AKTUALNOŚCI
Ciekawe popołudnia w naszym przedszkolu.
W naszym przedszkolu rozbudzanie u dzieci kreatywności i wyobraźni nie kończy się na zajęciach dopołudniowych. Przedszkolaki bardzo aktywnie spędzają popołudnia, które wypełnione są plastyką, muzyką, książką, twórczą zabawą i eksperymentami. A wszystko po to, aby wspomagać twórcze myślenie i wpływać na wielozmysłowe poznawanie świata.

SŁONECZKO.
Maj 2025 r.
„Flaga Unii Europejskiej”
Z okazji tygodnia o Europie i Dnia Unii Europejskiej w miesiącu maju dzieci z naszej grupy wykonały pracę plastyczną – Flagę Unii Europejskiej. Do pracy potrzebne były: białe kartki papieru, ciemnoniebieska farba, pędzle, klej, żółte, papierowe gwiazdki – po 12 dla każdego dziecka. Zajęcia rozpoczęły się przedstawieniem dzieciom kolorowych ilustracji i ciekawostek o Unii Europejskiej. Przedszkolaki zapoznały się z wyglądem flagi Unii Europejskiej i znaczeniem dwunastu gwiazdek znajdujących się na fladze. Następnie dzieci samodzielnie wykonały pracę plastyczną farbami przedstawiającą flagę. Najtrudniejszym zadaniem było ułożenie i przyklejenie 12 żółtych, papierowych gwiazdek w okręgu. Dzieci doskonaliły przy tym zadaniu swoją wyobraźnię, zdolności matematyczne i manualne.
„Misiowe pudełeczka”
Tym razem w ramach ciekawych popołudni dzieci dostały niełatwe zadanie, które polegało na wycinaniu z szablonu poszczególnych elementów „misiowego pudełeczka”, następnie odpowiednim zaginaniu elementów z przerywaną linią, a na końcu sklejaniu tych elementów w całość tak, żeby powstało kwadratowe pudełko. Nasze przedszkolaki miały dużo radości przy tym zadaniu. Wszystkie dzieci doskonale sobie z tym zadaniem poradziły tworząc swoje pudełeczka na „różności”. Na samym końcu dzieci wraz ze swoimi pracami uwieczniły efekty pracy na wspólnym zdjęciu.
„Muzyczne zabawy – własnoręcznie wykonane gitary”.
Podczas twórczych zajęć plastyczno- technicznych dzieci samodzielnie wykonały kolorowe gitary z materiałów recyklingowych. Do stworzenia instrumentów potrzebne były nakrętki, patyczki, gumki recepturki oraz pisaki. Przedszkolaki z zapałem rozpoczęły projekt od malowania nakrętek i patyczków, nadając im barwne, radosne wzory. Następnie naciągały gumki na ozdobione wcześniej nakrętki. Gotowe elementy zostały sklejone przy wsparciu nauczyciela, tworząc wyjątkowe, brzmiące gitary. Na zakończenie przyszedł czas na najprzyjemniejszą część – wspólną zabawę z własnoręcznie wykonanymi instrumentami. Było głośno, wesoło i bardzo kreatywnie.

Dzieci wykonują gitary.
„Sowy sadzą rośliny”
W grupie „Sowy” rozpoczął się wyjątkowy czas – wspólne sadzenie roślin w naszym przedszkolnym warzywniaku. Na początku przypomnieliśmy sobie nazwy wybranych roślin i ziół, a następnie dzieci miały okazję je powąchać, rozpoznając zapachy. Kolejnym etapem było kopanie głębokich dołków w skrzyniach ogrodowych i sadzenie roślin. Nie zabrakło również podlewania – każdy mały ogrodnik wykonał swoje zadanie z dużą starannością. W naszym ogródku znalazły się: bazylia, mięta, truskawki, seler naciowy, arbuz oraz melisa. Dzieci miały okazję używać specjalnych narzędzi ogrodniczych, co sprawiło im wiele radości i pozwoliło poczuć się jak prawdziwi ogrodnicy. Teraz z ciekawością obserwujemy, jak nasze rośliny rosną i kwitną.
„Wydrapywanki – kreatywna zabawa”
Wydrapywanki to niezwykle ciekawa forma pracy plastycznej, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Przedszkolaki na ciekawych popołudniach miały możliwość poznać tą kreatywną zabawę, która niesie ze sobą wiele wartości edukacyjnych i rozwojowych. Przede wszystkim wspiera rozwój małej motoryki – dzieci ćwiczą precyzyjne ruchy palców i dłoni. Wydrapywanie uczy także cierpliwości i koncentracji, ponieważ wymaga dokładności oraz zaangażowania w dłuższym czasie. To również doskonały sposób na rozwijanie kreatywności i wyobraźni – dzieci tworzą własne kompozycje, wybierają kształty i wzory, a efekt końcowy jest zawsze zaskakujący i kolorowy.
