Innowacje

Home Innowacje

INNOWACJA “OD MANIPULOWANIA DO PISANIA”. REALIZOWANA W GRUPIE  “PSZCZÓŁKI”

ROK SZKOLNY 2024/2025

Prowadzące: Anna Wrzoł, Weronika Stasicka
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, raz w tygodniu

Innowacja „Od manipulowania do pisania- rozwijanie małej motoryki dzieci w wieku przedszkolnym” skierowana jest do dzieci z grupy „Pszczółki”.  Będzie realizowana od października 2024 r. do kwietnia 2025 r. Jest naszą odpowiedzią na wzrastającą liczbę dzieci, które przejawiają trudności w rozwoju małej motoryki. Poprzez ćwiczenia wzmacniające całe ciało,  zabawy masami sensorycznymi, dotykanie różnych faktur, prace z użyciem różnorodnych materiałów oraz ćwiczenia manipulacyjne i grafomotoryczne  będziemy realizować założone cele takie jak usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, łokci, dłoni, palców, rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków, kształtowanie prawidłowego napięcia mięśniowego, stymulowanie dużych ruchów, poprawa stabilizacji centralnej, przygotowanie do pisania, wydłużanie zdolności koncentracji uwagi, pamięci, kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, stymulacja percepcji wzrokowej i słuchowej oraz wzmacnianie wiary we własne siły.

Zajęcia będą miały charakter zabawowy, gdyż jak mówią badania, dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, aktywnie działając.

Październik 2024 r.

“Dyniowa wydzieranka”

Ostatnie zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy z wiewiórami i orzeszkami na których dzieci mogły znaleźć poznane już samogłoski A i U. Podczas muzyki dzieci tańczyły, gdy muzyka ucichła pani podnosiła krążek czerwony ( dzieci miały znaleźć głoskę A) lub zielony ( dzieci miały znaleźć głoskę U )  w celu utrwalenia poznanych głosek. Na koniec zajęć dzieci wykonały dyniową wydzierankę, wzmacniając swoje mięśnie dłoni i palców.

Dzieci wykonują dynię z wydzieranki.

Dzieci wykonują dynię z wydzieranki.

Dzieci znajdują samogłoski A i U.

Dzieci znajdują samogłoski A i U.

“Jesienne zabawy z cieczą”

Kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od ogólnych ćwiczeń ruchowych, wyświetlanych na tablicy multimedialnej, dzieci wykonywały ćwiczenia razem z panią prowadząca, które wcale nie były łatwe, ale bardzo podobały się przedszkolakom. Po intensywnych ćwiczeniach przeszliśmy do tworzenia masy nienewtonowskiej razem z dziećmi – powstaje ona z połączenia mąki ziemniaczanej i wody, a następnie schowaliśmy do masy różne jesienne  skarby i zadaniem dzieci było je znaleźć. Poprzez zabawy w masach sensorycznych dostarczamy bodźców dotykowych co również wypływa na rozwój małej motoryki.

Dzieci tworzą masę nienewtonowską

Dzieci tworzą masę nienewtonowską.

Dzieci znajdują jesienne skarby w cieczy nienewtonowskiej.

Dzieci znajdują jesienne skarby w cieczy nienewtonowskiej.

“Sensoryczna samogłoska U”

Na trzecich zajęciach wzmacnialiśmy barki i ramiona poprzez ćwiczenia rozruchowe jak krążenia, skłony oraz wymachy rąk. Następnie przedszkolaki zapoznały się z kształtem litery U, dotykały sensorycznej głoski U oraz układały ją z drewnianych grzybków. Potem usprawniały swoją mała motorykę tworząc kuleczki z plasteliny, którymi następnie wyklejały poznana głoskę U.

Dzieci wyklejają U z plasteliny.

Dzieci wyklejają U z plasteliny.

Chłopiec układa U z grzybków

Chłopiec układa U z grzybków.

“Sensoryczna samogłoska A”

Podczas drugich zajęć po przywitaniu się zaczęliśmy zajęcia od zabaw z woreczkami sensorycznymi, które to pobudzają czucie własnego ciała, wzmacniają ramiona i bark oraz usprawniają równowagę co jest podstawą terapii ręki. Dzieci zrzucały woreczki z ramion, próbowały utrzymywać woreczki na ramieniu podczas chodzenia itp. Następnie zapoznały się z kształtem litery A, dotykały sensorycznej głoski A oraz układały tą głoskę z kasztanów za pomocą szczypiec. Na koniec dzieci wykonały poznaną głoskę z użyciem papierowych słomek.

Chłopiec układa głoskę A z kasztanów.

Chłopiec układa głoskę A z kasztanów.

Dzieci ćwiczą z woreczkami sensorycznymi.

“Zajęcia wstępne”

Pierwsze zajęcia rozpoczęliśmy od przywitania się iskierką przyjaźni, którą będziemy witać się podczas każdych zajęć, a następnie dzieci tańczyły do utworu „Jesień” A. Vivaldiego, podczas przerwy w muzyce dzieci wykonywały zadania z kart pokazywanych przez prowadzącego jak np. „stań na jednej nodze jak muchomor, stukaj palcami jak deszcz, wyprostuj się jak marchewka, zwiń się w kulkę jak jeż.” Zdania takie wzmacniają całe ciało, uczą wykonywania poleceń przez naśladownictwo. Na koniec przedszkolaki wykonały dwie karty pracy, które potrzebne będą do diagnozy postępów podczas prowadzenia zajęć innowacyjnych.

Dzieci robią karty diagnozujące.

Dzieci robią karty diagnozujące.

Dzieci zwijają się w kulkę jak jeżyki.

Dzieci zwijają się w kulkę jak jeżyki.


INNOWACJA “Learn how to draw”. REALIZOWANA W GRUPIE  “WIEWIÓRKI” 

ROK SZKOLNY 2024/2025

Prowadząca: Anna Szmajduch
Zajęcia innowacyjne odbywać się podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w ramach zajęć popołudniowych, raz w tygodniu.

Głównym celem tej innowacji jest jak najlepsze przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole, wyrównywanie różnic i podnoszenie poziomu umiejętności językowych.

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei nauki języka angielskiego z wykorzystaniem środków multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do interesowania się językiem angielskim, przyswajania nowego słownictwa, a w szczególności rozwijać kompetencje rozumienia ze słuchu. Doskonalenie tej kompetencji jest kluczowe dla dziecka w wieku przedszkolnym, ponieważ im starszy uczeń tym trudniej nabywać mu umiejętność rozumienia ze słuchu. Dodatkowo dzieci będą na każdych zajęciach wykonywać prace plastyczne zgodne ze zrealizowanym tematem. Zajęcia będą miały charakter zabawy, przeprowadzanej w pozytywnej atmosferze, bez wprowadzania stresu, współzawodnictwa czy nacisku na osiągane efekty tak, aby dziecko wypracowało jak najbogatszą bazę leksykalną i wykształciło swój poziom rozumienia języka angielskiego ze słuchu.

Październik 2024 r.

Link do prezentacji z przeprowadzonych zajęć:

innowacja_angielski_Październik 2024

 

Skip to content