INNOWACJA „SZUMKI W TECZCE” – REALIZOWANA W GRUPIE „WIEWIÓREK
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Weronika Stasicka
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą jeden raz w tygodniu, podczas pobytu dzieci w przedszkolu od października 2025 r. do kwietnia 2026 r.

Innowacja ta jest moją odpowiedzią na wzrastającą liczbę dzieci, które przejawiają trudności w szeroko rozumianym rozwoju mowy. Są to trudności szczególnie w zakresie zaburzeń w sferze orofacjalnej, funkcji oddechowych, słuchowych oraz co za tym idzie nieprawidłowej artykulacji.
Wiek przedszkolny jest najlepszym czasem na wszelką stymulację, stąd zajęcia innowacyjne kieruję do grupy 5-latków, chcąc pomóc im przygotować się do prawidłowej wymowy szeregu szumiącego, poprzez usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych, pracy z oddechem, stymulacji funkcji słuchowych, ćwiczeń lewopółkulowych oraz usprawniania małej motoryki. Zajęcia będą miały charakter zabawowy, gdyż jak mówią badania, dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, aktywnie działając. Poznawanie nowych treści, nauka umiejętności i utrwalanie ich będzie się odbywało za pomocą metod aktywizujących, głównie metod logopedycznych, ruchowych, plastycznych oraz metody lapbooka.
W ramach innowacji jako element współpracy z rodzicami odbędzie się także konkurs plastyczno-logopedyczny oraz przegląd wierszyków logopedycznych.
Chciałabym, aby zajęcia innowacyjne były dla dzieci przede wszystkim świetną zabawą, podczas której zdobędą wszystkie potrzebne umiejętności, aby w konsekwencji poprawnie realizować głoski szeregu szumiącego, co wpłynie pozytywnie na ich cały rozwój.
Październik
W październiku rozpoczęły się zajęcia w ramach innowacji „Szumki w teczce”, prowadzonej przeze mnie w grupie Wiewiórek. Dwa pierwsze spotkania poświęcone były diagnozie logopedycznej dzieci-budowy, sprawności i funkcjonowania ich narządów artykulacyjnych. Natomiast kolejne trzy spotkania były częścią tematu „Dobrze oddychamy, lepsze zdrowie mamy-nauka prawidłowego oddychania.” Podczas naszych zajęć dzieci poznały budowę aparatu artykulacyjnego, mogły nawet w lustrze obejrzeć swoje narządy artykulacyjne, z których największym zainteresowaniem cieszyło się wędzidełko podjęzykowe. Wiewiórki dowiedziały się, dlaczego prawidłowe oddychanie jest takie ważne dla rozwoju mowy. Z maskotką uczyły się prawidłowego toru oddechowego, co powtarzaliśmy na każdych zajęciach. Dzieci uczestniczyły również w zabawie słuchowo -ruchowej, w której podczas dźwięków muzyki tuptały jak jeżyki, a gdy przestawała grać musiały wdmuchać jabłko z bibuły na sylwetkę jeża. Przedszkolaki stymulowały także swoją percepcję słuchową, odgadując swoje imiona wyklaskiwane sylabami „jak robot”. Ważnym zadaniem była także nauka paru ćwiczeń oddechowych, powiązanych z ruchem m.in. „Liść na wietrze”, „Koci grzbiet”-dzieci dostały te ćwiczenia do utrwalania w domu. Przedszkolaki stworzyły także pierwsze strony swoich lapbooków „Szumki w teczce”. Mam nadzieję, że podczas kolejnych zajęć umiejętności dzieci będą się zwiększać, a lapbook będzie coraz bardziej obszerny i kolorowy.
INNOWACJA „Learn how to draw”. – REALIZOWANA W GRUPIE „PSZCZÓŁEK”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Anna Szmajduch
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych jeden raz w tygodniu od października 2025 r. do maja 2026 r.

Głównym celem tej innowacji jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole, wyrównywanie różnic i podnoszenie poziomu umiejętności językowych.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei nauki języka angielskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do interesowania się językiem angielskim, przyswajania nowego słownictwa, a w szczególności rozwijać kompetencje rozumienia ze słuchu. Doskonalenie tej kompetencji jest kluczowe dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ im starszy uczeń tym trudniej nabywać mu umiejętność rozumienia ze słuchu. Dodatkowo dzieci będą na każdych zajęciach wykonywać prace plastyczne zgodne ze zrealizowanym tematem. Zajęcia będą miały charakter zabawy, przeprowadzanej w pozytywnej atmosferze, bez wprowadzania stresu, współzawodnictwa czy nacisku na osiągane efekty tak, aby dziecko wypracowało jak najbogatszą bazę leksykalną i wykształciło swój poziom rozumienia języka angielskiego ze słuchu.