„Eksperymenty z wodą”
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi odkrywcami i badaczami. Uczą się przez działanie. Eksperymenty z wodą mają na celu pobudzenie ciekawości i aktywności poznawczej dziecka, rozwijanie umiejętności badawczych oraz poznanie właściwości wody. Dzięki temu uczą się, jak prowadzić obserwacje, wyciągać wnioski i rozumieć proste zjawiska przyrodnicze. Podczas ciekawych popołudni Misie wykonały doświadczenie „latające bąbelki” z wodą i olejem. Eksperyment miał na celu demonstrację różnicy w gęstości tych dwóch substancji. Można było również zaobserwować zachowanie bąbelków z barwnikiem, co dodatkowo uatrakcyjniło doświadczenie. Dzieci miały mnóstwo zabawy i radości przy wykonywaniu tego eksperymentu.
„W świecie figur”
Figury geometryczne to podstawowe kształty w geometrii, dzielące się na płaskie i przestrzenne. Prace związane z figurami geometrycznymi mogą obejmować różne zadania, jak np. budowanie z figur, ich rozpoznawanie i klasyfikowanie, a także tworzenie różnych prac. Podczas ciekawych popołudni dzieci za pomocą naklejek z figur geometrycznych miały za zadanie stworzyć swoją własną kompozycję. Celem tych zajęć było pobudzenie logicznego myślenia, wyobraźni i kreatywności oraz ćwiczenie koncentracji.
„Zabawy z chustą”
Integracja to istotny element funkcjonowania w społeczeństwie. Zwłaszcza w grupie przedszkolnej jest to ważna kwestia. Nasze przedszkolaki podczas zajęć głównych i innych aktywności biorą udział w procesie integracji. Podczas popołudni dzieci brały udział w zabawach wykorzystując chustę animacyjną. Tego typu zabawy rozwijają wyobraźnię, kreatywność, zachęcają do współpracy i działania, a także ćwiczą zwinność, refleks i spostrzegawczość.
„Kółko/krzyżyk, klasy, domino”
Każdy dorosły człowiek pamięta aktywności, w jakich brał udział w okresie swojego dzieciństwa. Jedni pamiętają beztroski czas zabaw na świeżym powietrzu, inni zaś gry i zabawy, w które bawili się w domu. Podczas ciekawych popołudni Misie próbowały swoich sił w grach typu domino, klasy, kółko-krzyżyk. Dzieci zostały zapoznane z zasadami proponowanych gier, następnie starały się podjąć próby działania we wskazanych aktywnościach. Grupa chętnie podjęła próby brania udziału w zabawach. Tego typu zajęcia uczą dzieci rozumowania, a także rozwijają inteligencję i logikę w działaniach. Współzawodnictwo i czekanie na swoją kolej uczą cierpliwości i wspomagają funkcjonować w grupie.
„Majowe święta”
30 kwietnia zajęcia w przedszkolu poświęcone były właśnie narodowym świętom majowym. Przedszkolaki poznały symbole narodowe: godło, flagę oraz hymn Polski, pokazywały na mapie Polski najważniejsze regiony i miasta naszego kraju. Dzieci wykonały pracę plastyczną – flagę Polski. Podczas wykonywania pracy słuchały pieśni patriotycznych.
„Tworzymy mapę obiektów sportowych”
W dzisiejszych czasach, warto wrócić do klasycznych, kreatywnych form aktywności, które nie tylko rozwijają wyobraźnię, ale również kształtują konkretne umiejętności. Tworzenie map z dziećmi to idealny przykład takiego zajęcia. Z jednej strony pozwala rozwijać orientację przestrzenną i planowanie, z drugiej – wyobraźnię. Dzieci starały się stworzyć mapę obiektów sportowych, znajdujących się w pobliżu przedszkola. Znalazła się tam hala sportowa „ Goczuś”, basen, „ Orlik”, boisko i siłownia plenerowa. Tworzenie prostych map daje dzieciom poczucie satysfakcji, a także umożliwia naukę w przyjemny sposób. Co więcej, można zacząć od rzeczy dobrze znanych, co sprawia, że dziecko czuje się pewnie i zaangażowane.
