ogólną kondycję fizyczną i psychiczną dziecka.
Październik
W październiku rozpoczęłyśmy nasza innowację w grupie starszej „Pszczółki”. Zajęcia innowacyjne będą się skupiać na rozwoju małej i dużej motorki oraz grafomotoryki w celu przygotowania przedszkolaków do nauki pisania.
„Każdy przedszkolak dzisiaj to powie, że ruch i zabawa to samo zdrowie- ćwiczenia z laskami gimnastycznymi”.
Na początku pierwszych zajęć przedstawiłyśmy tematykę wprowadzonej innowacji, przeprowadziłyśmy z dziećmi pogadankę na temat wpływu ruchu na rozwój zdolności grafomotorycznych i zachęcałyśmy do aktywnego spędzania wolnego czasu. Po krótkim wstępie przeszliśmy do ćwiczeń z laskami gimnastycznymi – ćwiczenia rozruchowe, a następnie ćwiczenia w parach – dzieci podnosiły laskę z podłogi (każde dziecko chwyta jeden koniec laski) trzymając ją tylko palcem wskazującym, tylko środkowym i przenosiły ją nad przeszkodą. Następnie zaczęliśmy zabawy z szarfami – skłony, wymachy oraz zwijanie szarfy i rozwijanie. Ćwiczenia te wzmacniały napięcie mięśniowe oraz rozwijały małą motorykę. Na koniec dzieci wykonały jeżyka z masy solnej.
„Kreatywne druciki” – zabawy wpływające na mobilność nadgarstka i siłę chwytu”
Podczas drugich zajęcia zaczęliśmy od ćwiczeń nadgarstka i dłoni by rozgrzać nasze ręce do pracy. Następnie przedszkolaki otrzymały druciki kreatywne z których układały różne poznane literki, pierwszą literkę swojego imienia oraz różne cyfry. Następnie dzieci otrzymały karty pracy na których wyginały i układały w odpowiednich miejscach druciki oraz pompony.
„Postaw na kropkę”- zabawy usprawniające palce, poprawiające dysocjację palców, ruchomość w stawach międzypaliczkowych.
Trzecie zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczeń palców, aby dobrze rozgrzać je do pracy. Dzieci uczyły się zabawy „Idzie kominiarz” oraz innych ćwiczeń wymagających koordynacji ruchowej. Po rozgrzewce przedszkolaki w grupach układały kropki na planszy, według podanego wzoru. Następnie plastelina poprzez rozcieranie ozdabiały kropkę według własnego pomysłu oraz wykonywały karty pracy z kropkami – przeliczeniem oraz łączeniem od największej do najmniejszej.
„Plastelinowe wyzwanie”- zabawy z plasteliną. Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową wprowadzającą na temat plasteliny i innych mas plastycznych. Dzieci poznały różne sposoby pracy z materiałem – od ugniatania i wałkowania po łączenie elementów w bardziej złożone formy. Następnie przedszkolaki otrzymały plastelinę z której modelowały zaczynając od prostych kształtów (kulek, wałeczków), a następnie tworzyły bardziej skomplikowane kompozycje, rozcierały masę za pomocą jednego palca, całej dłoni oraz zaciśniętej pięści, eksperymentując z fakturą i kształtem, ugniatały i zgniatały masę w dłoniach, obserwując, jak zmienia się jej struktura. Kolejno kroiły masę plastikowym nożem, a na koniec układały z plasteliny pierwszą literkę swojego imienia i ją ozdabiały. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach, wykazując się pomysłowością i cierpliwością. Ćwiczenia te sprzyjały rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzji ruchów dłoni i palców, a także pobudzały kreatywność i wyobraźnię przestrzenną.
„ Kolorowe koła” Ćwiczenia rozmachowe z kołem hula-hop wpływające na ruchomość i stabilizację obręczy barkowej.
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy zabawą w kole z hula-hop – dzieci trzymając się za ręce musiały przechodzić przez koło i podawać go dalej, zabawa ta wymagała nie tylko sprawności fizycznej, ale również współpracy. Kolejno dzieci dobierały się w pary i toczyły hula- hop pomiędzy sobą, przechodziły przez koło, podawały do siebie. Na końcu przedszkolaki pokonywały tor przeszkód z wykorzystaniem kół. j. Poprzez zabawę i ruch dzieci rozwijały ważne umiejętności motoryczne, a ćwiczenia z hula-hop przyczyniły się do poprawy ich sprawności.
INNOWACJA “W ŚWIECIE BAJKI I BAŚNI”– SPOTKANIE Z BAJKĄ, BAŚNIĄ I MUZYKĄ. REALIZOWANA W GRUPIE „SÓW”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Barbara Bernacik
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych w pierwszy czwartek każdego miesiąca od października 2025 r. do maja 2026 r.

Innowacja „W świecie bajki i baśni” – spotkanie z bajką, baśnią i muzyką – skierowana jest do dzieci 5-6 letnich z grupy „Sowy”. Będzie realizowana raz w miesiącu od października 2025 r. do maja 2026 r. Założeniem tej formy zajęć jest połączenie edukacji językowej oraz muzycznej. Najważniejsze cele zajęć to: rozwijanie inteligencji emocjonalnej – rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji własnych oraz emocji innych osób poprzez kontakt z bajką i muzyką, wzmacnianie kompetencji społecznych – nauka empatii, współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów inspirowana fabułą i postaciami z bajek i baśni, kształtowanie pozytywnych postaw moralnych i etycznych – poprzez analizę zachowań bohaterów i wartości zawartych w utworach literackich, budowanie więzi w grupie – wspólne przeżywanie przygód bohaterów bajkowych integrujących grupę i wspierających proces wychowawczy, poznanie kanonu baśni i bajek – rozpoznawanie poznanych utworów poprzez pytania i odpowiedzi dzieci, doskonalenie sprawności językowych – budowanie wypowiedzi ciagłej, złożonej. Zajęcia będą polegały na zapoznaniu dzieci z wybraną bajką, analizą, syntezą tekstu i obrazu. Zabawa z piosenką, instrumentalizacja i rytmizacja wybranych tekstów, elementy rozwijające zdolności artystyczne dzieci. Bajkoterapia to nie tylko ciekawy sposób na rozwijanie sprawności komunikacyjnej u dzieci, ale także na rozpoznawanie uczuć, odróżnianie dobra od zła i kształtowanie wyobraźni.
Listopad
Na zajęciach przedszkolaki poznały baśń pt.: „Jaś i magiczna fasola”. Głównymi celami zajęć było podejmowanie próby zachowania innych, poszukiwanie motywów działań głównego bohatera, wskazywanie pozytywnych wzorców zachowań, rozwijanie umiejętności obrony własnego stanowiska. Po przeczytaniu baśni dzieci układały kolorowe ilustracje w odpowiedniej kolejności i ich zadaniem było odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących tekstu: „Skąd Jaś wziął magiczną fasolkę?”, „Dlaczego Jaś sprzedał krowę?”, „Co się stało z ziarenkiem fasoli?”, „Kto mieszkał na szczycie fasoli?”, „Co zrobił Jaś?”. Następnie, dzieci musiały podzielić bohaterów na pozytywnych i negatywnych, ocenić czy dany bohater zachował się właściwie. Głównymi hasłami były: odwaga, szczerość, kradzież, ucieczka, spryt, chęć pomocy matce. Później dzieci przeprowadziły tzw. „Sąd nad Jasiem”, w którym oskarżyciele podawali argumenty mające przekonać pozostałych, że Jaś postąpił źle i odwrotnie, natomiast obrońcy Jasia przekonywali, że postąpił słusznie. Na końcu dzieci podliczały głosy. Jako podsumowanie zajęć nauczyciel wraz z dziećmi dokonywali oceny zachowania, wskazywali na pozytywne i negatywne aspekty, formułowali wspólny wniosek o tym, że odwaga, szczerość, chęć niesienia pomocy rodzinie jest pozytywną rzeczą, jednak nie należy polepszać swojej sytuacji czyimś kosztem – przytoczenie kilku przykładowych sytuacji z życia i ich ocena moralna. Na zakończenie dzieci kolorowały obrazki dotyczące baśni. Po wykonaniu zadania przedszkolaki chętnie pozowały do wspólnego zdjęcia ze swoimi pracami. Jako nagrodę, każde z dzieci otrzymało do domu fasolkę – „Jasia”, którą będą mogli posadzić sobie w doniczce i odpowiednio pielęgnować. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze, a dzieci miały okazję poćwiczyć swoje zdolności w wypowiadaniu się na temat, rozwijały mowę, pamięć, wyobraźnię oraz doskonaliły swoje zdolności manualne.
Październik
W październiku rozpoczęły się zajęcia w ramach innowacji „W świecie bajki i baśni” – spotkanie z bajką, baśnią i muzyką. Podczas pierwszych zajęć dzieci poznały bajkę terapeutyczną – „Opowiadanie o ślimaku i jego przyjacielu”, na podstawie którego zostały przeprowadzone zajęcia o konflikcie, rozczarowaniu i złości. Celem opowiadania było podwyższenie umiejętności rozpoznawania emocji oraz przyjrzenie się skutecznym i nieskutecznym strategiom rozwiązywania konfliktów między przyjaciółmi – rówieśnikami. Dzieci samodzielnie próbowały określić tematykę opowiadania i wskazać problem głównego bohatera, rozpoznawały uczucie złości i rozczarowania, starały się odróżnić jakie strategie rozwiązywania konfliktu są akceptowalne, a jakie nie. Po wysłuchaniu opowiadania staraliśmy się wspólnie odpowiadać na pytania dotyczące tekstu, rozmawialiśmy o uczuciach dominujących w opowiadaniu, jak wyrażać swoją złość i rozczarowanie. Co innego mówić kiedy czujemy się źle i jesteśmy sfrustrowani aby jeszcze bardziej nie pogłębiać konfliktu i nie ranić uczuć innych. Przedszkolaki zapoznały się również z wyglądem ślimaka i żółwia i sposobem ich życia. Na zajęciach dzieci miały możliwość obejrzeć muszle od ślimaków i porównać ich wygląd i wielkość. Ostatnim zadaniem była karta pracy pt.: „Moja muszla”, gdzie dzieci próbowały uruchomić wyobraźnię i zaprojektować swój dom w muszelce od ślimaka. Prace wyszły bardzo ciekawe, gdyż dzieci narysowały ze szczegółami piętra i pomieszczenia w swoim „muszelkowym” domku łącznie z wyposażeniem. Bardzo mi zależy, aby zajęcia były ciekawe i pozostawiły dzieciom miłe wspomnienia nie tylko z fajnie spędzonego czasu ale wniosły wiele pozytywnych wrażeń tak, aby przedszkolaki wiedziały w jaki sposób radzić sobie ze swoimi emocjami i opierać swoje życie na dobrych i mądrych wartościach.
INNOWACJA “SENSOPLASTYKA”. REALIZOWANA W GRUPIE “SÓW”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadzące: Barbara Dzida
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, dwa razy w miesiącu od października 2025 r. do maja 2026 r.
Innowacja „Sensoplastyka®- małe rączki wielkie dzieła” to metoda pracy wykorzystująca plastyczne i sensoryczne zabawy. Wzbogaca codzienne zajęcia, umożliwia indywidualne podejście i angażuje wszystkie dzieci. Pozwala dzieciom swobodnie tworzyć, rozwijać wyobraźnię i poczucie własnej wartości, a przy tym uczy cierpliwości, skupienia i współpracy. Przedszkolaki rozwijają się najlepiej wtedy, gdy mogą działać, doświadczać i bawić się. Ważne jest, aby wspierać nie tylko ich rozwój poznawczy, ale też emocje, relacje społeczne i sprawność manualną, która przygotowuje do nauki pisania Wprowadzenie jej w grupie 5–6 latków odpowiada na naturalną ciekawość dzieci, wzbogaca codzienne zajęcia i daje możliwość na indywidualne podejście do każdego dziecka.
Listopad
„Jeżyk, jeżyk kolce ma.”
Podczas zajęć z innowacji dzieci z grupy Sowy wykonywały wieloetapową pracę z wykorzystaniem kaszy gryczanej. Na początku każde dziecko wybrało kartkę w swoim ulubionym kolorze, a następnie – posługując się przygotowanym szablonem – odrysowało kształt jeża. Po wykonaniu konturów jeż został posmarowany klejem, a dzieci samodzielnie wysypywały na niego kaszę gryczaną. Taki sposób pracy przyniósł niezwykły efekt wizualny – kasza doskonale imitowała prawdziwe kolce jeża, dzięki czemu prace wyglądały bardzo naturalnie i przestrzennie. Dzieci z zaciekawieniem obserwowały, jak kasza przykleja się do kleju i tworzy wyjątkową fakturę. Zajęcia były nie tylko twórcze, ale także świetnie wpływały na rozwój sensoryczny. Dzieci stymulowały swoje zmysły, pracowały dłońmi, ćwiczyły precyzję ruchów oraz koordynację oko–ręka. To ważne i wartościowe doświadczenie, które połączyło kreatywność z zabawą i nauką.
„Zabawa pianą.”
W listopadzie w grupie „Sowy” została przeprowadzona innowacja sensoryczna, podczas której dzieci bawiły się pianą przygotowaną z mleka, Śnieżki oraz miksera. Wszystkie zasady bezpieczeństwa zostały zachowane. Po przygotowaniu piany dzieci z zainteresowaniem odszukiwały ukryte w niej zwierzątka, co stanowiło dla nich niezwykłą stymulację zmysłową. Piana miała ciekawą konsystencję i dodatkowo przyjemny smak, co jeszcze bardziej wzbogaciło doświadczenie.
„Sensoryczne woreczki”.
Na kolejnych zajęciach z innowacji ,,Sensoplastyka® – małe rączki wielkie dzieła” gościliśmy Panią Renię Załucką, krawcową z wieloletnim doświadczeniem. Na początku spotkania Pani Renia opowiedziała dzieciom o swoim zawodzie. Dzieci mogły z bliska obejrzeć wnętrze maszyny i dowiedzieć się, w jaki sposób działa, jednocześnie zachowując pełne bezpieczeństwo. Następnie przedszkolaki zostały zapoznane z różnymi fakturami materiałów. Miały okazję porównywać je dotykiem, sprawdzając, które są miękkie, szorstkie, gładkie czy elastyczne. Kolejnym etapem zajęć było wykonanie woreczków sensorycznych. Z przygotowanych wcześniej kieszonek dzieci wsypywały groch lub fasolę, a Pani Renia starannie zaszywała woreczki, pokazując dzieciom, jak wygląda praca krawcowej w praktyce. W ten sposób powstały piękne, kolorowe woreczki sensoryczne, które wzbogacą zabawy w naszej grupie.
Październik
„Zabawy z produktami sypkimi”.
Podczas drugich zajęć w ramach innowacji „Sensoplastyka® – małe rączki, wielkie dzieła” dzieci mogły już w pełni uczestniczyć w zabawach sensorycznych. Na początku przypomnieliśmy zasady bezpieczeństwa oraz organizacji pracy. Następnie przystąpiliśmy do działań praktycznych z użyciem produktów sypkich – takich jak mąka pszenna, mąka ziemniaczana, różne rodzaje makaronu, kasze oraz ryż. Aby jeszcze bardziej poczuć fakturę materiałów, dzieci mogły zdjąć skarpetki i bawić się na boso. Chodzenie po delikatnej mące, przesypujących się kaszach i gładkim ryżu dostarczyło im mnóstwa radości i wyjątkowych doznań dotykowych. Dzięki temu ich receptory czuciowe zostały dodatkowo pobudzone, a dzieci mogły w pełni doświadczyć różnorodności faktur. Podczas zabaw dzieci z dużym zaangażowaniem dotykały, przesypywały i mieszały produkty, tworząc własne kompozycje sensoryczne. Eksperymentowały z fakturą, kolorem i zapachem, rozwijając wrażliwość zmysłów oraz kreatywność. Wspólne działania sprzyjały integracji grupy i spontanicznym rozmowom o wrażeniach i emocjach. Po zakończonej zabawie dzieci samodzielnie uporządkowały stanowiska pracy, a następnie usiedliśmy w kole, by porozmawiać o tym, co najbardziej im się podobało i jakie odczucia towarzyszyły im podczas zajęć.
„Wprowadzenie do Sensoplastyki”.
W grupie „Sowy” odbyły się pierwsze zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej pt. „Sensoplastyka® – małe rączki, wielkie dzieła”. Podczas spotkania dzieci zostały zapoznane z ideą Sensoplastyki® oraz zasadami obowiązującymi podczas zajęć. Omówiliśmy kwestie bezpieczeństwa, organizacji przestrzeni i prawidłowego korzystania z materiałów oraz narzędzi. Dzieci dowiedziały się, że będziemy pracować wyłącznie z produktami naturalnymi i że ważne jest utrzymywanie porządku oraz wzajemny szacunek podczas wspólnej zabawy. Po rozmowie wprowadzającej pani rozdała każdemu dziecku po jednym arkuszu papieru ryżowego. Delikatna, nieco przezroczysta struktura papieru od razu wzbudziła zainteresowanie dzieci. Każdy mógł na nim narysować to, co tylko podpowiedziała mu wyobraźnia – swoje marzenia, ulubione zwierzątko, czy coś zupełnie abstrakcyjnego. Dzieci z zaangażowaniem tworzyły swoje pierwsze „małe dzieła”, a rysowanie na papierze o tak wyjątkowej fakturze sprawiło im wiele radości i pozwoliło doświadczyć nowych wrażeń dotykowych.















