Październik
Opis realizacji innowacji z j.angielskiego- październik 2025 r.
INNOWACJA „GRAFOMOTORYKA W ZABAWACH UKRYTA” – REALIZOWANA W GRUPIE „PSZCZÓŁEK”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Anna Wrzoł, Małgorzata Władarz
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych jeden raz w tygodniu od października 2025 r. do kwietnia 2026 r.

Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” jest naszą odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności ruchowej, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje i umiejętności motoryczne zostaną wykorzystane przez dziecko i pomogą mu odnieść sukces na wyższych szczeblach edukacji. Proponowane zajęcia bazują na doskonaleniu podstawowych cech motorycznych, jak siła koordynacja, równowaga i zręczność oraz usprawniają precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców, potrzebne do prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego i sprawnego posługiwania się nim. Wykorzystanie różnego rodzaju pomocy dydaktycznych oraz naturalnych przedmiotów o zróżnicowanej fakturze, kształtach i konsystencji zachęca i motywuje do polisensorycznego poznawania świata i korzystnie wpływa na usprawnienie procesów integracji sensorycznej i manipulacji. Zaplanowane działania pobudzają kreatywność i aktywność własną dziecka, a także rozwijają jego zainteresowania.
Październik
W październiku rozpoczęłyśmy nasza innowację w grupie starszej „Pszczółki”. Zajęcia innowacyjne będą się skupiać na rozwoju małej i dużej motorki oraz grafomotoryki w celu przygotowania przedszkolaków do nauki pisania.
„Każdy przedszkolak dzisiaj to powie, że ruch i zabawa to samo zdrowie- ćwiczenia z laskami gimnastycznymi”.
Na początku pierwszych zajęć przedstawiłyśmy tematykę wprowadzonej innowacji, przeprowadziłyśmy z dziećmi pogadankę na temat wpływu ruchu na rozwój zdolności grafomotorycznych i zachęcałyśmy do aktywnego spędzania wolnego czasu. Po krótkim wstępie przeszliśmy do ćwiczeń z laskami gimnastycznymi – ćwiczenia rozruchowe, a następnie ćwiczenia w parach – dzieci podnosiły laskę z podłogi (każde dziecko chwyta jeden koniec laski) trzymając ją tylko palcem wskazującym, tylko środkowym i przenosiły ją nad przeszkodą. Następnie zaczęliśmy zabawy z szarfami – skłony, wymachy oraz zwijanie szarfy i rozwijanie. Ćwiczenia te wzmacniały napięcie mięśniowe oraz rozwijały małą motorykę. Na koniec dzieci wykonały jeżyka z masy solnej.
„Kreatywne druciki” – zabawy wpływające na mobilność nadgarstka i siłę chwytu”
Podczas drugich zajęcia zaczęliśmy od ćwiczeń nadgarstka i dłoni by rozgrzać nasze ręce do pracy. Następnie przedszkolaki otrzymały druciki kreatywne z których układały różne poznane literki, pierwszą literkę swojego imienia oraz różne cyfry. Następnie dzieci otrzymały karty pracy na których wyginały i układały w odpowiednich miejscach druciki oraz pompony.
„Postaw na kropkę”- zabawy usprawniające palce, poprawiające dysocjację palców, ruchomość w stawach międzypaliczkowych.
Trzecie zajęcia rozpoczęliśmy od ćwiczeń palców, aby dobrze rozgrzać je do pracy. Dzieci uczyły się zabawy „Idzie kominiarz” oraz innych ćwiczeń wymagających koordynacji ruchowej. Po rozgrzewce przedszkolaki w grupach układały kropki na planszy, według podanego wzoru. Następnie plastelina poprzez rozcieranie ozdabiały kropkę według własnego pomysłu oraz wykonywały karty pracy z kropkami – przeliczeniem oraz łączeniem od największej do najmniejszej.
„Plastelinowe wyzwanie”- zabawy z plasteliną. Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową wprowadzającą na temat plasteliny i innych mas plastycznych. Dzieci poznały różne sposoby pracy z materiałem – od ugniatania i wałkowania po łączenie elementów w bardziej złożone formy. Następnie przedszkolaki otrzymały plastelinę z której modelowały zaczynając od prostych kształtów (kulek, wałeczków), a następnie tworzyły bardziej skomplikowane kompozycje, rozcierały masę za pomocą jednego palca, całej dłoni oraz zaciśniętej pięści, eksperymentując z fakturą i kształtem, ugniatały i zgniatały masę w dłoniach, obserwując, jak zmienia się jej struktura. Kolejno kroiły masę plastikowym nożem, a na koniec układały z plasteliny pierwszą literkę swojego imienia i ją ozdabiały. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach, wykazując się pomysłowością i cierpliwością. Ćwiczenia te sprzyjały rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzji ruchów dłoni i palców, a także pobudzały kreatywność i wyobraźnię przestrzenną.
„ Kolorowe koła” Ćwiczenia rozmachowe z kołem hula-hop wpływające na ruchomość i stabilizację obręczy barkowej.
Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy zabawą w kole z hula-hop – dzieci trzymając się za ręce musiały przechodzić przez koło i podawać go dalej, zabawa ta wymagała nie tylko sprawności fizycznej, ale również współpracy. Kolejno dzieci dobierały się w pary i toczyły hula- hop pomiędzy sobą, przechodziły przez koło, podawały do siebie. Na końcu przedszkolaki pokonywały tor przeszkód z wykorzystaniem kół. j. Poprzez zabawę i ruch dzieci rozwijały ważne umiejętności motoryczne, a ćwiczenia z hula-hop przyczyniły się do poprawy ich sprawności.
INNOWACJA “W ŚWIECIE BAJKI I BAŚNI”– SPOTKANIE Z BAJKĄ, BAŚNIĄ I MUZYKĄ. REALIZOWANA W GRUPIE „SÓW”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadząca: Barbara Bernacik
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych w pierwszy czwartek każdego miesiąca od października 2025 r. do maja 2026 r.

Innowacja „W świecie bajki i baśni” – spotkanie z bajką, baśnią i muzyką – skierowana jest do dzieci 5-6 letnich z grupy „Sowy”. Będzie realizowana raz w miesiącu od października 2025 r. do maja 2026 r. Założeniem tej formy zajęć jest połączenie edukacji językowej oraz muzycznej. Najważniejsze cele zajęć to: rozwijanie inteligencji emocjonalnej – rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji własnych oraz emocji innych osób poprzez kontakt z bajką i muzyką, wzmacnianie kompetencji społecznych – nauka empatii, współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów inspirowana fabułą i postaciami z bajek i baśni, kształtowanie pozytywnych postaw moralnych i etycznych – poprzez analizę zachowań bohaterów i wartości zawartych w utworach literackich, budowanie więzi w grupie – wspólne przeżywanie przygód bohaterów bajkowych integrujących grupę i wspierających proces wychowawczy, poznanie kanonu baśni i bajek – rozpoznawanie poznanych utworów poprzez pytania i odpowiedzi dzieci, doskonalenie sprawności językowych – budowanie wypowiedzi ciagłej, złożonej. Zajęcia będą polegały na zapoznaniu dzieci z wybraną bajką, analizą, syntezą tekstu i obrazu. Zabawa z piosenką, instrumentalizacja i rytmizacja wybranych tekstów, elementy rozwijające zdolności artystyczne dzieci. Bajkoterapia to nie tylko ciekawy sposób na rozwijanie sprawności komunikacyjnej u dzieci, ale także na rozpoznawanie uczuć, odróżnianie dobra od zła i kształtowanie wyobraźni.
Październik
W październiku rozpoczęły się zajęcia w ramach innowacji „W świecie bajki i baśni” – spotkanie z bajką, baśnią i muzyką. Podczas pierwszych zajęć dzieci poznały bajkę terapeutyczną – „Opowiadanie o ślimaku i jego przyjacielu”, na podstawie którego zostały przeprowadzone zajęcia o konflikcie, rozczarowaniu i złości. Celem opowiadania było podwyższenie umiejętności rozpoznawania emocji oraz przyjrzenie się skutecznym i nieskutecznym strategiom rozwiązywania konfliktów między przyjaciółmi – rówieśnikami. Dzieci samodzielnie próbowały określić tematykę opowiadania i wskazać problem głównego bohatera, rozpoznawały uczucie złości i rozczarowania, starały się odróżnić jakie strategie rozwiązywania konfliktu są akceptowalne, a jakie nie. Po wysłuchaniu opowiadania staraliśmy się wspólnie odpowiadać na pytania dotyczące tekstu, rozmawialiśmy o uczuciach dominujących w opowiadaniu, jak wyrażać swoją złość i rozczarowanie. Co innego mówić kiedy czujemy się źle i jesteśmy sfrustrowani aby jeszcze bardziej nie pogłębiać konfliktu i nie ranić uczuć innych. Przedszkolaki zapoznały się również z wyglądem ślimaka i żółwia i sposobem ich życia. Na zajęciach dzieci miały możliwość obejrzeć muszle od ślimaków i porównać ich wygląd i wielkość. Ostatnim zadaniem była karta pracy pt.: „Moja muszla”, gdzie dzieci próbowały uruchomić wyobraźnię i zaprojektować swój dom w muszelce od ślimaka. Prace wyszły bardzo ciekawe, gdyż dzieci narysowały ze szczegółami piętra i pomieszczenia w swoim „muszelkowym” domku łącznie z wyposażeniem. Bardzo mi zależy, aby zajęcia były ciekawe i pozostawiły dzieciom miłe wspomnienia nie tylko z fajnie spędzonego czasu ale wniosły wiele pozytywnych wrażeń tak, aby przedszkolaki wiedziały w jaki sposób radzić sobie ze swoimi emocjami i opierać swoje życie na dobrych i mądrych wartościach.
INNOWACJA “SENSOPLASTYKA”. REALIZOWANA W GRUPIE “SÓW”
ROK SZKOLNY 2025/2026
Prowadzące: Barbara Dzida
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, dwa razy w miesiącu od października 2025 r. do maja 2026 r.
Innowacja „Sensoplastyka®- małe rączki wielkie dzieła” to metoda pracy wykorzystująca plastyczne i sensoryczne zabawy. Wzbogaca codzienne zajęcia, umożliwia indywidualne podejście i angażuje wszystkie dzieci. Pozwala dzieciom swobodnie tworzyć, rozwijać wyobraźnię i poczucie własnej wartości, a przy tym uczy cierpliwości, skupienia i współpracy. Przedszkolaki rozwijają się najlepiej wtedy, gdy mogą działać, doświadczać i bawić się. Ważne jest, aby wspierać nie tylko ich rozwój poznawczy, ale też emocje, relacje społeczne i sprawność manualną, która przygotowuje do nauki pisania Wprowadzenie jej w grupie 5–6 latków odpowiada na naturalną ciekawość dzieci, wzbogaca codzienne zajęcia i daje możliwość na indywidualne podejście do każdego dziecka.
Październik
Zabawy z produktami sypkimi
Podczas drugich zajęć w ramach innowacji „Sensoplastyka® – małe rączki, wielkie dzieła” dzieci mogły już w pełni uczestniczyć w zabawach sensorycznych. Na początku przypomnieliśmy zasady bezpieczeństwa oraz organizacji pracy. Następnie przystąpiliśmy do działań praktycznych z użyciem produktów sypkich – takich jak mąka pszenna, mąka ziemniaczana, różne rodzaje makaronu, kasze oraz ryż. Aby jeszcze bardziej poczuć fakturę materiałów, dzieci mogły zdjąć skarpetki i bawić się na boso. Chodzenie po delikatnej mące, przesypujących się kaszach i gładkim ryżu dostarczyło im mnóstwa radości i wyjątkowych doznań dotykowych. Dzięki temu ich receptory czuciowe zostały dodatkowo pobudzone, a dzieci mogły w pełni doświadczyć różnorodności faktur. Podczas zabaw dzieci z dużym zaangażowaniem dotykały, przesypywały i mieszały produkty, tworząc własne kompozycje sensoryczne. Eksperymentowały z fakturą, kolorem i zapachem, rozwijając wrażliwość zmysłów oraz kreatywność. Wspólne działania sprzyjały integracji grupy i spontanicznym rozmowom o wrażeniach i emocjach. Po zakończonej zabawie dzieci samodzielnie uporządkowały stanowiska pracy, a następnie usiedliśmy w kole, by porozmawiać o tym, co najbardziej im się podobało i jakie odczucia towarzyszyły im podczas zajęć.
Wprowadzenie do Sensoplastyki
W grupie „Sowy” odbyły się pierwsze zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej pt. „Sensoplastyka® – małe rączki, wielkie dzieła”. Podczas spotkania dzieci zostały zapoznane z ideą Sensoplastyki® oraz zasadami obowiązującymi podczas zajęć. Omówiliśmy kwestie bezpieczeństwa, organizacji przestrzeni i prawidłowego korzystania z materiałów oraz narzędzi. Dzieci dowiedziały się, że będziemy pracować wyłącznie z produktami naturalnymi i że ważne jest utrzymywanie porządku oraz wzajemny szacunek podczas wspólnej zabawy. Po rozmowie wprowadzającej pani rozdała każdemu dziecku po jednym arkuszu papieru ryżowego. Delikatna, nieco przezroczysta struktura papieru od razu wzbudziła zainteresowanie dzieci. Każdy mógł na nim narysować to, co tylko podpowiedziała mu wyobraźnia – swoje marzenia, ulubione zwierzątko, czy coś zupełnie abstrakcyjnego. Dzieci z zaangażowaniem tworzyły swoje pierwsze „małe dzieła”, a rysowanie na papierze o tak wyjątkowej fakturze sprawiło im wiele radości i pozwoliło doświadczyć nowych wrażeń dotykowych.





