„Biedronka”
Podczas rozmów o wiosennej łące, pełnej kwiatów, zrodził się pomysł wykonania pracy plastycznej. Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce! Mowa oczywiście o biedronce. Najpierw wspólne zebraliśmy wiadomości o tych pięknych owadach. Chociaż widzimy je na co dzień w naszych domach i ogrodach, nie mamy pojęcia jak żyją. Te owady są bardzo interesujące i pożyteczne. Biedronki zjadające mszyce mogą uchronić nasze uprawy przed zniszczeniem. Dlatego warto je szanować i o nie dbać. Praca plastyczna „Biedronka na łące” może być realizowana na wiele sposobów. My postanowiliśmy użyć papieru kolorowego . W centrum kompozycji znajduje się biedronka, a tło przedstawia łąkę z trawą, kwiatami i innymi elementami przyrody. Efekty można podziwiać na gazetce w szatni.
„Leniwe literki”
To opowieści o przygodach kotka Atlasa, który przebiega przez cały alfabet, żeby znaleźć leniwą literkę, od której chciałby rozpoczynać swoje imię. Bo A w jego imieniu jest takie, że wszędzie musi być pierwszy (np. w szkole), a jemu się nie chce. Dzieciom bardzo podoba się książka, czytamy codziennie dwa opowiadania, które następnie są ilustrowane. W ten sposób powstała pierwsza książeczka o przygodach kota Atlasa. Pracujemy nad kolejną.
„Portret mojej mamy”
Portrety mamy w pracach plastycznych dzieci to często okazja do wyrażenia uczuć i pamięci. Mogą to być rysunki, kolaże, wycinanki, czy inne ozdoby. Ważne jest, aby dzieci mogły swobodnie wyrazić swoją kreatywność i uczucia związane z mamą. Nasze prace zostały wykonane kredkami różnego rodzaju. Wszystkie były piękne i niepowtarzalne.
„Słoneczniki”
Dziecięce interpretacje słoneczników van Gogha skupiły się na kolorach i formach, zachowując przy tym prostotę i radość. Malunki dzieci przedstawiają duże, żółte kwiaty w wazonach, z użyciem żywych, intensywnych kolorów, jak w oryginale. Brawo „ Pszczółki”.
Nasi nauczyciele odbyli szkolenie w ramach projektu „Cyfrowi Eksperci w przedszkolach w podregionie bielskim, gliwickim, rybnickim i tyskim”
nr KPOD.05.08-IW.06-0037/24 dofinansowanego przez Unię Europejską w ramach Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Otrzymaliśmy grant w wysokości 6 366,00 zł na zakup cyfrowych materiałów dydaktycznych.
Wyniki ankiety skierowanej do Rodziców a dotyczącej opinii na temat aktywności i zaangażowania przedszkolaków w działania proponowane przez placówkę swoim wychowankom w kontekście realizacji zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego jak i rozwijania zainteresowań i pasji przedszkolaków.
Szanowni Rodzice
W związku z przeprowadzoną ankietą wśród Rodziców dotycząc wymagania wobec przedszkoli „Dzieci są aktywne”, chcielibyśmy poinformować, że poniżej znajduje się link do podsumowania ankiety. Zachęcamy do zapoznania się z wynikami oraz wnioskami. Dziękujemy za Państwa zaangażowanie i cenne opinie.
Podsumowanie ankiety dla rodziców.
Drodzy Rodzice.
Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony internetowej zakładki Przedszkole – Gazetka Przedszkolna „Twój Przedszkolak” – link:
https://przedszkole2goczalkowice.pl/gazetka-przedszkolna-twoj-przedszkolak
Znajdziecie tam wiele cennych informacji oraz materiałów, które mogą być pomocne w codziennej edukacji i rozwoju Waszych dzieci.
Na stronie znajduje się gazetka przedszkolna, w której publikujemy aktualności, wydarzenia oraz osiągnięcia naszych przedszkolaków. Dodatkowo zamieszczamy broszury edukacyjne, które mogą wspierać rozwój dzieci oraz inspirować do wspólnych zabaw i nauki w domu.
Zachęcamy do regularnego odwiedzania naszej strony, aby być na bieżąco z wszystkimi nowościami i wydarzeniami w naszym przedszkolu.
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i wsparcie!
NASZE PRZEDSZKOLE REALIZUJE:
Wojewódzki Projekt pt. „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA”
W roku szkolnym 2024/2025 nasze przedszkole bierze udział w projekcie edukacyjnym pt. „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA” , którego celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat postaw prozdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia oraz wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci.
Działania w ramach projektu kierowane są do przedszkolaków i mają na celu wzbogacenie wiedzy dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej, nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Organizatorem projektu jest Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach.